Tippemor Skrevet 15. august 2017 #1 Skrevet 15. august 2017 Hei:) vi har 2 flotte bokstavbarn i huset, og sitter nå og skal fylle it søknad om stønader. Så kommer jeg til mnd'lige utgifter. Dette aner jeg jo ikke hva vi bruker hver mnd på klær,sko..ting de ødelegger..osv.. så lurer litt på hva dere har skrevet der.. ikke nøyaktige summer,men sånn tilnermet. Kvitteringer har jeg heller ikke tatt vare på. også lurte jeg på og..skal føre inn barbets konto nummer.. det er no faktisk ikke barnet som har utgiftene,hvorfor skal da barna ha stønaden inn på sine kontoer? vi har e del utgifter.ikke bare klær,men og en gutt som er veldig impulsiv. Og or i dag har vi en regning liggende på en garasjeport som han har ripet opp...:( trneger hjelp😅
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #2 Skrevet 15. august 2017 Dette står jo i veiledningen. Gå inn i nettbanken og se gjennom kontoutskrifter, så regner du ut gjennomsnittssummen per måned. Om du ikke finner tilbake til utgiftene, får du spare på kvitteringer de neste månedene og heller søke til vinteren. Anonymkode: 992c4...022 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #3 Skrevet 15. august 2017 Du må legge inn barnets kontonummer da det er barnet som har utfordringene og dermed barnet som søker (med underskrift av verge.) Vedtak gjøres til barnet mens du/dere som verge selvsagt har tilgang til barnets konto og kan brukes pengene til besyr for barnet.. Du må enten dokumentere utgiftene med kvitteringer eller lage en oversikt som sannsynliggjør hva slags ekstra utgifter du har.. Det er et godt råd å se over bankutskrifter... Anonymkode: 06884...0cd
Tippemor Skrevet 15. august 2017 Forfatter #4 Skrevet 15. august 2017 Nå har vi ikke brukt kort på alt vi har handlet,så kontoutskrift gir meg ikke full oversikt. Jeg får prøve å finne ut av det:) ikke så lett alt når man ikke har alt liggende forann seg
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #5 Skrevet 15. august 2017 43 minutter siden, Tippemor skrev: Nå har vi ikke brukt kort på alt vi har handlet,så kontoutskrift gir meg ikke full oversikt. Jeg får prøve å finne ut av det:) ikke så lett alt når man ikke har alt liggende forann seg Da venter du et halvt år eller så før du søker, og sparer på alle kvitteringer i den perioden. Anonymkode: 992c4...022 1
Gjest mimoe Skrevet 15. august 2017 #6 Skrevet 15. august 2017 Er kun til hjelpestønad du trenger kvitteringer.
Tippemor Skrevet 16. august 2017 Forfatter #7 Skrevet 16. august 2017 9 timer siden, mimoe skrev: Er kun til hjelpestønad du trenger kvitteringer. Ja,det visste jeg igrunn:) men takk for tipset:)
Missy1 Skrevet 16. august 2017 #8 Skrevet 16. august 2017 Du må samle kvitteringer og jeg kan fortelle deg at selvom du samler kvitteringer for 6mnd så kan det fortsatt være vanskelig å få grunnstønad. NAV dekker ikke slitasje på bolig, ødelagte ting osv. Slitasje på klær derimot noe du kan få grunnstønad for, men selv der er det vanskelig. Du må ha kvitteringer som viser hva du har kjøpt, altså kontoutskrift er ikke tilstrekkelig dokumentasjon. Vi søkte grunnstønad og dokumenterte utgifter med kvitteringer, 6mnd tilbake i tid. Gutten vår sliter enormt på klær (dvs, han kan spise opp flere plagg på en dag) og vi fikk avslag. Klaget og fikk igjennom sats 1. Orket ikke ta denne kampen noe lengre for det er så små beløp det er snakk om uansett så føler ikke det er verdt å bruke masse energi på. Forbered deg på at den stønaden kan være noe herk å få igjennom.
Tutta89 Skrevet 16. august 2017 #9 Skrevet 16. august 2017 22 timer siden, mimoe skrev: Er kun til hjelpestønad du trenger kvitteringer. Nei kun til grunnstønad☺ 1
Gjest mimoe Skrevet 16. august 2017 #10 Skrevet 16. august 2017 36 minutter siden, Tutta89 skrev: Nei kun til grunnstønad☺ Så jeg hadde skrevet feil 😂
Tippemor Skrevet 17. august 2017 Forfatter #11 Skrevet 17. august 2017 På 16.8.2017 den 10.25, Missy1 skrev: Du må samle kvitteringer og jeg kan fortelle deg at selvom du samler kvitteringer for 6mnd så kan det fortsatt være vanskelig å få grunnstønad. NAV dekker ikke slitasje på bolig, ødelagte ting osv. Slitasje på klær derimot noe du kan få grunnstønad for, men selv der er det vanskelig. Du må ha kvitteringer som viser hva du har kjøpt, altså kontoutskrift er ikke tilstrekkelig dokumentasjon. Vi søkte grunnstønad og dokumenterte utgifter med kvitteringer, 6mnd tilbake i tid. Gutten vår sliter enormt på klær (dvs, han kan spise opp flere plagg på en dag) og vi fikk avslag. Klaget og fikk igjennom sats 1. Orket ikke ta denne kampen noe lengre for det er så små beløp det er snakk om uansett så føler ikke det er verdt å bruke masse energi på. Forbered deg på at den stønaden kan være noe herk å få igjennom. Utroligt at de ikke skjønner at klær koster..:( ett regntøy sett koster 5-600kr.. og hvis det blir ødelagt/mistet 3-4 sett i året.. det blir litt det. Og ikke for å snakke om alle luer og votter man mister. Og ødelagte sko. Minien vår har fått 4 pr nye joggesko på under 6 mnd.. og bukser😫😫😩nå fikk han arvet noen bukser heldigvis,for alle hans bukser var det hull i på knærne og vi har 2 barn til som skal og ha klær..utgiftene hoper seg opp..
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #12 Skrevet 18. august 2017 14 timer siden, Tippemor skrev: Utroligt at de ikke skjønner at klær koster..:( ett regntøy sett koster 5-600kr.. og hvis det blir ødelagt/mistet 3-4 sett i året.. det blir litt det. Og ikke for å snakke om alle luer og votter man mister. Og ødelagte sko. Minien vår har fått 4 pr nye joggesko på under 6 mnd.. og bukser😫😫😩nå fikk han arvet noen bukser heldigvis,for alle hans bukser var det hull i på knærne og vi har 2 barn til som skal og ha klær..utgiftene hoper seg opp.. Alle barn koster... Det er det ditt barn koster ekstra utover det andre barn uten utfordringer koster som gjør at du kan få grunnstønad.. Hva kan du få? Grunnstønad har 6 satser. Hvilken sats du får, avhenger av hvor store ekstrautgifter du har. Ekstrautgiftene må minst tilsvare sats 1. Sats 1 tilsvarer 640 kroner og utgiftene må minst tilsvare dette per måned i snitt... Mitt barn sliter også sko og må ha minst to par sko/støvler per sesong (høst/vinter/vår/sommer). Han mister også stadig votter og luer, og buksene slites ut kjempefort.. Han kan knapt gå en uke i en ny bukse før det er hull ett eller annet sted... Poenget er - alle barn koster og det varierer hvor mye de koster.. Noen barn er rolige og passer godt på tingene sine og andre er som min. (han har ingen ekstra utfordringer) I utgangspunktet er kostnaden ved å ha barn foreldrenes ansvar, men så er vi så heldige at vi bor i en velferdsstat så om man har et barn som har ekstra utfordringer over tid som gjør at de koster MER enn snittet av andre barn kan man få støtte til det.. Men å ha barn koster altså - okke som.... Anonymkode: 06884...0cd 1
Tippemor Skrevet 18. august 2017 Forfatter #13 Skrevet 18. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle barn koster... Det er det ditt barn koster ekstra utover det andre barn uten utfordringer koster som gjør at du kan få grunnstønad.. Hva kan du få? Grunnstønad har 6 satser. Hvilken sats du får, avhenger av hvor store ekstrautgifter du har. Ekstrautgiftene må minst tilsvare sats 1. Sats 1 tilsvarer 640 kroner og utgiftene må minst tilsvare dette per måned i snitt... Mitt barn sliter også sko og må ha minst to par sko/støvler per sesong (høst/vinter/vår/sommer). Han mister også stadig votter og luer, og buksene slites ut kjempefort.. Han kan knapt gå en uke i en ny bukse før det er hull ett eller annet sted... Poenget er - alle barn koster og det varierer hvor mye de koster.. Noen barn er rolige og passer godt på tingene sine og andre er som min. (han har ingen ekstra utfordringer) I utgangspunktet er kostnaden ved å ha barn foreldrenes ansvar, men så er vi så heldige at vi bor i en velferdsstat så om man har et barn som har ekstra utfordringer over tid som gjør at de koster MER enn snittet av andre barn kan man få støtte til det.. Men å ha barn koster altså - okke som.... Anonymkode: 06884...0cd At barn koster, et jeg veldig godt. Og dette er ikke noe nnskyldning fra oss å skulle få extra penger på konto. Men når hans nye sko,er ødelagt etter 1 uke,eller det nye regntøyet hans er mistet etter å ha blitt brukt 2 ganger...da svir dette godt i en ellers så tom lommebok. Og at vi da,heldigvis,kan benytte oss av ett tilbud som i dette tilfellet heter Grunnstønad,så er det klart at da gjør vi det. Gutten vår bruker så utrolig mye klær..og dette er mye pga hans impulsivitet,og handlinger,som igjen kommer pga hans diagnose. vi har ett barn til med adhd,som er myye flinkere til å ta vare på sine ting,enn sin bror. Også har vi faktisk ett barn til..så 3 barn i hus. Og ja..jeg vet at barn koster,så den leksen trenger jeg ikke. Og si at det er fireldrenes ansvar..så klart er det det. Barna våre er vårt ansvar. Og det er jammen vårt ansvar at de ikke skal se ut som en uteligger når de går på skolen og. At klærne ikke er full i malings flekker,hull i knær,hull i sko..eller sko som holder på å falle fra hverandre pga han har slitt de ut etter 1 mnd's bruk. og ja,det er mangen som ikke har diagnose,som og sliter ut klær på lik linje som gutten vår. som jeg forsto,så har ikke din gutt adhd? Vær glad for det i såfall. Tror gutten min hadde vært super glad hvis han ikke hadde hatt diagnosen hengende over seg. Slippe å ta tabletter for å klare seg gjennom en dag på skolen, slippe å føle seg til bry for klassekameratene sine,føle seg utenfor,slppe å føle at det er rot i alle sine 1000 skuffer i hodet sitt. Og det tror jeg du og hadde vært glad for, som en forelder,å slippe å se fustrasjonen til ditt barn pga barnet ikke klarer div. så at du kommer med" barn koster penger" og faktisk sier det flere ganger som om at jeg er stokk dum..spar deg. Vi har våre utfordringer,som vi nå har hatt i 10 år,før begge fikk diagnosene sine i vinter.og tro meg..det har vært en kamp mot systemt.det endte opp med hendvisning til haukeland,for en todagers utredning.og den utredningen lyste adhd. Mens bup sa i 4,5 år at vårt barn bare var mer krevende enn andre. barn koster ikke bare penger skjønner du..barn,med div behov,koster svette og tårer. Koster sinne og fustrasjon. Det koster faktisk å bli meldt til bv,av bup...pga foreldre bryr seg,og gjør alt for sine barn.pga vi ber på våre knær om hjelp,pga vi sier at det er vårt barn som trebger hjelp,ikke oss foreldre. Å nesten bli meldt til bv pga vi KJENNER vårt bar,og hva barnet trenger av hjelp.Penger betyr ingenting i firhold til mye annet.men når vi har en mulighet til å søke om pengestøtte,så er dette noe vi såklart søker på. Ja,barn som ikke har spes behov koster os svette og tårer,osv..men tenk den en hverdag hos en normal familie,og utfordringene der...gang det med 10. Og hvis man har 2 barn..gang det med 15. jada..det koster penger å ha barn. Man trenger faktisk ikke være professor for å vite det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #14 Skrevet 18. august 2017 3 minutter siden, Tippemor skrev: At barn koster, et jeg veldig godt. Og dette er ikke noe nnskyldning fra oss å skulle få extra penger på konto. Men når hans nye sko,er ødelagt etter 1 uke,eller det nye regntøyet hans er mistet etter å ha blitt brukt 2 ganger...da svir dette godt i en ellers så tom lommebok. Og at vi da,heldigvis,kan benytte oss av ett tilbud som i dette tilfellet heter Grunnstønad,så er det klart at da gjør vi det. Gutten vår bruker så utrolig mye klær..og dette er mye pga hans impulsivitet,og handlinger,som igjen kommer pga hans diagnose. vi har ett barn til med adhd,som er myye flinkere til å ta vare på sine ting,enn sin bror. Også har vi faktisk ett barn til..så 3 barn i hus. Og ja..jeg vet at barn koster,så den leksen trenger jeg ikke. Og si at det er fireldrenes ansvar..så klart er det det. Barna våre er vårt ansvar. Og det er jammen vårt ansvar at de ikke skal se ut som en uteligger når de går på skolen og. At klærne ikke er full i malings flekker,hull i knær,hull i sko..eller sko som holder på å falle fra hverandre pga han har slitt de ut etter 1 mnd's bruk. og ja,det er mangen som ikke har diagnose,som og sliter ut klær på lik linje som gutten vår. som jeg forsto,så har ikke din gutt adhd? Vær glad for det i såfall. Tror gutten min hadde vært super glad hvis han ikke hadde hatt diagnosen hengende over seg. Slippe å ta tabletter for å klare seg gjennom en dag på skolen, slippe å føle seg til bry for klassekameratene sine,føle seg utenfor,slppe å føle at det er rot i alle sine 1000 skuffer i hodet sitt. Og det tror jeg du og hadde vært glad for, som en forelder,å slippe å se fustrasjonen til ditt barn pga barnet ikke klarer div. så at du kommer med" barn koster penger" og faktisk sier det flere ganger som om at jeg er stokk dum..spar deg. Vi har våre utfordringer,som vi nå har hatt i 10 år,før begge fikk diagnosene sine i vinter.og tro meg..det har vært en kamp mot systemt.det endte opp med hendvisning til haukeland,for en todagers utredning.og den utredningen lyste adhd. Mens bup sa i 4,5 år at vårt barn bare var mer krevende enn andre. barn koster ikke bare penger skjønner du..barn,med div behov,koster svette og tårer. Koster sinne og fustrasjon. Det koster faktisk å bli meldt til bv,av bup...pga foreldre bryr seg,og gjør alt for sine barn.pga vi ber på våre knær om hjelp,pga vi sier at det er vårt barn som trebger hjelp,ikke oss foreldre. Å nesten bli meldt til bv pga vi KJENNER vårt bar,og hva barnet trenger av hjelp.Penger betyr ingenting i firhold til mye annet.men når vi har en mulighet til å søke om pengestøtte,så er dette noe vi såklart søker på. Ja,barn som ikke har spes behov koster os svette og tårer,osv..men tenk den en hverdag hos en normal familie,og utfordringene der...gang det med 10. Og hvis man har 2 barn..gang det med 15. jada..det koster penger å ha barn. Man trenger faktisk ikke være professor for å vite det. Hvem har sagt at en må være professor for å vite at det koster å ha barn? Anonymkode: 9834d...d16
sommermor Skrevet 18. august 2017 #15 Skrevet 18. august 2017 På 15.08.2017 den 22.57, mimoe skrev: Er kun til hjelpestønad du trenger kvitteringer. Det er feil. En trenger ikke kvitteringer for hjelpestønad. Men en trenger de til søknad om grunnstønad.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #16 Skrevet 18. august 2017 20 timer siden, Tippemor skrev: Utroligt at de ikke skjønner at klær koster..:( ett regntøy sett koster 5-600kr.. og hvis det blir ødelagt/mistet 3-4 sett i året.. det blir litt det. Og ikke for å snakke om alle luer og votter man mister. Og ødelagte sko. Minien vår har fått 4 pr nye joggesko på under 6 mnd.. og bukser😫😫😩nå fikk han arvet noen bukser heldigvis,for alle hans bukser var det hull i på knærne og vi har 2 barn til som skal og ha klær..utgiftene hoper seg opp.. Kan du ikke lappe buksene? Og hva er bokstavbarn?🤔 Anonymkode: 22ef7...df1 1
Gjest mimoe Skrevet 18. august 2017 #17 Skrevet 18. august 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke lappe buksene? Og hva er bokstavbarn?🤔 Anonymkode: 22ef7...df1 Bokstavbarn er barn med bokstavdiagnoser som feks ADD eller ADHD. Er et enormt forbruk på klær og utstyr hos noen av disse barna, langt over normalen. Ødelagt, utslitt, mistet... Derfor kan en få støtte. Min kom en gang barbeint hjem fra skolen for han hadde mista de nye skoa 😂 Den andre har mista skolesekk og sykkel... altså, hvordan går det an???
Tippemor Skrevet 18. august 2017 Forfatter #18 Skrevet 18. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvem har sagt at en må være professor for å vite at det koster å ha barn? Anonymkode: 9834d...d16 Absolutt ingen. Men man trenger heller ikke si det 3-4 ganger i ett innlegg beller. Hver og en forelder vet at det koster penger å ha barn
Tippemor Skrevet 18. august 2017 Forfatter #19 Skrevet 18. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke lappe buksene? Og hva er bokstavbarn?🤔 Anonymkode: 22ef7...df1 Jeg lapper de buksene det går an å lappe. Men etter å ha blitt brukt igjen 1-2 ganger,så er det hull igjen. Litt frustrerende:( jeg har og sydd igjen hull på sokker faktisk, og limt hull i regntøy. Jeg har nok prøvd,og gjort det meste.
Tippemor Skrevet 18. august 2017 Forfatter #20 Skrevet 18. august 2017 41 minutter siden, mimoe skrev: Bokstavbarn er barn med bokstavdiagnoser som feks ADD eller ADHD. Er et enormt forbruk på klær og utstyr hos noen av disse barna, langt over normalen. Ødelagt, utslitt, mistet... Derfor kan en få støtte. Min kom en gang barbeint hjem fra skolen for han hadde mista de nye skoa 😂 Den andre har mista skolesekk og sykkel... altså, hvordan går det an??? Mistet skoene faktisk😂Uff,man kan le av det i ettertid.men der ig da er det bare slitsomt. Man ser bare tusenlappene flagre ut vinduet 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå