AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #1 Skrevet 15. august 2017 Jeg har blitt innkalt til drøftelsesmøte ifbm at bedriften jeg jobber i skal nedbemanne Har aldri fått annet enn positive tilbakemeldinger på arbeidet mitt verken fra leder, kolleger eller kunder så dette kom som et sjokk Jeg har forberedt meg godt til møtet og har med representant fra fagforening. Har imidlertid inntrykk av at et drøftelsesmøte egentlig bare er en formalitet selv om det etter loven skal være arbeidstakers mulighet til å forklare og komme med nye opplysninger Ønsker ikke å gå i detalj på hva de har grunngitt møtet med, men verken jeg eller tidligere ledere kjenner igjen eller forstår grunnlaget. Tvert i mot Antar at de uansett har sterke kort på hånden når de innkaller til et slikt møte. Jeg har høyt - reelt - sykefravær men det er ikke dette som er lagt til grunn for møtet Har jeg en sjanse eller er det ren formalitet? Anonymkode: 687fb...d4f
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #2 Skrevet 15. august 2017 Er det nedbemanning så har du liten reell sjanse om de vil ha deg ut. Det er ingen lover som taler for ansiennitet i disse tilfellene og de fleste fagorganisasjoner aksepterer at arbeidsgiver i disse situasjonene ser på ansiennitet og egnethet for å beholde de riktige kandidatene, og egnethet er gjerne det arbeidsgiver hviler seg på. Ditt sykefravær kan ikke brukes mot deg, men nærværet til dine kollegaer kan tale for deres fordel og om x antall stillinger ryker så kan du ryke uten å ha gjort noe feil, men fordi arbeidsgiver anser at de andre gjør noe litt mer riktig, eller litt mer raskt eller med litt bedre humør. Gå inn i drøftelsesmøtet med mål om størst mulig sluttpakke. Anonymkode: dd08a...a80 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #3 Skrevet 15. august 2017 sykefaværet ble brukt mot meg. Det var på hue ut selv om jeg hadde jobba i over 10 år samt ingen klager på jobbn. Men de ville beholde de som var mest "trofaste" på jobb uten særlig fravær. Det kan gå begge veier. Men bedrifter omformulerte det veldig sånn at jeg ikke skulle kunne "ta" de på det med sykdom. Men jeg gikk til advokat og alt ordna seg jammen da. Anonymkode: e2219...a75 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #4 Skrevet 15. august 2017 Dessverre kan sykefravær bli brukt mot en i praksis. Det sies naturlig nok ikke høyt siden det er ulovlig å si opp ansatte på det grunnlaget, men det skjules gjerne gjennom ord og vendinger som "tilstedeværelse", "kontinuitet i arbeidet" og lignende. Ville selv begynt å søke på andre jobber eller byttet bransje. For selv om de skulle ombestemme seg etter møte, så er det ingen vits i å jobbe et sted man innerst inne er uønsket. Anonymkode: bc716...ea3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #5 Skrevet 15. august 2017 Ved nedbemanning i bedriften er det ikke de som har gjort best jobb som blir værende, det er de som er nødvendig for at bedriften skal overleve og forsøke å komme på beina igjen. Det betyr at dyktige og lojale arbeidstakere kan sies opp, og bedriften har sitt på det tørre. De kan ikke bruke sykefraværet som eneste årsak, men det er klart de heller tar vare på folk som faktisk kommer til å være på jobb og gjøre jobben i en kritisk periode. Det er uansett hvordan du ser det kostbart for bedriften å ha ansatte med høyt frvær, og en risiko i en sårbar situasjon. Hvis de ikke får ut de de vil kan bedriften nedlegges og så startets opp igjen med nytt org.nr, og dermed har man kvittet seg med uønskede ansatte. Anbefaler deg som en over å få best mulig sluttavtale. Anonymkode: 94741...df2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå