Gå til innhold

Krakow, auschwitz osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal dra til Krakow snart.

Lurte på om noen har vært på sånn arrangert tur til konsentrasjonsleirene der man blir hentet i sånn minibuss på hotellet og har guide gjennom hele turen? Isåfall, var det bra?

Og ellers setter jeg pris på tips om restauranter, museer og andre severdigheter man må få med seg 😀

Er interessert i kunst, historie og generelt kultur så alle tips blir godt motatt😊

Har lest en del på tripadvisor men hadde vært fint å høre erfaringer fra dere.

Anonymkode: 36537...a6b

Skrevet

Ikke dra til Auschwitz. Du kommer til å bli hjemsøkt av spøkelser og fæle drømmer når du kommer hjem igjen. 

Anonymkode: 6ae5d...796

Skrevet

Salt gruvene er verd å få med seg. 

• Liker 2
Skrevet

Hei! Jeg har vært på sånn tur til Auschwitz som du snakker om. Det var helt genialt opplegg synes jeg. Ble hentet på hotellet, så dro vi til Auscwitz og deretter til Birkenau (ligger like ved). Sjåføren leide oss nesten i hånda helt til porten til A., hvor vi ble overtatt av en guide og fikk utdelt hodetelefoner sånn at vi kunne høre hva hun sa hele tiden. Da vi var ferdige der, dukket sjåføren opp igjen (med baguett og drikke til alle! (men ikke sikkert alle har dette inkludert)) og fraktet oss videre til Birkenau, hvor vi møtte den samme guiden igjen. Etterpå ble vi kjørt hjem til hotellene våre igjen.

Smertefritt opplegg! Jeg brukte disse: http://www.auschwitz-tours.com/ Velger du en operatør som ikke har mat og drikke inkludert, anbefaler jeg deg å ha med mat du kan spise i pausen mellom leirene eller etterpå, for omvisningen i Auschwitz er noen timer lang. Ta med gode sko :) 

God tur, i den grad man kan kalle en slik opplevelse god! Lærerikt og viktig, er det i hvert fall :) 

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde en rundtur med guid i Krakow. Vi var fem i en mini bil. Var en grei måte å få oversikt over byen. Så hjalp han oss med å få bilen til en langtidsparkering. :)

Saltgruven var flott.

Auschwitz var lærerik, trist, inntresann og skremmende.

God tur.

Anonymkode: 1a8b7...39a

Skrevet

Mariakirken bør du få med deg...

Anonymkode: c5f9d...9ff

Skrevet

Du må definitivt ta en tur eller flere til Jødekvarteret - Kazimierz. Her finner du genuine gallerier, kafeer og puber. Fantastisk atmosfære. Ikke fall i fellen og heng rundt alle restaurantene på torget. Ok å ta en titt og kanskje en lunsj, men her er det mye turister og kjedelig mat. 

Anonymkode: 17057...ca5

• Liker 2
Skrevet

Jeg dro på en slik tur til Auschwitz. Absolutt verdt å få med seg, og det praktiske rundt bussturen funket veldig fint. 

Anonymkode: f51e9...aad

Skrevet

jeg har vært i Krakow to ganger og det er en helt fantastisk by, hestedrosjer, masse uteresturanter og generelt fantastiske folk og en nydelig by. Jeg vil anbefale arrangert tur til konsentrasjonsleirene, det er en fantastisk tur som du ikke burde gå glipp av! 

Er mange fine resturanter rundt i gamlebyen =) Hard rock også er knall bra og ligger på samme plass :)

Skrevet

Var i Krakow, og har vært på sånne turer i konsentrasjonsleirene. Det er vanskelig å beskrive hvordan det var. På den ene siden var det jo åpenbart helt grusomt fælt, men også veldig interessant og absolutt noe som er verdt å få med seg. Saltgruvene imponerte meg ikke så veldig mye, men det er likevel en OK aktivitet å gjøre når man først er i området. Personlig syns jeg Krakow er herlig til å bare gå rundt og se på ting, gå innom kirker og se, spise og smake ny mat, shoppe, etc... Krakow er absolutt en by jeg kunne tenkt meg tilbake til.

Skrevet

Var i Krakow for et par år siden og var da på tur arrangert til Auschwitz (og Birkenau). Anbefales veldig. Ble plukket opp litt utenfor hotellet av minibuss og dro til deretter til stedet hvor vi ble møtt av guide. Etter dette ble vi kjørt av bussen til Birkenau og hadde en guidet tur der også. Veldig interessant og lærerik tur. Samt at det var bra arrangert opplegg og ryddig. 

Krakow er også en fantastisk by i seg selv! Mye fint å se på, gode spisesteder og generelt hyggelig sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...