Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid...og har nylig mistet jobben pga nedbemanning. Det er en så fortvilet situasjon. Er ca 3 måneder på vei og om ikke så lenge vil det vel synes. Har vært maks uheldig med timingen, men prøver å glede meg over graviditeten. Andre som er/har vært i samme situasjon og har noen oppmuntrende råd eller historier?:)

Anonymkode: 20846...ca3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg holder på å gå inn i en depresjon. Er så dårlig og kvalm og sover mye. Bekymrer meg veldig for fremtiden om jeg ikke får jobb, trenger det både pga økonomi og fordi jeg ønsker å jobbe, å bare gå hjemme og tenke er ikke bra for meg

Skrevet

Hadde trappet ned min stilling på jobb fordi jeg skulle begynne på skole. Så oppdaget jeg at jeg er gravid. Noen andre har tatt over min stilling, jeg står slik at jeg ikke kan tilbake til jobben min, å finne ny er håpløst. 

Heldigvis for meg hadde vi ikke skrevet ny kontrakt (fra 100% til deltid) så jeg ble sykemeldt i stedet. Og kommer til å være det ut svangerskapet. Det er min eneste løsning. 

Du må ut å finne deg jobb så får du rett på foreldrepenger og alt blir lettere 😊

Anonymkode: b6413...49e

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde trappet ned min stilling på jobb fordi jeg skulle begynne på skole. Så oppdaget jeg at jeg er gravid. Noen andre har tatt over min stilling, jeg står slik at jeg ikke kan tilbake til jobben min, å finne ny er håpløst. 

Heldigvis for meg hadde vi ikke skrevet ny kontrakt (fra 100% til deltid) så jeg ble sykemeldt i stedet. Og kommer til å være det ut svangerskapet. Det er min eneste løsning. 

Du må ut å finne deg jobb så får du rett på foreldrepenger og alt blir lettere 😊

Da har du vært maks heldig med timingen sånn sett, jeg befinner meg jo i helt andre enden, har vært maks uheldig. Ut og finne seg jobb når man er gravid føles helt håpløst akkurat nå, er jo så dårlig i tillegg:(

• Liker 2
Skrevet

Jeg mistet jobben da jeg var gravid av samme grunn som deg, men jeg var heldigere og hadde rukket å tjene opp permisjonspenger. 

Kan du snakke med jobben og forklare situasjonen, og be om å fortsatt være ansatt slik at du får jobbet nok til å få foreldrepenger? 

Hvis det ikke går, er du uansett mest sannsynlig snart ferdig med den verste kvalmen og slitenheten (de fleste er det, i alle fall), og da blir det litt lettere å søke ny jobb. Ellers bør du/dere spare så mye som mulig, legge av penger. Du får engangsstønad, i alle fall. Kan mannen din jobbe ekstra og tjene litt mer i denne perioden?

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er jo missbruk av sykemelding. 

Anonymkode: 253e6...e9f

• Liker 17
Skrevet
13 timer siden, Harlekin skrev:

Jeg mistet jobben da jeg var gravid av samme grunn som deg, men jeg var heldigere og hadde rukket å tjene opp permisjonspenger. 

Kan du snakke med jobben og forklare situasjonen, og be om å fortsatt være ansatt slik at du får jobbet nok til å få foreldrepenger? 

Hvis det ikke går, er du uansett mest sannsynlig snart ferdig med den verste kvalmen og slitenheten (de fleste er det, i alle fall), og da blir det litt lettere å søke ny jobb. Ellers bør du/dere spare så mye som mulig, legge av penger. Du får engangsstønad, i alle fall. Kan mannen din jobbe ekstra og tjene litt mer i denne perioden?

Jeg har dessverre ikke mulighet til å gå tilbake til jobben nei, det er avsluttet. Jeg har dagpenger, men det er dessverre veldig lav sum, hadde ikke en godt betalt jobb. Jeg håper jeg får en jobb, om ikke så lenge vil det jo begynne å synes og da kan jeg vel bare glemme det. Selv om jeg har hørt noen solskinnshistorier at folk har fått jobb når de er gravide, men det kan jeg ikke regne med. Får håpe det dukker opp et vikariat på noen måneder i alle fall, hvor kanskje det ikke spiller så stor rolle at jeg er gravid

Skrevet

Et vennepar var i samme situasjon. Hun ble offer for nedbemanning akkurat da hun ble gravid. Og de hadde to unger i barnehagealder fra før. Samt at han jobbet også i oljebransjen, og var meget usikker på om han kom til å få beholde jobben. 

Nå vet jeg ikke hvilken bransje du jobber i, men det kan jo hende det er lettere for deg å få jobb igjen? Om du søker NÅ, kan du få til intervju før det synes at du er gravid. Husk at du ikke trenger fortelle om graviditet på intervju, og de har ikke lov til å spørre deg. 

Anonymkode: 6292e...4a8

Skrevet

Jeg fikk jobb når jeg var gravid, var vel ti uker😅 Kvalm som et uvær, spydde i brødposer uten at noen visste i lunsjpauser😂 Jeg sa ingenting, sjefen ble ikke glad- men de kan jo ikke si noe. Jobbet et par mnd, ble sykemeldt- og sluttet før permisjonen var ferdig. Ikke ideellt, men fikk penger til å leve av i permisjonstiden🤓

Anonymkode: de117...898

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et vennepar var i samme situasjon. Hun ble offer for nedbemanning akkurat da hun ble gravid. Og de hadde to unger i barnehagealder fra før. Samt at han jobbet også i oljebransjen, og var meget usikker på om han kom til å få beholde jobben. 

Nå vet jeg ikke hvilken bransje du jobber i, men det kan jo hende det er lettere for deg å få jobb igjen? Om du søker NÅ, kan du få til intervju før det synes at du er gravid. Husk at du ikke trenger fortelle om graviditet på intervju, og de har ikke lov til å spørre deg. 

Anonymkode: 6292e...4a8

Har ikke så lett for å få jobb nei dessverre. Har ikke tenkt til å fortelle noe på et evt intervju nei, dette er så tidlig at jeg vet jo ikke engang om det går bra og om det blir barn i andre enden

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der er jo missbruk av sykemelding. 

Anonymkode: 253e6...e9f

Jeg gjør det jeg kan for å sikre meg og mitt barn. Har dokumentert plager fra jobben tidligere. Leger sender jo ikke sykemelding uten grunn 😉

• Liker 2
Skrevet

Jeg er i permisjon nå og ble nedbemannet rett før graviditet. Det har gått fint. Dagpenger går under beregning av foreldrepenger og når man går på dagpenger kan man få regnet et snitt av de 6 beste av de siste 10 mnd. Det er utrolig vanskelig å få jobb som gravid det skal sies. Fikk karret meg til noen vikariater. Dette går fint!

Anonymkode: ef8f6...82f

Skrevet
På 15.8.2017 den 18.46, AnonymBruker skrev:

Men du er ikke syk? Da misbruker du ordningen

• Liker 3
Skrevet
På 15.8.2017 den 20.37, Harlekin skrev:

Hun har krav på dagpenger, som gir opptjening til foreldrepenger 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk jobb når jeg var gravid, var vel ti uker😅 Kvalm som et uvær, spydde i brødposer uten at noen visste i lunsjpauser😂 Jeg sa ingenting, sjefen ble ikke glad- men de kan jo ikke si noe. Jobbet et par mnd, ble sykemeldt- og sluttet før permisjonen var ferdig. Ikke ideellt, men fikk penger til å leve av i permisjonstiden🤓

Anonymkode: de117...898

Yey, drømme ansatt med andre ord!

Not

Anonymkode: f5b6a...c54

• Liker 3
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke så lett for å få jobb nei dessverre. Har ikke tenkt til å fortelle noe på et evt intervju nei, dette er så tidlig at jeg vet jo ikke engang om det går bra og om det blir barn i andre enden

Dette er jo grunnen til at det er umulig for gravide kvinner å få jobb... De lyver, tilbakeholder fakta og sykemelder seg så fort de har mulighet 

Hilsen kvinne 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Ruccula skrev:

Hun har krav på dagpenger, som gir opptjening til foreldrepenger 

Det var jeg ikke klar over, men det er jo bra. Da er hun i alle fall ikke på bar bakke uansett om hun får seg jobb eller ikke!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Ruccula skrev:

Men du er ikke syk? Da misbruker du ordningen

Hvis du leser mitt neste innlegg så jo jeg er syk. Legen sender som sagt ikke sykemelding uten grunn. 

Men hadde jeg hatt en annen jobb kunne jeg nok jobbet 50% om det var mulig å tilrettelegge. Sliter sinnsykt med kvalme nå blant annet. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser mitt neste innlegg så jo jeg er syk. Legen sender som sagt ikke sykemelding uten grunn. 

Men hadde jeg hatt en annen jobb kunne jeg nok jobbet 50% om det var mulig å tilrettelegge. Sliter sinnsykt med kvalme nå blant annet. 

Jeg fikk dokumentert av lege rett før jeg ble gravid (uplanlagt ) at jeg får skader på kroppen av jobben jeg har. Derfor skulle jeg begynne med noe annet over sommeren. Så ble jeg uplanlagt gravid og hadde da allerede levd noen dager på egenmelding. Hadde det vært mulighet på denne arbeidsplassen at jeg kom tilbake på 50% tilrettelagt så hadde jeg gjort det. Hadde jeg fått ny jobb (har søkt) så ville jeg nok jobbet halv stilling. Men når ingen av delene er mulig setter legen meg som sykemeldt fordi jobben jeg har kontrakt med skader kroppen min.

Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo grunnen til at det er umulig for gravide kvinner å få jobb... De lyver, tilbakeholder fakta og sykemelder seg så fort de har mulighet 

Hilsen kvinne 

Så du mener at man får jobben om man er ærlig om at man er gravid?

P.s. det er da ikke alle som blir sykemeldt når de går gravid, mange er jo heldigvis i god form.

Anonymkode: 95641...d14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...