AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #1 Skrevet 15. august 2017 Jeg har nettopp flyttet og skal studere. Fadderuka vår starter i dag,og jev gleder meg ti fest og nye vennskap ien helt ny by. Vi leier en kjellerleilighet som vi flyttet inn i på søndag kveld og har altså sovet her to netter. Jeg er kjempe bekymret for at hunden (en liten mellomstor) skal være urolig og spesielt bjeffe mens vi er borte. Hva skal jeg gjøre? Vi var ute en liten tur i går uten hunden og hun bjeffet i 5 min. Jeg gikk da inn og kjeftet /snakket strengt og hun gikk å la seg. Vi sto deretter utenfor å hørte ikke noe fra henne de neste 5 min før vi dro. Ho var også stille når vi kom hjem igjen. Men jeg er så bekymret for at hun er redd eller bjeffer mens vi er borte.. hun er vant til å være flere timer alene hjemme, siden jeg har studert og jobbet før. Anonymkode: aee26...32b
Tabris Skrevet 15. august 2017 #2 Skrevet 15. august 2017 Siden du nettopp har flyttet, så er det anbefalt at du går litt tilbake i treningen, litt som om hun var valp. Jeg ville ikke kjeftet - hvis hun bjeffer fordi hun er redd, så er det jo direkte slemt å kjefte. Hvis hun bjeffer fordi hun kjeder seg, så oppnår jo hun det hun ønsker med bjeffingen sin (oppmerksomhet) - all oppmerksomhet er god oppmerksomhet i en slik situasjon. Så tenk på henne som en valp og begynn å gå fra henne bare noen sekunder om gangen. Gå ut og inn døren til hun slutter å bry seg om at du går ut og inn døren. Så kan du gradvis øke lengden. GI henne godbitsøk/tyggebein/fryst kong når du går, så hun har noe å holde på med (og i tillegg får positive assosiasjoner til at du går). Hvis hun begynner å bjeffe, så har du vært borte for lenge, da ville jeg gått tilbake i treningen. 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #3 Skrevet 15. august 2017 Glem fadderuke. Du må begynne hjemme alene-treningen nesten fra start, og bør kun være ute av huset uten henne når det er tvingende nødvendig, dvs når du har undervisning. Anonymkode: 81632...c5c 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #4 Skrevet 15. august 2017 Kjefting gjør henne bare usikker. "Mamma går fra meg på dette nye skumle stedet - hurrra, nå kom hun hjem! Hjelp, hvorfor høres hun skummel ut?" Hunder er dårlige på å generalisere, så for henne er det helt nytt å være alene på nytt sted. Da vi flytta brukte vi 3 ukers tid på å lære hunden å være alene hjemme på nytt sted. Tilbake til scratch. Ut og inn, være rolig, gi noe å spise når du går, vær rolig når du er tilbake. Du kan ikke stikke på fadderuke i timesvis, men må lære henne å bli trygg. Anonymkode: b9254...65d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå