AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #1 Skrevet 15. august 2017 Jeg jobber på skole, og er svært forundret over praksisen de har på enkelte områder. Lettere sjokkert, faktisk. Er det ikke slik at elevene har krav på pedagogisk personale til enhver tid? Her florerer det av ufaglærte vikarer og barne og ungdomsarbeidere som har timer alene. Er dette normalt? Enda sykere; noen ganger dukker det opp ringevikarer som har en HELT annen utdannelse enn innenfor skole som tar over som lærer. DA er det bedre at fagarbeideren som kjenner klassen tar det ansvaret, istedetfor en helt ukjent som ikke kjenner reglene i klassen, og som kanskje ikke fungerer med barn. Er dette egentlig lovlig? Er det bare fordi at de har "høyere" utdannelse at dette skjer? Jeg får lyst til å ta det opp, men vet ikke helt hvordan reglene er. Noen som har peiling? Anonymkode: 49b7e...ca9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #2 Skrevet 15. august 2017 Hva skal de ellers gjøre? La elevene gå uten lærer? Anonymkode: a4119...2b3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #3 Skrevet 15. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal de ellers gjøre? La elevene gå uten lærer? Anonymkode: a4119...2b3 Det er jo det som skjer.. Anonymkode: 49b7e...ca9 2
Sariou Skrevet 15. august 2017 #4 Skrevet 15. august 2017 Det er dessverre helt lov og dessverre veldig vanlig. Hvem som helst kan få jobb i skolen som ringevikar, gitt at man ikke er dømt for vold eller overgrep. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #5 Skrevet 15. august 2017 Ifølge Udir skal det stilles relevant kompetansekrav til personale som skal undervise elever. Kompenatsekravet er høyere i kjernefagene (norsk, samisk, matematikk, engelsk og norsk tegnspråk). På videregående er det relevnt kompetansekrav i alle fag. Jeg ville tatt det opp. Barns utdannelse er det viktigste et samfunn kan investere i. Å la barn bli "opplært" av ufaglært personalet er under enhver kritikk. Anonymkode: 5e05c...45a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #6 Skrevet 15. august 2017 Er skolen kommunal kan dette skje. Mamma som er hjelpepleier i hjemmesykepleiern i kommunen kan bli bedt om å jobbe på skolen fordi dem trenger henne der. Dette er helt sykt, men dessverre er det slik! Anonymkode: ac37b...b9a
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #7 Skrevet 15. august 2017 På barneskolen jeg gikk på i ei lita bygd, hadde vi timer med ufaglærte assistenter hele tiden. Det hendte faktisk en del ganger at vi hadde VASKEDAMA som vikar. Det ble folk av alle sammen, så det kan ikke være så ille. Anonymkode: c12e2...49c
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #8 Skrevet 15. august 2017 Hvis det er ille nå, tenk hvordan det blir om noen år, nå som vi heller lar lærerplasser på universitetet stå tomme fordi søkere har 3 i matematikk. Anonymkode: 2a0df...821
Sariou Skrevet 15. august 2017 #9 Skrevet 15. august 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ifølge Udir skal det stilles relevant kompetansekrav til personale som skal undervise elever. Det er formelle kompetansekrav til de som skal ansettes i faste stillinger. Det gjelder ikke for vikarer.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #10 Skrevet 15. august 2017 Jeg er ikke helt inni reglene for alt dette, men som jeg har skjønt er det ikke noe særlig spesielle krav for å være ringevikar. Jobber selv på skole, og her har de ringevikarer av alle slag. Også barneveiledere blir satt inn som vikarer. Det skal nok mye til å få utdannede lærere som ringevikar. Det er jo stort sett bare studenter eller andre med litt ekstra tid til overs som gidder. Å sette krav til utdanning for sånt vil jo føre til at klasser ikke får lærer i noen timer. Jeg vet ikke hvordan det er der du jobber, men på min jobb må vi lærere lage undervisningsopplegg til vikaren. Jeg gjør det enkelt da, men planlegger jo sånn at elevene får lært noe. Anonymkode: d81c7...4a6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #11 Skrevet 15. august 2017 Og hvor i landet er du da TS? Har du tenkt over om det er særlig attraktivt for nyutdannede lærere å flytte et sted langt ute i gokk om de får samme jobb til samme lønn nærmere byer/hjemmestedet sitt? Tviler på at administrasjonen på skolen din synes situasjonen er underholdende, denne ordningen er trolig kostbar og byr på merarbeid, men man må gjøre det beste ut av situasjonen og holde elevene i sjakk med de ressursene man har tilgjengelig. Alternativet er kanskje å stemme på et parti som ønsker å øke skattene, slik at kommunene kan bevilge mer penger til å øke startlønna for kompetente lærere, så det blir mer attraktivt å ta jobber på bygder. Her har vi derimot krisetilstander på sykehjemmet da det er 2 sykepleiere og resten hjelpepleiere. Den ene sykepleieren er sykmeldt som følge av all overarbeidet, og nå er den andre sykepleieren i faresonen for overarbeid. Ingen nyutdannede sykepleiere vil ta jobb her selv om det tilbys startlønn med flere års ansiennitet, bygda er trolig for liten for de nyutdannede. Anonymkode: 5a9c0...679
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #12 Skrevet 15. august 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvor i landet er du da TS? Har du tenkt over om det er særlig attraktivt for nyutdannede lærere å flytte et sted langt ute i gokk om de får samme jobb til samme lønn nærmere byer/hjemmestedet sitt? Tviler på at administrasjonen på skolen din synes situasjonen er underholdende, denne ordningen er trolig kostbar og byr på merarbeid, men man må gjøre det beste ut av situasjonen og holde elevene i sjakk med de ressursene man har tilgjengelig. Alternativet er kanskje å stemme på et parti som ønsker å øke skattene, slik at kommunene kan bevilge mer penger til å øke startlønna for kompetente lærere, så det blir mer attraktivt å ta jobber på bygder. Her har vi derimot krisetilstander på sykehjemmet da det er 2 sykepleiere og resten hjelpepleiere. Den ene sykepleieren er sykmeldt som følge av all overarbeidet, og nå er den andre sykepleieren i faresonen for overarbeid. Ingen nyutdannede sykepleiere vil ta jobb her selv om det tilbys startlønn med flere års ansiennitet, bygda er trolig for liten for de nyutdannede. Anonymkode: 5a9c0...679 Tja, jeg gikk på en videregående skole midt i Oslo der det ble satt inn en student med samfunnsfaglig bakgrunn i en kjemi 2-time. Dette var heller ikke et enestående tilfelle. Å tro at dette bare gjelder i bygder er i beste fall naivt. Anonymkode: cfdfa...d74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå