Gå til innhold

Setter ungen foran tv'n for at han skal sovne om kvelden....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er sjokkert :o min mening er at når det er sengetid, så ER det sengetid! sønnen min legger seg veldig greit om kvelden. Jeg hverken leser eller synger for han. jeg gir han en klem og sier godnatt. Har gjort det klart at tv titting skal foregå før leggetid og ikke etter eller mens det er leggetid....sånn har i allefall vi det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg får barn vil jeg helst lese for han/hun før leggetid.

Trist å bare få en godnattklem, thats it?

Skrevet

Så lenge han er fornøyd med det,så ser jeg ingen hensikt i å venne han til andre ting som man gjerne må venne dem av med senere. Han har heller aldri spurt om vi kan lese eller synge. Så lenge han er fornøyd og og legger seg uten problem,er vi fornøyde også. Jeg ser virkelig ikke problemet her? :roll:
Skrevet
Så lenge han er fornøyd med det,så ser jeg ingen hensikt i å venne han til andre ting som man gjerne må venne dem av med senere. Han har heller aldri spurt om vi kan lese eller synge. Så lenge han er fornøyd og og legger seg uten problem,er vi fornøyde også. Jeg ser virkelig ikke problemet her? :roll:

Ok..

Jeg hadde bare syns sjøl at det hadde vert koselig. Og vet de fleste gjør det. Syns bare det var litt rart.

Skrevet

Ok..

Jeg hadde bare syns sjøl at det hadde vert koselig. Og vet de fleste gjør det. Syns bare det var litt rart.

Gjest LoisLane
Skrevet
Ja det høres fint ut!!! Men hva når den dagen kommer at du er TOTALT utslitt og gjerne ikke kommer halvveis i boken før du sovner (og ungen fremdeles er like våken)??? Forstår veldig godt de som tyr til slike nødløsninger!

Det skjer ganske ofte at jeg er så sliten og trøtt at jeg sovner mens jeg legger ungene. De sovner de også, heldigvis. Jeg prioriterer ganske høyt å lese for dem før de sovner, da det blir lite lesing ellers om dagen. Er ingen helgen akkurat, det blir en del TV i løpet av ettermiddagen, særlig en av dem trenger å roe seg etter barnehagen med en stund foran skjermen.

Jeg skjønner ikke de som tyr til slike "nødløsninger" som en vane. Tror ikke det er bra at det siste inntrykket man får før man sovner er flimrende tv-bilder.

Skrevet

Ok..

Kan forstå den. Kan hend han fatter intr for det seinere,men han er tross alt bare to år. Begynner han en dag og mase om det,må jeg ta stilling til det når den tid kommer. Mamma leste for meg når jeg var liten,og det syntes jeg var veldig koselig,så jeg kommer slettes ikke til å nekte om han en dag spør. Men er jo glad for at han ikke har de vanene nå egentlig! :wink:
Gjest LoisLane
Skrevet

Har han gode leggerutiner, så ta vare på det. Lese kan dere gjøre før han legger seg, eller en annen tid på døgnet for den saks skyld.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min sønn er litt over 2 år og han ville ikke bli lest for, sunget for eller noe lignende før han var 2...så det kommer nok helt an på hva barnet ditt vil.

Skrevet

Jeg har en på 5 og en på 7.

** PÅ dagen/kvelden ser barna mine ganske mye på TV - for mye etter min mening. Men jeg har ikke hatt helt ork til å snu den trenden. Shame on me!

** De har aldri sett på TV etter leggetid for å sovne. Heeelt uaktuelt!

** TV på rommet synes jeg er en uting når barna er så små.

** Jeg synes det er koselig med sang, lesing eller småprat på sengekanten - dette skjer omtrent hver kveld.

** Er vi veldig slitne, setter vi på en lydbok.

** Noen ganger kan den eldste ligge et par timer våken etter leggetid - da ligger han pent i sengen bortsett fra litt tusling til/fra do og gjør ellers ingenting eller hører på lydbok.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det skjer ganske ofte at jeg er så sliten og trøtt at jeg sovner mens jeg legger ungene. De sovner de også, heldigvis. Jeg prioriterer ganske høyt å lese for dem før de sovner, da det blir lite lesing ellers om dagen. Er ingen helgen akkurat, det blir en del TV i løpet av ettermiddagen, særlig en av dem trenger å roe seg etter barnehagen med en stund foran skjermen.

Vi også, lesestund før leggetid er fin rutine å innarbeide. Roe ned, ha en liten kosestund før man sovner.

Men etter barnehagen er det i hvertfall for oss en dårlig løsning å sette på TV. Da har de vært omgitt av lyder og styr hele dagen og trenger fred og ro. Vi har ikke før kommet inn døra, før begge de søte små styrter inn på rommet sitt for å leke med sine egne leker, uten innblanding eller konkurranse fra noen. Det er tydelig at de nyter det, de sitter konsentrerte og pusler i en hel time, akkurat lenge nok til at mamma og pappa får laget middag. :wink:

Forøvrig helt enig i at å bruke tv som innsovningsmiddel er en lettvint og dårlig leggerutine som jeg aldri ville brukt på mine barn.

Gjest Mayamor
Skrevet

Her er det nå flere diskusjoner i ett.

Sovning foran tv som rutine synes jeg høres ut som en dårlig rutine.

Tv på rommet for en 2 åring får vel være opp til foreldrene å bedømme.

Lesing/synging før leggetid kontra en klem - kommer jo ann på barnet og foreldrenes rutiner.

Om en 2 åring overhode skal se på tv - kommer jo ann på interesser hos begge parter.

Vi har alle våre idèer om hva som er best for vårt barn.

Og alle vil jo vi det som er best vel...?

Vi har bare ulike meninger! :wink:

Eldste (8år) leser jeg for om kvelden.

Ikke hver kveld - men ofte.

Yngste (14 mnd) må jeg amme og legge.

Nattinatt og av med lyset.

Skulle sett meg når jeg synger for ham:

Han hopper av glede (eller forferdelse...? :ler: ) i sengen.

Og det er jo ikke meningen når jeg vil ha ham til å falle til ro vel?

Om morgenen derimot synger jeg og barnet sprudler.

Storebror derimot er en surpomp om morgenen...

Helst ikke snakke til ham før han har vært våken en stund nei...

Mayamor

Skrevet

Hei

Når det gjelder tv på rommet til de små, så er det en ting man må se ann tror jeg. Har jo ikke barn selv, men hvis man lærer barna rutiner for når man kan se tv og ikke, så brude det vel gå greit. Det samme vil også gjelde bruk av pc.

Lesing/synging før leggetid for barnet vil jeg bare se på som en glede. Både mamma og pappa sang og leste for meg, og vi lagde egne sanger. Noen ganger "leste" jeg for dem, ved å se på bildene i Donald :ler: . Dette vil jeg ikke ha noe i mot.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest LoisLane
Skrevet

Ser ingen grunn til at en toåring skal ha TV på rommet. Selv barne-TV kan ha mange sterke inntrykk for et lite barn!

Eldstebarnet her i huset er 13 og har ikke fått TV på rommet ennå. Kan vel hende at det skjer dersom trykket blir stort, men med få unntak går det greit å dele en TV på hele fam'en.

Skrevet

Nå har ikke jeg barn selv, men det ideelle bør vel være at barnet sovner av seg selv etter nattasang/bok lesing.

Å la barnet sovne foran TVen er ikke noen god rutine hvertfall. Evtuelt ved spesielle omstendigheter, så lenge det ikke blir et krav.

Gjest Anonymous
Skrevet

Først: jeg har ikke barn selv, men får jeg noen skal de IKKE sovne til tv som en rutine. Mange små barn synes sikkert det er vanskelig sovne alene på et rom, og mye interaksjon mellom foreldrene og ungen dreier seg vel om akkurat dette; hvis jeg skriker, kommer de da? Hvis vi ikke går inn, fortsetter han å skrike, ligger han våken, sovner han? Jeg mistenker tv-en for å være et lettvint substitutt mot ensomhet for ungen, konsekvent oppdragelse for foreldrene.

Ellers kjenner jeg en mann fra Tunisia som vokste opp i "et stort fellesrom" hvor familiemedlemmer, søsken, fettere osv alltid var til stede, og han "lærte" ikke å sovne alene før han i voksen alder reiste til Frankrike for å studere. Jeg tror han lenge savnet å ha familien rundt seg på kveldstid. På den annen side kan han sovne i alle slags situasjoner nå - i et rom fullt av folk, på tog/buss, flyplasser osv. Leggeritualer er veldig kulturelt betinget, og kravet om at ungen skal være alene på et stille rom er egentlig mindre naturlig enn at det er lyd/folk rundt det.

Skrevet

Dette høres da utrolig sløvt og "lettvint" ut! :o

Denne ungen har tydeligvis fått feil "leggerutiner" helt fra starten. Og etter mitt syn er disse foreldrene helt ute og kjører; de lager jo også ris til egen bak ettersom de jo bare utsetter problemet med å innføre sunne og gode kveldsrutiner! Barn bør jo absolutt vennes til å sovne i sin egen seng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...