Gå til innhold

Uenig om oppdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har snakket masse om oppdragelse og rutiner før vi fikk barn og underveis. Jeg har vært veldig opptatt av at de måtte være en enighet rundt dette. Vi var enige og er fortsatt enige når vi legger strategier og planer for neste dag, men så gjør mannen det stikk motsatte når dagen starter. Han skal ta hver kamp, han blander seg og holder barna fast når de trasser, han bruker tv og pad hver dag for å få fred, han sier ofte nei uten å ha en god grunn, han sørger ikke for jevne måltider og forutsigbarhet og trøster ikke alltid gråtende barn. Hvis jeg forsiktig prøver å si at dette er viktig eller minner ham på hva som ble sagt av lege eller helsesøster, så blir han sur og tverr 

Anonymkode: d7f0f...2ee

Videoannonse
Annonse
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Da må du ta tak i det og sette dere ned igjen og si "Nå må vi ta en skikkelig prat om dette skal fungere"

Det er viktig at du forteller han at du skjønner at ting ikke alltid blir som en forestiller seg før en får barn, men nå har ting sklidd ut og det er viktig for barnet at dere står sammen om ting for å ikke forvirre barnet.

Legg frem ting som forslag. Føler han at du angriper eller kritiserer han så vil han mest sannsynlig gå i forsvar og så ender man bare opp med krangel.

Mannen min ble litt overveldet og ble hønemoren her som mistet hodet litt i perioder. Jeg satt meg ned men han med jevne mellomrom og minnet han på de forskjellige tingene vi hadde blitt enig og og hvor viktig det var med rutiner, konsekvenser og at vi sto sammen om regler for at sønnen vår ikke skulle bli forvirret. Jeg la det frem uten å anklage eller kjefte. Bare en liten påminnelse og det fungerte veldig fint her. 

Skrevet

Snakk om at dere må bli flinkere SAMMEN, hvordan kan DERE bli flinkere til å velge deres kamper, at du forstår det er vanskelig i hverdagskampens hete, spør hva han tror kan bedre situasjonene, hva kan han gjøre annerledes, er det noe du kan gjøre annerledes? Enkle ting som kan gjøre det lettere for ham å følge prinsipper som "ikke krangle om påkledning eller rydding på morgenen (tenkt eksempel), at alle spiser frokost først (få opp blodsukkeret).

Ikke ta opp alt på en gang, hva er det viktigste at dere er samkjørte på og at han følger opp: måltider og trøst kanskje? Sier du at han ikke følger opp noen ting, alt er kaos, han gjør alt feil alltid, da vil han nødvendigvis bli sur.

Anonymkode: 481bb...030

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...