kie Skrevet 5. mars 2002 #1 Skrevet 5. mars 2002 Hei Jeg lurte på om noen her har erfaring med å kombinere studier med foredretilværelsen. Erfaringer og råd tas imot med takk. Jeg har tidligere bare tatt noen høyskolefag, men vurderer sykepleiehøyskolen på fulltid fra høsten av.
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2002 #2 Skrevet 5. mars 2002 Jeg er en dame på 41 år. Som har barn på 16 og 21. Jeg tok utdanning da de var 7 og 12 år. Sykepleie utdanning! Og de tre årene slet jeg med skyldfølese for å ikke ha tatt utdanning før jeg fikk barn. Følte at jeg ikke fikk vert nok med barna mine som jeg skulle. Satt inne mye på sommeren for å lese, var ikke så mye med de på badestranda, ect. Myye lesing. Hadde aaaldri klart meg uten min mann. Som støtta meg og trøsta meg når ungene mine sa "mamma, kan ikke du vere med daa". Vil bare si til deg at det gikk kjempe flott. Tok en flott og velykket examen, men da det stod på så må jeg si at jeg slet litt med at jeg følte at jeg ikke var nok med ungene mine. Men de har sakt nå i ettertid, at de merket ikke noe til at jeg satt så mye inne. Og at jeg ikke må tenke så mye på det.. Det hjelper grådig. Lykketil!
kelpi Skrevet 5. mars 2002 #3 Skrevet 5. mars 2002 Hei Kie Det går sikkert helt bra! Jeg har selv gjennomført 3 års høgskoleutdanning med barn, og har hverken mann eller bil. Jeg tror man blir mer strukturert i studiene når man har barn. På en måte er det enklere å være student fordi du er mer fleksibel. Ihvertfall følte jeg det slik. Ønsker deg lykke til.
lucy Skrevet 8. mars 2002 #4 Skrevet 8. mars 2002 Er midt i utdanningen, og har en sønn på to. Det går helt fint, hvis man bare er litt strukturert den tida barnet er på barnehagen, og har litt avlastning når det nærmer seg eksamen. Jeg synes det er helt uproblematisk jeg. Men det er godt å være to om oppdragelsen da...12
Lillemy69 Skrevet 9. mars 2002 #5 Skrevet 9. mars 2002 Jeg fikk barn halveis i utdanningen (3 årig). Det gikk greit, men det var travle dager. Du skriver at du ønsker å ta sykepleie, og da er det en del praksis som du må gjennom. Du sier ingenrting om du vil ha permisjon første året med barnet, men slik jeg tolker ditt innlegg er ikke det planen. Da må du passe på at du har noen som kan se etter barnet mens du er i praksis. Studiene ellers lar seg nok kombinere med å være foreldre. Lykke til.12
Susanna Skrevet 6. mars 2004 #6 Skrevet 6. mars 2004 Når jeg gikk sykepleien så var det flere som hadde barn. De greide seg fint, selv om de sa det var tungt. Om en bare går inn for det , så vil en greie det meste
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2004 #7 Skrevet 6. mars 2004 Jeg må bare innrømme at jeg har liten tid til å delta i mitt barns liv, og å se hvordan det utvikler seg. Men jeg prøver så godt jeg kan.Tror kanskje dette blir sett litt negativt på av barnehage...Men forhåpentligvis bedrer det seg når jeg er ferdig med studiene om ikke så lenge. Det ville jo vært leit om jeg skulle avbrutt studiene og endt opp i et lavtlønnsyrke fordi jeg har fått barn....Dette gagner jo også mine barn, selv om jeg ikke er helt tilstede nå.
Jeanine Skrevet 6. mars 2004 #8 Skrevet 6. mars 2004 Jeg fikk barn etter første året på høyskole (tar fireårig utdannelse). Hadde fri i ti måneder og minsten ble plassert i barnehage da "permisjone" var over. Jeg har nå snart gått ett skoleår med en liten en (han er bare 17 måneder), og det har gått kjempe fint! Jeg bor et stykke unna skolen og har tilsammen tolv mil å kjøre hver dag. Jeg er også alene med han i lange perioder da pappaen er sjømann med turnus på 14 uker av og 14 uker på. Det kan være hektisk de tidene han er på sjøen, men jeg har klart meg gjennom to eksamensperioder som alenemamma og det med fine resultater. Men heldigvis har pappaen vært hjemme i praksisperioder, for da må jeg dra før barnehagen åpner om morgenen Jeg føler at jeg har mye mer tid til sønnen min enn hva mammaer i fulltidsjobb har. Studiet mitt er lagt opp med mye selvstudium og jeg foretrekker å hente minsten tidlig i barnehagen og heller lese om kvelden etter at han har lagt seg. I klassen min har også veldig mange barn og det er gravide på skolen hele tiden. De fleste klarer å kombinere denne tilværelsen veldig bra! Vi planlegger å få neste barn før jeg er ferdig med utdannelsen og da får jeg to små som jeg må ta vare på alene i perioder, men jeg ser ikke på det som noe problem. Jeg merker på meg selv også at jeg har mye mer selvdisiplin over studiene mine nå etter at jeg ble mamma enn hva jeg hadde før, og de som er flinkest til å lese i klassen er faktsik de som har barn! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå