Gå til innhold

Er det uetisk å ta imot en gratis kattunge fra privatperson som ikke har giddet å kastrere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ønsket meg katt i ti år,men har utsatt det fordi jeg ville vente til alt lå til rette med tanke på egnet bosted og god nok økonomi til å ta hånd om et dyr. Nå er alt på plass, og jeg kan begynne å se meg om etter en katt. 

Hovedspørsmål:  Er det uetisk å ta imot en kattunge fra en privatperson, som det for tiden flommer over av overalt, når man heller kan adoptere en omplasseringskatt fra en organisasjon?

Jeg har alltid, særlig etter å ha lest meg opp i forkant nå som jeg har planer om å skaffe katt, tenkt at organisasjon er veien å gå. De har tross alt sprengt kapasitet og driver et uvurderlig arbeid jeg respekterer og støtter. En annen hovedgrunn er at alle disse kattungene på Finn generelt sett av at folk ikke gidder å kastrere - en praksis jeg egentlig ikke ønsker å støtte. Når jeg ser alle annonser med kattunger, og særlig hvor de driver emosjonell utpressing ved å si at de blir avliva om ingen tar imot dem, så blir jeg trist og sint. Har fått avsmak for hele "gi bort en kattunge"-opplegget.

Her er caset: En bekjent har en katt som har fått unger, og har drevet og pushet kattunger på alt og alle i flere uker nå. Slik jeg forstår det er situasjonen temmelig fortvila for disse små pelsdottene, men samtidig vet jeg at dette ikke er kattens første kull. Derfor er jeg meget usikker på om jeg ønsker å ta imot en katt fra dette mennesket. Jeg slites altså mellom å si nei fordi jeg mener eieren er uansvarlig, og ja fordi at det ikke er kattungenes feil. 

Er det noen som har innspill?

Bare så det er sagt, dersom jeg tar imot denne kattungen, så kommer jeg selvfølgelig til å se til at den blir kastrert, og fulgt opp ellers. 

Anonymkode: d690b...8f5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor det? Det hjelper jo ikke kattungene at du vil følge prinsipper og være etisk korrekt og standhaftig? De er jo allerede født. Du må jo heller kjefte på mennesket enn å la det gå utover dyret. 

• Liker 21
Skrevet

Ved å ta imot en ukastrert katt, for så at du sørger for å få katten kastrert, så gjør du både katten og alle de ungene den ikke får en stor tjeneste. 

Et bedre prosjekt kan ikke jeg tenke meg. Men gjør det giveren av katten ikke gjør, kastrer den. Og lykkelig er den katten som får bo hos deg. 

Anonymkode: 49a23...692

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, Daisy_B skrev:

Hvorfor det? Det hjelper jo ikke kattungene at du vil følge prinsipper og være etisk korrekt og standhaftig? De er jo allerede født. Du må jo heller kjefte på mennesket enn å la det gå utover dyret. 

Alle kattunger og katter som trenger hjem er allerede født. Det er svimlende mange.Jeg har alltid tenkt at ved å ta imot en kattunge og la det løse seg for uansvarlige eiere, så støtter man indirekte det de gjør, og gir en katt et hjem som en omplasseringskatt kunne fått. 

Men jeg ser likevel poenget ditt, da, og du er vel inne på det: Disse kattene trenger et hjem, vel så sårt som de fra organisasjoner. 

• Liker 3
Skrevet

Det er helt normal praksis at de som tar i mot kattunger kasterer dem dersom de ønsker dette, blant annet fordi dette gjøres når kattene er eldre enn når de vanligvis gis bort (er vanskelig å avgjøre kjønn selv for veterinærer når de er små) og fordi kastrering er kostbart. 

Vaksiner ordnes derimot som oftest av dem som har dem de første månedene. Dette alene koster rundt 5-700 per kattunge.

Anonymkode: b69eb...902

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, TS. Når en hunnkatt får kull på kull fordi eier ikke gidder å kastrere, så gir det en slags bismak å ta imot kattunger fra dem. Nesten en indirekte støtte til disse som ikke gidder å kastrere mora. 

Samtidig er det ikke kattungenes feil at moras eiere ikke gidder å kastrere henne, og de er jo allerede født...

Anonymkode: 6e6b1...018

• Liker 1
Skrevet

Så klart ikke. Katten trenger et hjem.

Anonymkode: 65a94...703

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle kattunger og katter som trenger hjem er allerede født. Det er svimlende mange.Jeg har alltid tenkt at ved å ta imot en kattunge og la det løse seg for uansvarlige eiere, så støtter man indirekte det de gjør, og gir en katt et hjem som en omplasseringskatt kunne fått. 

Men jeg ser likevel poenget ditt, da, og du er vel inne på det: Disse kattene trenger et hjem, vel så sårt som de fra organisasjoner. 

Du kan gjerne ta en katt fra dem, men ville da krevd å se kvittering på at kattemor er kastrert før du henter. Så har du bidratt positivt. I tillegg vil gjerne mange katter ha en kompis, så om det passer for deg, kan du hente en fra Dyrebeskyttelsen også. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er folk som masseproduserer kattunger hadde jeg ikke hjulpet dem nei. Heller ikke hvis det er folk som truer med avlivning. Snakk med dem, finn ut hvorfor de ikke kastrerer. Er det vanlige mennesker som har villet kastrere, men hadde et uhell først er det greit i mine øyne. Jeg har gjort litt ulikt, to ganger har jeg tatt til med voksne omplasseringskatter, en gang direkte fra eier, en annen gang fra en midlertidig eier som hadde reddet katten fra avlivning.

Kattunger har jeg fått fra privatpersoner, jeg har forsøkt organisasjoner, men jeg opplever dem som veldig lite behjelpelige med kattunger. Først fikk jeg masse kritiske spørsmål om hvorfor det måtte være en kattunge (pga andre dyr i huset), kritiske spørsmål fordi jeg bor i by (veldig stille strøk), kritiske spørsmål fordi jeg ønsket å ha både hund og katt (har da aldri vært et problem noensinne), jeg følte meg litt som en kriminell i avhør hos politiet. Så fikk jeg beskjed om at jeg kunne sette meg på venteliste, så kunne jeg kanskje muligens få se på kattunger om 4-8 uker, men det var slett ikke sikkert, og kunne kun skje i et to timers vindu en gang i uka. Jeg jobber turnus, så da sa jeg takk for meg og gikk på finn i stedet. Jeg ønsket jo også en kattunge før sommeren var over, og alle i husstanden jobbet mindre og kunne ta seg av den, i tillegg til at den katten jeg allerede hadde var veldig ensom og ønsket seg en venn. Så jeg føler jo at disse organisasjonene har et lite imageproblem. 

Anonymkode: d84a5...c8a

• Liker 4
Skrevet

Man kan jo se det fra flere synsvinkler:

Vinkel 1) du støtter avl på blandingskatter ved å ta imot en katt og gjøre det mulig for eieren å fortsette siden hun får gitt bort kattungene uansett.

Vinkel 2) du gir en kattunge et hjem og det er en god gjerning, kattungen trenger et hjem like mye som andre katter

Vinkel 3) du bidrar til å holde kattens ekstremt lave status i samfunnet ved like ved å ta imot en katt gratis, og, uten å mene det, si: "Denne kattungen er verdt 0 kroner". Mange tar en symbolsk sum når de omplasserer dyr fordi de mener at dyret ikke skal være gratis, og de ønsker at dyrets status i samfunnet skal øke. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er uetisk. Hvis de som ikke kastrerer katten sin får gitt bort ungene uten problemer trenger de jo ikke å kastrere katten denne gangen heller, det gikk jo så bra. Så får de et nytt kull, og det samme skjer igjen. 

La dem heller ta den tunge turen til veterinær for å avlive de små nøstene. Forhåpentligvis virker det preventivt.

• Liker 2
Skrevet

Så akkurat ei som truet med å avlive kattungene hvis de ikke får et hjem. Det fine der er at mannen som driver den kjøp og salg siden på face er også leder for en gruppe som tar seg av hjemløse latterbrøl i det området, så han slettet den 😎 Folk som truer med avliving altså... hvorfor er det så helvetets vanskelig å kastrere? 😒😒😒

Anonymkode: c9d4f...51f

Skrevet
46 minutter siden, Tvist skrev:

Du kan gjerne ta en katt fra dem, men ville da krevd å se kvittering på at kattemor er kastrert før du henter. Så har du bidratt positivt. I tillegg vil gjerne mange katter ha en kompis, så om det passer for deg, kan du hente en fra Dyrebeskyttelsen også. 

Kan være de har kastet den, så da skal ts la hver å ta imot kattungen?

Ts: katter må minst være 6 måneder før du kan kastrere de, så du får ikke en kattunge som er kastrert. Det må du gjøre selv.

Anonymkode: 20425...ec3

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan være de har kastet den, så da skal ts la hver å ta imot kattungen?

Ts: katter må minst være 6 måneder før du kan kastrere de, så du får ikke en kattunge som er kastrert. Det må du gjøre selv.

Anonymkode: 20425...ec3

Om kattemor er kastrert er det jo greit, bare vær sikker på at det ikke gjentar seg om 3 mnd. Og en oppdatert smådyrklinikk kan kastrere kattunger på 3 mnd. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, Violetta skrev:

Jeg synes det er uetisk. Hvis de som ikke kastrerer katten sin får gitt bort ungene uten problemer trenger de jo ikke å kastrere katten denne gangen heller, det gikk jo så bra. Så får de et nytt kull, og det samme skjer igjen. 

La dem heller ta den tunge turen til veterinær for å avlive de små nøstene. Forhåpentligvis virker det preventivt.

Folk som ikke giddet kastrere katten sin i utgangspunktet, gidder nok ikke dra til veterinæren for å avlive kattunger heller.. 

Støtter ideen om å ta imot kattungen fra privatperson dersom du får bevis på at kattemor er kastrert. Samt gi klar beskjed om ditt standpunkt 

Anonymkode: cb237...089

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så akkurat ei som truet med å avlive kattungene hvis de ikke får et hjem. Det fine der er at mannen som driver den kjøp og salg siden på face er også leder for en gruppe som tar seg av hjemløse latterbrøl i det området, så han slettet den 😎 Folk som truer med avliving altså... hvorfor er det så helvetets vanskelig å kastrere? 😒😒😒

Anonymkode: c9d4f...51f

Hjemløse katter, skulle det være?

Anonymkode: ecc4c...7ae

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som ikke giddet kastrere katten sin i utgangspunktet, gidder nok ikke dra til veterinæren for å avlive kattunger heller.. 

Støtter ideen om å ta imot kattungen fra privatperson dersom du får bevis på at kattemor er kastrert. Samt gi klar beskjed om ditt standpunkt 

Det gjelder nok ikke alle. Uansett er det feil å støtte dem så de kan fortsette med sitt uetiske dyrehold.

Skrevet

Å få katt fra noen som truer med avlivning er feil. Det går ikke screenshotte annonsen og rapportere til mattilsynet?

Jeg tror heller ikke mennesker som har så lav intelligens vil sosialisere kattungene skikkelig, og da risikerer du få en nervøs katt. 

7 timer siden, Daisy_B skrev:

Kattene fra for eks dyrebeskyttelsen er også allerede født. Hvorfor skal man ta en fra en privaperson?

Anonymkode: 2820c...333

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Violetta skrev:

Det gjelder nok ikke alle. Uansett er det feil å støtte dem så de kan fortsette med sitt uetiske dyrehold.

Hvorfor skulle de betale for avlivning når de heller kan knerte de hjemme? Og hvorfor bruker de heller ikke penger på å betale for kastrering av kattemor for å unngå problemet? 

Ifølge ts er det IKKE første gang det skjer. 

Ikke støtte uetisk dyrehold? Det hjelper ikke de uskyldige kattungene det grann. Derfor støtter keg å ts imot privat detsom eier kastrerer kattemor

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle de betale for avlivning når de heller kan knerte de hjemme? Og hvorfor bruker de heller ikke penger på å betale for kastrering av kattemor for å unngå problemet? 

Ifølge ts er det IKKE første gang det skjer. 

Ikke støtte uetisk dyrehold? Det hjelper ikke de uskyldige kattungene det grann. Derfor støtter keg å ts imot privat detsom eier kastrerer kattemor

Jeg er enig i det siste kapittelet. Ikke alle avliver kattungene selv. Jeg har snakket med mennesker (de ble ellers regnet som oppegående) som slapp ut en hunkatt med løpetid fordi de syntes så synd på den. Den måtte jo få følge instinktene sine... Det er ikke alltid økonomi som avgjør om en katt blir kastrert/sterilisert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...