AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #1 Skrevet 14. august 2017 Jeg har to barn. Den eldste som skal gå skole nå har asperger og får ingen økonomiske ytelser. Hans funksjonsnivå gjør også at han ikke har mulighet til å tjene seg penger ved sommerjobb. Min yngste har autisme og krever mye slik at jeg ikke kan jobbe 100%. Jeg har aleneansvar for eldstemann, som besøker sin far et par ganger i året. Jeg sliter med å få det til å gå opp økonomisk og lurer på om det er slik at far har noen økonomiske forpliktelser overfor eldstemann når han går skole. Slik jeg har forstått det har han ikke krav på noe stipend. Noen som vet? Anonymkode: 21398...4a9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #2 Skrevet 14. august 2017 Har du snakket med NAV? Begge foreldre skal jo forsørge barnet til fullført vgs. Om han er for gammel så skal NAV hjelpe, voksne folk skal ordne seg selv. Når du er ferdig med forsørgeransvar skal staten overta. Anonymkode: f20fd...20b
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #3 Skrevet 14. august 2017 Takk for svar! Sånn som jeg har forstått det, så har han ikke noe krav på stønad fra hverken nav eller Lånekassen så lenge han bor hjemme hos meg. Lånekassen beregner fars og mors inntenkt til sammen, men han tjener såpass mye bedre enn meg, så da har ikke sønnen min rett på stipend. Derfor lurer jeg på om det er vanlig at far ( evt lovpålagt ) bidrar med litt f.eks litt lommepenger, klær eller annet nødvendig selv om han er 20 år? Det skal sies at han har bidratt med 5000 kr siden sønnen fylte 18 år. Anonymkode: 21398...4a9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #4 Skrevet 14. august 2017 Da jeg fylte 18 år sendte jeg søknad til NAV om å få støtte fra far selv, da han ikke gadd å avtale en privat løsning mellom oss. Fikk tildelt ca 3000 i mnd fra han via NAV, men jeg bodde på hybel mens jeg gikk vgs. Denne ordningen gjelder for barn over 18 år men fortsatt på vgs. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Relatert+informasjon/kan-barn-over-18-år-motta-barnebidrag Anonymkode: bd788...b13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå