Gå til innhold

Virker CLA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har diskutert dette litt inne på slankegjengen 05. Jeg sluttet å ta CLA for en god stund siden, men nå har jeg lyst til å prøve igjen... fordi jeg ønsker å gå ned i vekt og få en strammere kropp.

Samboeren min sier at CLA bare er tull og jeg mener jeg også leste endel om dette da jeg sluttet? Nå sier endel at det virker på dem, kan dette være så individuelt? Og kan det kanskje være at kroppen i det minste blir litt strammere av CLA?

Var innom en helsekostforretning igår og stod med glasset i hånda, men jeg bestemte meg for å undersøke dette litt nærmere først. De har fått stoooore glass med Tonalin CLA nå - de var virkelig store :o Det tyder jo på at det er mange som kjøper dette?

Gjest Anonymous
Skrevet

CLA er vel en av de tingene du må ta lenge før du ser en virkning og så stor tålmodighet har jeg ikke. Flere tester viser også at det ikke virker, så bruk heller pengene på noe annet.

Skrevet

CLA virker. Kanskje ikke som slankemiddel, men det er da også bare et kosttilskudd og hjelper på det det er beregnet for.

Skrevet

CLA funker på noen å ikke på andre.

Hadde det funka så de sier (de som lager dette CLA greiene), så ville det vært flere slanke folk ute å gått å færre som slanket seg.

Gjest TiaMaria25
Skrevet

legen min rådet meg til ikke å spise CLA. medikamentet er under oppsikt av legemiddelverket pga diverse bivirkninger (vet ikke hvilke), så hun sa at hun ikke hadde tatt det selv så lenge virkningene ikke er kartlagt ennå.

Gjest Anonymous
Skrevet

Cla er et fettstoff det finnes i bla økologisk melk og fetaost (og kjøtt), og er helt ufarlig å ta, men du må velge noe med god kvalitet, og dette gjelder alle fettsyrer (t.o.m. fiskeolje) Det er fordi fettsyrer er ustabile og har lett for å harskne, og da blir alt fett usundt. Tonalin cla er det eneste på markedet med dokumentasjon, ikke finn på å kjøpe på postordre! Er du usikker på cla, kan du ringe til en produsent, tonalin blir importert av midelfart, og de har fagfolk du kan få en god forklaring av, det er derfor de er der. Eller hvis de i helsekosten din er flinke, spørr de!

Gjest TiaMaria25
Skrevet

min lege mener da at det ikke er konstatert at det er helt ufarlig å ta CLA. og fram til da bør man ikke ta det. man kan finne dokumentasjon om bivirkninger og CLD på www.legemiddelverket.no

Gjest TiaMaria25
Skrevet
min lege mener da at det ikke er konstatert at det er helt ufarlig å ta CLA. og fram til da bør man ikke ta det. man kan finne dokumentasjon om bivirkninger og CLD på www.legemiddelverket.no

mener CLA

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor tar dere ikke omega 3-6 og 9??? (helst med linfrøolje)

Det har omtrent den samme virkningen som CLA, og det er kjempe sunt :)

Gjest Daniella_
Skrevet

Mange sier at det virker, og mange sier at det ikke virker.

Jeg fikk i hvertfall effekt av CLA :)

Gjest La boheme ikke innlogget
Skrevet

CLA har vel en bevist effekt, men den er så minimal at du vil få samme effekt (og spare penger:)med å trene litt ekstra.

Men CLA kan vel ha en viss placebo-effekt..

Skrevet

Selv om det nok kan virke (hei, det funker jo for griser!), virker det nok mest slankende på lommeboka, i og med at du må opp i ganske store doser pr. dag. Men placebo-effekten skal ikke undervurderes. Hvis du begynner på CLA, er det nok sannsynligvis stor sjanse for at du også begynner å trene mer enn før, og passer mer på kostholdet.

Hensikten helliger midlet (så lenge det ikke er skadelig)

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg har jobbet i Mattilsynet og der var det en som hadde en boks med CLA stående på pulten sin, jeg gikk innom og spurte om det virket...Han trakk litt på det og sa nja....vi er jo ikke så glade i produkter med CLA...

Så det høres ikke ut som det er så ufarlig.

Gjest TiaMaria25
Skrevet

folk vil ha lettvinte løsninger uansett om ekspertisen motbeviser at det funker. når folk er så dumme, så får de bare proppe i seg CLA til de stuper. det er jo en grunn til at leger advarer mot å ta det!

er ikke sinna altså :wink: men det er kun en eneste ting som får deg til å gå ned i vekt: spise mindre kalorier enn man bruker!

Skrevet

Mener mamma en gang sa noe om uheldige bivirkninger av CLA... i tillegg til at samboeren min sa at det var bare tull å ta det... (det var jeg som startet denne tråden). Skal høre med mamma om hun husker hva det var :wink:

Skrevet

Ville vært veldig skeptisk til produkter som bare virker på _noen_. Hvorfor får bare noen virkning? Lett å tenke seg at det ikke er CLA som gir virkning da..

Hadde CLA hatt dokumentert virkning, ville nok legemiddelfirmaer for lengst grafset i det. (Og dette gjelder også andre såkalte naturprodukter)

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg gikk på cla i ett og ett halvt år og trente og spiste normalt sunt. Merket ingen virkning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...