Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Der jeg jobber (følger ikke tariff, har fastlønn) øker vi årslønnen den 1. mai hvert år. Siden jeg har vært  i fødselspermisjon og NAV har utbetalt foreldrepenger, har jeg ikke fått beskjed om hvor mye jeg har økt og/eller hva min nye årslønn er. 
Jeg begynte nettopp nå å jobbe 50 % (50 % permisjon, 50 % jobb), men skal slutte om 3 mnd. Har ikke fått noe informasjon om min nye lønn, og vet at "alle" på jobben har økt. 

Burde jeg spørre hva min nye årslønn er (lønnsoppgjør), eller vil det virke smålig siden jeg snart skal slutte? Totalt sett i kroner tror jeg ikke det vil utgjøre så veldig mye.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke en selvfølge å få del i lønnsøkning når man er i permisjon, dersom dette ikke er en del av tariffavtale.

I tillegg er det mange bedrifter (også med tariffavtale) som ikke gir lønnsøkning til folk de vet at skal slutte.

Om du uansett er på vei ut, så ville jeg latt den ligge. Ellers fremstår du antagelig som grådig og litt vanskelig.

Anonymkode: 33445...659

• Liker 1
Skrevet

Det er da hverken grådig eller vanskelig å spørre om hva status er etter en runde med lønnsøkninger? Det er et saklig spørsmål om helt faktuell informasjon. Det er slike holdninger som gjør at kvinner sakker etter menn lønnsmessig, at man ikke tør be om helt naturlige ting. Det er ikke en mann i verden som ville ha vært redd for å virke grådig fordi han spurte om nivået på en årslønn. 

TS, hvis du synes det er veldig ubehagelig, vil vel alt dette fremgå av neste lønnseddel, men det kan godt være tilleggsinformasjon du ellers ikke vil få ved å spørre sjefen direkte. De har sikkert bare glemt å informere deg.

Anonymkode: c1f84...fa4

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da hverken grådig eller vanskelig å spørre om hva status er etter en runde med lønnsøkninger? Det er et saklig spørsmål om helt faktuell informasjon. Det er slike holdninger som gjør at kvinner sakker etter menn lønnsmessig, at man ikke tør be om helt naturlige ting. Det er ikke en mann i verden som ville ha vært redd for å virke grådig fordi han spurte om nivået på en årslønn. 

TS, hvis du synes det er veldig ubehagelig, vil vel alt dette fremgå av neste lønnseddel, men det kan godt være tilleggsinformasjon du ellers ikke vil få ved å spørre sjefen direkte. De har sikkert bare glemt å informere deg.

Anonymkode: c1f84...fa4

Skulle TS fortsette hos denne arbeidsgiveren fremover, så er jeg enig i at det ville vært naturlig å spørre.
Men når TS jobber 50%, og i tillegg skal slutte om 3 mnd, så tenker jeg at et slikt spørsmål er lite relevant hos denne arbeidsgiveren.

Det er viktigere for TS sin lønnsutvikling å kreve riktig (høy nok) lønn fra ny arbeidsgiver når hun begynner hos en ny.

Jeg tenker at nåværende arbeidsgiver vil mene at TS "har sjekket ut" mentalt, hvis det hun er opptatt av når hun skal jobbe 50% i 3 mnd, er hvilken lønnsjustering hun fikk eller ikke fikk i mai.
Dette vil jo uansett være synlig på første lønnsslipp.

Hva tenkte du TS skulle gjøre hvis alle andre har fått og ikke hun, da? Be om begrunnelse?

Min arbeidsgiver er i hvert fall klar på at de man vet skal slutte ikke får noen lønnsøkning, og at disse pengene legges i lønnspotten som fordeles på de som skal bli værende i bedriften. (I enighet med fagforeningene, som også mener at de som blir i bedriften skal være de som nyter godt av bedriftens lønnspott.)

Anonymkode: 33445...659

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...