Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det opplegg hele tiden i fadderuka? Fikk ikke flytte inn i studenthybelen før i dag, og har derfor ikke fått laget helt ordentlig til og sånn. Skolen begynner i morra og vil jo helst være med på mest mulig for å bli kjent med folk.

Anonymkode: f27db...c3e

Skrevet

1. Gå på skolens nettsider og fb-side, og les deg opp om skolestart. Her jeg skal gå har de også en fadderuke-fb-side.

2. Møt opp på skolen i morgen and go with the flow. Her kommer det plenty med informasjon. Bare slapp av, ha det gøy og vær nysgjerrig på dine medstudenter.

Overraskende mange er ikke forberedt på hva/hvor/når som kommer til å skje under fadderuka. Bare pass på å ikke ha andre planer på agendaen, utenom skole på dagtid og fadderopplegg på ettermiddag/kveldstid, for hele neste uke for å si det sånn.

Anonymkode: 85503...317

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Gå på skolens nettsider og fb-side, og les deg opp om skolestart. Her jeg skal gå har de også en fadderuke-fb-side.

2. Møt opp på skolen i morgen and go with the flow. Her kommer det plenty med informasjon. Bare slapp av, ha det gøy og vær nysgjerrig på dine medstudenter.

Overraskende mange er ikke forberedt på hva/hvor/når som kommer til å skje under fadderuka. Bare pass på å ikke ha andre planer på agendaen, utenom skole på dagtid og fadderopplegg på ettermiddag/kveldstid, for hele neste uke for å si det sånn.

Jeg har ingen andre planer, men håper virkelig ikke det er lagt opp til opplegg hele tiden? Da kan jeg i så fall ikke være med på, da jeg ikke takler å være sammen med folk 24/7. Særlig ikke når jeg ikke kjenner de. Er ganske introvert med folk jeg ikke kjenner, og er redd jeg ikke kommer til å få noen venner :(

Skrevet

Fadderuken er en fin arena og bli kjent med andre mennesker og knytte nettverk. Folk er åpne og mange er i den situasjonen at de ikke kjenner noen andre og trenger og bli kjent med noen.. Personlig var jeg helt ukjent i byen når jeg begynte på Høgskl og var med på 2 fadderdager, folk var veldig åpne og kule men jeg var samtidig litt eldre enn de og orka ikke så mye festing/arrangementer.. Skippa de fleste av arrangementene men fikk allikevel gode venner etter hvert gjennom å være åpen og sosial når skolen begynte.. :) Er du i den yngre kategorien og sosial er det bare og kjøre på, er du der men sjenert..? bare kjør på da også.. Som sagt de fleste kjenner ingen og trenger nye bekjente, bare og prøve seg og om ikke du får nye venner den første dagen vil det komme etter hvert... :) Heier på deg!

Anonymkode: 0b808...bce

• Liker 2
Skrevet

Spørs jo litt hvor du går, men som regel er det noe opplegg på dagen og selvfølgelig opplegg på kvelden også. Programmet finner du vel uten unntak på nett et eller annet sted. Det kan godt være det er "dagprogram" fra lærestedet også med litt småtteri.

En god del kan du fint stå over, og det er ingen som forventer at alle på faddergruppen er med på absolutt alt som skjer. Noen er det, men du står jo fritt til å ikke delta på absolutt alle byturer eller droppe noen ting på dagtid om du trenger en pause. Nå vet jo ikke jeg hva du studerer, min erfaring med fadderuker er fra jusstudiet i Oslo, men du får se deg ut de tingene du tror du orker og vil være mest komfortabel med og legge opp et løp deretter. De gangene jeg var fadder sendte vi ut fellesmeldinger på formiddagen om dagens program, og så møtte fadderbarna opp på det de hadde tid, ork og lyst til. Mange møtte opp på dagtid, men mange droppet også å møte opp hver eneste dag. Vi sørget for å ha et program gjennom dagen for de som ikke ville eller kunne reise hjemom før det skjedde noe nytt, men det var helt vanlig at de fleste valgte å ta en tur hjem før man møttes igjen på ettermiddag/kveld.

Jeg kan garantere deg at du ikke er den eneste som er introvert - og heller ikke den eneste som er dritnervøs. Jeg har tatt imot titalls ferske studenter med skuldrene løftet langt over øyehøyde, og skuldrene daler gradvis for så godt osm alle. Selv jeg som egentlig både er veldig introvert og temmelig angstfylt hadde det veldig fint da jeg selv var fadderbarn, og det er også derfor jeg valgte å bli fadder senere. Det er umulig å vite noe om hvordan fadderne dine er, men de har selv vært fadderbarn, og det som skjer er like nytt for de andre fadderbarna som for deg. Noen er typen til å hoppe i det med en gang og finnes ikke nervøse, men det er også en betydelig andel som føler akkurat det du føler på. Dere kommer til å finne hverandre. Selv om det føles skummelt nå.

Jeg hadde prioritert det sosiale nå i fadderuken, i hvert fall, hvis du skulle sitte med en følelse av at du vil komme igang faglig også med en gang eller må gjøre alt på dagtid før du kan tenke på å være med på rent sosiale aktiviteter. Det er ingen som noen gang har slitt på en eksamen første semester fordi de ikke fokuserte nok på det faglige i fadderuken. Det skader selvfølgelig ikke, men sett av denne uken til å forsøke å komme igang sosialt og la andre ting ligge. Så står du over de punktene i fadderukeprogrammet du trenger å stå over. Lykke til :) 

Anonymkode: 52039...5a8

• Liker 1
Skrevet

... Og bare for å være tydelig på det: Det er helt, helt vanlig at fadderbarna tar seg en dag eller kveld helt fri også. Det er virkelig ikke sånn at man lurer på hvorfor Kristoffer eller Kristine ikke er med en kveld og snakker om det. Det er alltid noen meget ivrige og festglade som er med på byen hver eneste kveld, men de er unntakene snarere enn regelen, og da er de til gjengjeld sjelden med på alt på dagtid. Det er helt lov å ta en pause eller tre. Også fadderne kan fint rullere litt her og der ved behov.

Anonymkode: 52039...5a8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen andre planer, men håper virkelig ikke det er lagt opp til opplegg hele tiden? Da kan jeg i så fall ikke være med på, da jeg ikke takler å være sammen med folk 24/7. Særlig ikke når jeg ikke kjenner de. Er ganske introvert med folk jeg ikke kjenner, og er redd jeg ikke kommer til å få noen venner :(

Det kommer til å gå bra. Ingenting med fadderuka er obligatorisk heldigvis. Det er nok lagt opp til aktiviteter hver dag, men fokuser heller på å prioritere. Selv har jeg f.eks. fredet lørdagen for meg selv, og helgen etter skal jeg hjem en tur. Nå bor jeg jo også i et studentbolig og naboene mine er de jeg skal omgås daglig i forelesning også. Jeg er ikke fan av mingling, men har brent meg litt på det å ikke være nok inkludert i fadderuka tidligere engang, og det merket jeg utover studieåret da det ble vanskelig å prate med andre studenter og finne en gruppe å jobbe med. Det ble enda vanskeligere å komme inn i varmen etterhvert, men det kan også hende at det var bare jeg som tenkte slik.

Mitt tips som introvert (kan egentlig ikke kalle meg selv introvert, men kan fort bli litt innesluttet) er å velge ut aktivitetene du synes virker mest morsomme/koselige. Om du skulle føle at du har nok overskudd ellers, så hiv deg i vei på aktiviteter. Blir du sliten, dra hjem og lad opp til neste dag. Du må ikke direkte delta på ting som volleyball, men du kan f.eks. bli med å se på. Vil anbefale deg å få med deg minst én fest, det blir som oftest en snakkis dagen etter, og stemningen letter mye fortere på fest og etterpå. Dess mer man har til felles, dess lettere er det å knytte kontakter.

Se hele greia på som en investering. Ja, her må man litt ut av komfortsonen i en uke eller to, men til gjengjeld kan du få en lettere studiestart når du har kjente å være sammen med, og det kan bidra til å lette på hjemlengselen.

Skrevet

Det er både greit og vanlig ikke å være med på alt.

Anonymkode: 9c1e1...f02

Skrevet
Sitat

Jeg har ingen andre planer, men håper virkelig ikke det er lagt opp til opplegg hele tiden? Da kan jeg i så fall ikke være med på, da jeg ikke takler å være sammen med folk 24/7.

Det er frivillig, så bare bli med på det du har lyst til :) Blir du sliten eller lei kan du bare dra hjem, dette ordner seg. Jeg har tenkt å bli med på det som skjer på dagtid (om det virker som noe jeg har lyst til å gjøre), og så blir det nok svært få ting på kveldstid da jeg har en hund som venter på meg hjemme. Vet vi skal ha minst en halvdag på tur i nærområdet så da får han bli med, det gleder jeg meg mest til.

Anonymkode: 6245a...ff9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...