Gå til innhold

2-åring på gruppe med kun 1-åringer i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne høsten er det i mitt barns barnehage kun ett barn til på gruppen hans som er 2 år, ellers er alle 1 år. Barnet mitt har alltid trivdes godt i barnehagen men ikke nå. Han kjeder seg tydelig. Er det mulig å be om at han flyttes over på en større avdeling i barnehagen? Noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 3ddf3...e67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan spørre, men det er ikke sikkert det lar seg gjøre. Det avhenger av bemanning, hvilke behov han har ifht søvn og bleier, alder på de andre barna, etcetc. Er det rene aldersinndelte grupper? Teknisk sett er han ikke storbarn før etter nyttår

Det er kun de ansatte som vet dette, spør de :)

Skrevet

Vi står ikke helt i samme situasjon da det er flere 2 åringer på gruppa til barnet vårt. Men de snakker jo ikke, noe barnet vårt gjør. Vi kan holde innholdsrike samtaler med han, så jeg håper ikke språket stanser når han ikke har noen å prate med

Skrevet

Er det bare en småbarnsgruppe i barnehagen, ts? I utgangspunktet ville jeg vært skeptisk til å flytte en 2-åring til storbarnsgruppe, hvor barna gjerne har helt andre behov og det er færre voksne. Det er ikke uten videre gitt at barnet vil trives bedre der. Og 1-åringene kommer jo etter og blir eldre de også. Men, dette kommer jo an på så mange ting. Den ene sønnen min flyttet tidligere på storbarnsavdeling, dvs. han var da 2,5. Dette var pga. flytting til ny barnehage og for at han skulle slippe å bytte avdeling igjen ganske snart, i tillegg til at han da ville få sammen med storebroren sin. Og jeg så at det var en stor omveltning i starten, med eldre barn som var mye tøffere og råere i leken enn hva han var vant med og færre voksne per barn. Men det gikk seg jo til og han trives nå veldig godt. Jeg ser jo at 1- og 2-åringer kan ha veldig forskjellige behov, og det er jo en fordel om barnet har noen ca på samme nivå som en selv. Løsningen da min eldste gikk på småbarnsavdeling, og var født tidlig på året og var tidlig ute med språk, var at han fikk leke litt med de store barna innimellom selv om han fortsatt hørte til småbarna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...