AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #1 Skrevet 15. august 2017 Jeg er blitt gammel, har en enebolig som jeg ikke lenger makter å holde. Boligen er bare min, sitter ikke i uskiftet bo. Jeg har tre barn men kun en av dem bryr seg med meg. De andre har nok med seg selv. Jeg ønsker helst at huset går videre i familien, at fremtidige barnebarn kan få vokse opp der. Jeg kunne tenkt meg å selge huset til barnet mitt, under takst. Er det noe som kommer i veien for dette? Jeg vil ikke at de andre barna skal komme i ettertid å kreve at huskjøper skal betale ut arv til dem. Huset skal ikke være forskudd på arv, kun selges under takst. Hva må jeg passe på? Anonymkode: 21eba...2ca
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #2 Skrevet 15. august 2017 Du bør helt klart snakke med en advokat for å få ordnet det du ønsker på en måte som ikke senere kan skape enorme familiekonflikter. I utgangspunktet kan du gjøre hva du selv ønsker med det du eier, så lenge du ikke er for syk til å vite hva du driver på med, eller blir utnyttet. Anonymkode: f90de...490 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #3 Skrevet 15. august 2017 "Gavepakken" du gir til det ene av barna dine, kan bli en fryktelig ulempe for henne (enten umiddelbart, eller i hvert fall den dagen du går bort og arven etter deg skal deles). Selv om hun har kjøpt huset og juridisk har sitt på det tørre, så vil verdien av huset komme opp når morsarven skal fordeles og kunne skape veldig store konflikter mellom søsknene og søskenbarna. En vond familiekonflikt kan ikke veies opp av å ha fått kjøpe et hus langt under takst. Så jeg er enig med den som skriver at du bør søke juridisk hjelp, hos en som ser helheten og ikke bare pengene. Kunne det vært aktuelt å bygge en seniorleilighet i huset, slik at du kan bo der, og selge den store delen av huset til datteren din? Da kan man lage en avtale om at denne tilfaller henne når du ikke lenger kan bo der. Anonymkode: 56295...be5 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #4 Skrevet 15. august 2017 Hva med å snakke med alle barna, og høre hvor mange av dem som har interesse av å overta huset? (Sånn at ikke noen føler seg "overkjørt"?) Og så bør du nok sette av samme beløp som du selger huset "under takst", til de andre barna. (Evt. tilby dem å få samme beløp ut av hussalget.) Så slipper den som får kjøpe huset billig, å få masse styr rundt arv når den tid kommer. Få flere verdivurderinger, av flere meglere, og bruk den laveste når dere skal gjøre overdragelsen, så blir "gapet" minst mulig. Anonymkode: 03162...f38
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #5 Skrevet 15. august 2017 Hvorfor vil du gjøre to av barna dine arveløse? Er du ikke glad i barna dine?? Om du selger boligen til et av barna dine, så skal det barnet betale de andre to ut av arven sin. Anonymkode: abdbf...ec6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #6 Skrevet 15. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En vond familiekonflikt kan ikke veies opp av å ha fått kjøpe et hus langt under takst. Dette. Husk på forholdet de skal ha videre i livet. De er familie. Barna deres skal vokse opp og ha et fint forhold med hverandre og da er det bra at man ikke har konflikter i familien. Anonymkode: abdbf...ec6 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #7 Skrevet 15. august 2017 Syntes det er underlig med foreldre som vil favorisere enkelte av barna fordi de andre ikke bryr seg. Det kan være mange årsaker til det. Kansje de opplevde at foreldrene ikke brydde seg om dem ? Selv har jeg 3 barn. 1 av dem er mest opptatt med seg og sitt men det kunne ikke falt meg inn å gi de to andre ekstra goder pga dette. Det er mange grunner til at det er blitt som det har blitt og vi foreldre har mange ganger en finger med i spillet. Her skal all få likt uansett. Du gjør ikke barnet ditt som blir favorisert en tjeneste. Dette er oppskriften på en familiekonflikt ut av en verden og det er ingen forunt. Anonymkode: 624cb...01f 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #8 Skrevet 15. august 2017 Når jeg var syk og var i fare for å dø, da var det kun min sønn som tok vare på meg. De andre to gadd ikke å bry seg med å ringe meg engang de ukene jeg var innlagt. De to har fått så mye opp gjennom årene noe min sønn ikke har. Til tross for det så har han tatt vare på meg. De to andre lar jul, bursdag morsdag osv passere uten å la høre fra seg. De har god økonomi og klarer seg bra. Har ikke lyst til å la dem få noe når de oppfører seg som om de ikke har en mor. Jeg er frisk og ved mine fulle fem så da må jeg få bevist det før noe evt salg? Anonymkode: 21eba...2ca 2
Ragnar89 Skrevet 15. august 2017 #9 Skrevet 15. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg var syk og var i fare for å dø, da var det kun min sønn som tok vare på meg. De andre to gadd ikke å bry seg med å ringe meg engang de ukene jeg var innlagt. De to har fått så mye opp gjennom årene noe min sønn ikke har. Til tross for det så har han tatt vare på meg. De to andre lar jul, bursdag morsdag osv passere uten å la høre fra seg. De har god økonomi og klarer seg bra. Har ikke lyst til å la dem få noe når de oppfører seg som om de ikke har en mor. Jeg er frisk og ved mine fulle fem så da må jeg få bevist det før noe evt salg? Anonymkode: 21eba...2ca Du kan gi huset til din sønn om så var. Det du gjør i levende livet bestemmer du selv over. Dine verdier bestemmer du selv hvem som skal få . 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #10 Skrevet 16. august 2017 7 timer siden, Ragnar89 skrev: Du kan gi huset til din sønn om så var. Det du gjør i levende livet bestemmer du selv over. Dine verdier bestemmer du selv hvem som skal få . Jeg kan ikke gi det da det vil ses på forskudd på arv. Blir det sett på som forskudd så vil han miste huset når jeg dør fordi han vil da ikke ha råd til å kjøpe dem ut. Hvordan garantere ham mot det? Familieforhold som flere her over nevner er ikke noe å ta hensyn til da det er ikkeeksisterende. Anonymkode: 21eba...2ca
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #11 Skrevet 16. august 2017 Ta kontakt med advokat. Det koster litt men er verdt det den dagen du faller bort og arveoppgjøret skal tas Anonymkode: 77035...d0a 2
Illuminatum Skrevet 16. august 2017 #12 Skrevet 16. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke gi det da det vil ses på forskudd på arv. Blir det sett på som forskudd så vil han miste huset når jeg dør fordi han vil da ikke ha råd til å kjøpe dem ut. Hvordan garantere ham mot det? Familieforhold som flere her over nevner er ikke noe å ta hensyn til da det er ikkeeksisterende. Anonymkode: 21eba...2ca Det er ikke forskudd på arv om du gir den bort nå. Så lenge det ikke ansees som en dødsdisposisjon står du fritt til å gi vekk alt du eier. Det som gjenstår når du dør vil være det som skal fordeles som arv. 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #13 Skrevet 16. august 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Når jeg var syk og var i fare for å dø, da var det kun min sønn som tok vare på meg. De andre to gadd ikke å bry seg med å ringe meg engang de ukene jeg var innlagt. ... Har ikke lyst til å la dem få noe når de oppfører seg som om de ikke har en mor. Anonymkode: 21eba...2ca En ting er ditt forhold til barna, noe annet er forholdet barna mellom. Tenk nøye gjennom hva dette vil medføre mtp forholdet barna har seg i mellom. Selv om to av de tilsynelatende har penger så de klarer seg vil en slik skjevfordeling kunne bringe fram det verste i folk og ødelegge forholdet mellom barna. Anonymkode: a6e38...207 1
Ragnar89 Skrevet 16. august 2017 #14 Skrevet 16. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke gi det da det vil ses på forskudd på arv. Blir det sett på som forskudd så vil han miste huset når jeg dør fordi han vil da ikke ha råd til å kjøpe dem ut. Hvordan garantere ham mot det? Familieforhold som flere her over nevner er ikke noe å ta hensyn til da det er ikkeeksisterende. Anonymkode: 21eba...2ca Nei, du kan gi bort alt du eier så lenge du er i live selv. Du bestemmer over dine egne eiendommer og hvem som skal få hva så lenge du er oppegående og kan ta dine egne avgjørelser. Det blir kun sett som forskudd på arv, så lenge du bestemmer at det skal være det. 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #15 Skrevet 16. august 2017 Tusen takk for at dere har svart meg. Anonymkode: 21eba...2ca
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #16 Skrevet 17. august 2017 På 15.8.2017 den 11.37, AnonymBruker skrev: "Gavepakken" du gir til det ene av barna dine, kan bli en fryktelig ulempe for henne (enten umiddelbart, eller i hvert fall den dagen du går bort og arven etter deg skal deles). Selv om hun har kjøpt huset og juridisk har sitt på det tørre, så vil verdien av huset komme opp når morsarven skal fordeles og kunne skape veldig store konflikter mellom søsknene og søskenbarna. En vond familiekonflikt kan ikke veies opp av å ha fått kjøpe et hus langt under takst. Så jeg er enig med den som skriver at du bør søke juridisk hjelp, hos en som ser helheten og ikke bare pengene. Kunne det vært aktuelt å bygge en seniorleilighet i huset, slik at du kan bo der, og selge den store delen av huset til datteren din? Da kan man lage en avtale om at denne tilfaller henne når du ikke lenger kan bo der. Anonymkode: 56295...be5 Unnskyld, men hvor står det i trådstarters innlegg at barnet er en kvinne? Anonymkode: 7c213...11a
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #17 Skrevet 17. august 2017 Tror faktisk ikke det er lov. Alle barn, uavhengig om "de bryr seg" eller ikke, har rett på arv. Anonymkode: 5f6df...71d
Forundret.. Skrevet 17. august 2017 #18 Skrevet 17. august 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror faktisk ikke det er lov. Alle barn, uavhengig om "de bryr seg" eller ikke, har rett på arv. Anonymkode: 5f6df...71d Dette kan da ikke stemme. Arv er ingen rett. Det er en gode. Noen er heldige og andre ikke. Mannen min fikk ikke noe arv av sin far, det var ingenting å arve. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #19 Skrevet 17. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror faktisk ikke det er lov. Alle barn, uavhengig om "de bryr seg" eller ikke, har rett på arv. Anonymkode: 5f6df...71d Joda. Så lenge det gjøres før død, er det lov. I et testamente er det imidlertid slik at hvert barn har krav på arv, begrenset oppad til en million. Anonymkode: 0f95e...b26 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå