Gå til innhold

Hvor mye vann er det bra å drikke?

Ephemera

Anbefalte innlegg

Hvor mange liter vann er det bra å drikke per dag? Har jo hørt at det ikke er bra å drikke for mye, selv om mange sier at de bøtter innpå så mye vann de orker iløpet av en dag :ler:

Jeg skal bli enda flinkere til å drikke vann enn jeg allerede er, men er det ikke sånn at man skyller ut vitaminer og mineraler hvis mengden blir FOR stor?

Og da mener jeg mengde vann i tillegg til den drikken man drikker til måltidene. Eventuelt total væskemengde per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så mye at du ikke er tørst, men ikke så mye at du drukner! :hoho:

Neida, det sies at klarer du å få i deg 2 L i tillegg til det du får gjennom maten er veldig bra. Selv har jeg ikke sjans til å drikke så mye, da løper jeg på do hele dagen, jo!

(og du - ingenting "skyller bort" vitaminer og mineraler. Det vannet du ikke har bruk for i kroppen, går bare rett gjennom.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om du trener. Jeg drikker 1, 5 liter på en teningsøkt.

Jeg tror 2 liter på en dag er ganske passe - i tillegg til det ekstra "treningsvannet".

Det er vel dessuten ganske mye vann som skal til før det blir for mye. Noen som vet noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer med letthet å drikke 3-4 liter vann om dagen (som oftest blir det vel 2-3). Har en vannflaske med meg stort sett overalt. I begynnelsen, hvis man ikke er vant til å drikke så mye, flyr man på do hele tiden, men det blir heldigvis bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker omtrent 2 liter om dagen. Fordelt på en hel dag er ikke det så mye. I tillegg kommer det jeg drikker til middag, en kaffe etc...

Man kan riktignok drikke for mye (man kan faktisk dø av vannoverdose), men det tror jeg de færreste klarer. Så lenge du ikke drikker 10 liter på en halvtime, så tror jeg neppe du klarer å drikke for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på. Dersom jeg har trent drikker jeg selvsagt MYE mer enn dersom jeg ikke har bevegt meg så mye. Gjennomsnittlig vil jeg si ca. 2 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen trenger mellom 1 og 3 liter veske pr. dag i tillegg til den vesken som inntas gjennom mat.

De fleste av oss drikker noe mens vi spiser, vi drikker kaffe/te/vann mellom måltidene.

Jeg blir faktisk irritert når det påstås at man f.eks. må drikke 2 liter vann pr. dag for å gå ned i vekt. Årsaken til at man da må gå ofte på do, er jo enkelt og greit at kroppen skiller ut overflødig veske,

Å drikke to liter vann om dagen I TILLEGG til det som er det faktiske behovet resulterer bare i en masse ekstra turer på toalettet og KANSKJE en metthetsfølelse som gjør at man går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk litt hele tiden så får du i deg nbok. 2 liter +- er passe. Husk også at når du er tørst, har kroppen allerede underskudd av vann og trenger masse. te og kaffe er vanndrivende, så da må du kompensere.

Her kan du lese mer om vann, og bare se bort fra reklamen. Det som står under vannbud fx. er fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...