Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg er norsk men har studert i utlandet i mange år. Nå har hun bodd i Norge i 6 mnd men hun får seg ikke jobb. Ikke får hun støtte fra NAV heller. Men hva hvis hun aldri får seg jobb da, hva skjer da? Skal hun sulte ihjel? Nå får hun litt penger av foreldrene hver mnd men de har ikke god økonomi. Trodde NAV skulle hjelpe folk jeg.. men de lar altså folk sulte? 

Anonymkode: b57da...fa3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun må kontakte NAV og søke om sosialstønad.

Eller mener du at NAV skal fotfølge hver enkelt borger for å sjekke ut om de har mat på bordet og tak over hodet?

Jeg går ut i fra at hun bor hjemme hos foreldrene akkurat nå mens hun leter etter jobb.

Anonymkode: c16ee...2ab

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg er norsk men har studert i utlandet i mange år. Nå har hun bodd i Norge i 6 mnd men hun får seg ikke jobb. Ikke får hun støtte fra NAV heller. Men hva hvis hun aldri får seg jobb da, hva skjer da? Skal hun sulte ihjel? Nå får hun litt penger av foreldrene hver mnd men de har ikke god økonomi. Trodde NAV skulle hjelpe folk jeg.. men de lar altså folk sulte? 

Hun må jo få stønad til supplerende livsopphold siden hun ikke får AAP eller dagpenger. Det har hun krav på. 

Sitat

Hvem har rett til økonomisk stønad (sosialhjelp)?

Lov om sosiale tjenester i NAV § 2 sier at lovens bestemmelser om tjenester gjelder for alle som oppholder seg i riket.

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Samarbeid/For+kommunen/økonomisk-stønad-sosialhjelp

Anonymkode: ca728...0c9

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun må kontakte NAV og søke om sosialstønad.

Eller mener du at NAV skal fotfølge hver enkelt borger for å sjekke ut om de har mat på bordet og tak over hodet?

Jeg går ut i fra at hun bor hjemme hos foreldrene akkurat nå mens hun leter etter jobb.

Nei men er jo NAV som sier at hun ikke har krav på noe støtte i det hele tatt. Hun eier leilighet i Norge og flytter dit nå, etter å ha bodd hos foreldre i 6 mnd. Likevel sier NAV at hun ikke har rett på sosialstønad. Så hun må låne penger av foreldrene for å ikke sulte ihjel. Jeg inviterer henne ofte på middag fordi jeg syns synd på henne. Men det er vel ikke riktig at man skal leve sånn? 

Min venninne har aldri jobbet og er 37 år. Så hun sliter på arbeidsmarkedet. Hun har sendt godt over 200 søknader uten hell. 

Skrevet

Det er nok i så fall fordi hun mangler botid i Norge at hun ikke har krav på sosialstønad. 

• Liker 1
Skrevet

Dersom en er uheldig med tidene (eks petroleums-bransjen i disse tider) eller har valgt et studie som det er vanskelig å få jobb innen/som utgår på tid (eks. yrker innen data), så risikerer en å måtte ta mer utdanning/omskolere seg helt før en klarer å få seg en jobb.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Virrevirrevapp skrev:

Det er nok i så fall fordi hun mangler botid i Norge at hun ikke har krav på sosialstønad. 

Ok, hva er grensen for det da? Da venninna mi var på NAV sa de bare at hun ikke får noe støtte ever. Da hun spurte om det er meninga at hun skal sulte ihjel sa de at hun får gå på fattighuset..

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei men er jo NAV som sier at hun ikke har krav på noe støtte i det hele tatt. Hun eier leilighet i Norge og flytter dit nå, etter å ha bodd hos foreldre i 6 mnd. Likevel sier NAV at hun ikke har rett på sosialstønad. Så hun må låne penger av foreldrene for å ikke sulte ihjel. Jeg inviterer henne ofte på middag fordi jeg syns synd på henne. Men det er vel ikke riktig at man skal leve sånn? 

Min venninne har aldri jobbet og er 37 år. Så hun sliter på arbeidsmarkedet. Hun har sendt godt over 200 søknader uten hell. 

Hun får ikke sosialstønad fordi hun eier leilighet. Selger hun den vil hun ha midler til å klare seg en stund, og når hun har brukt opp overskuddet etter salget kan hun søke om sosialstønad. 

• Liker 8
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om hun eier bolig så har hun jo verdier. Da vil jeg tro NAV krever at boligen selges slik at hun frigjør disponible midler.

Er det da synd på henne når hun eier bolig som kan selges?  Og hennes referat av at NAV har sagt hun aldri vil få noe støtte ever, den tror jeg er sterkt preget av hva hun hørte. Ikke hva som ble sagt.

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Rosalie skrev:

Hun får ikke sosialstønad fordi hun eier leilighet. Selger hun den vil hun ha midler til å klare seg en stund, og når hun har brukt opp overskuddet etter salget kan hun søke om sosialstønad. 

En kan fint få stønad selv om en eier leilighet. Men en får støtte bare til husleie-delen, og ikke til å betale avdrag. Har man ikke jobb, vil banken som oftest gi rentefri periode. Sosialen krever ikke at en selger leilighet (eller løser ut BSU), det ville jo vært hull i hodet når det er meningen at en skal få støtte bare en kort periode. 

Anonymkode: c81c8...9e7

Skrevet

Hva har hun studert i utlandet? Og hva har hun levd av frem til nå siden hun er 37 år og aldri har jobbet? 

Anonymkode: 09b00...21a

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kan fint få stønad selv om en eier leilighet. Men en får støtte bare til husleie-delen, og ikke til å betale avdrag. Har man ikke jobb, vil banken som oftest gi rentefri periode. Sosialen krever ikke at en selger leilighet (eller løser ut BSU), det ville jo vært hull i hodet når det er meningen at en skal få støtte bare en kort periode. 

For en del år siden så var det slik at man måtte selge bolig, bil og andre større verdiobjekter frigjøre verdier man hadde. Når de pengene var oppbrukt kvalifiserte man til sosialstønad. Om det nå er endret så er det fint for dem det gjelder.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å få beholde eid bolig kan det ikke være store verdier som kan frigjøres ved et salg. Dessuten må ulempene ved et salg være mye større enn fordelen ved å kunne sitte på verdier i eid bolig, noe som tilsier at det omtrent kun er barnefamilier og eldre som vil slippe salg av bolig.

Anonymkode: 255b0...0aa

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har hun studert i utlandet? Og hva har hun levd av frem til nå siden hun er 37 år og aldri har jobbet? 

Anonymkode: 09b00...21a

Dama har surra mye de siste årene. Bodd i Asia (på foreldrenes penger, da de var mer bemidlet), der hun prøvde å drive et yoga-senter (tapte masse penger på det), studert (har byttet studieretning flere ganger) og gått på NAV pga psykisk sykdom. Nå har hun tatt master i kulturstudier eller hva det var (i Sverige).

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å få beholde eid bolig kan det ikke være store verdier som kan frigjøres ved et salg. Dessuten må ulempene ved et salg være mye større enn fordelen ved å kunne sitte på verdier i eid bolig, noe som tilsier at det omtrent kun er barnefamilier og eldre som vil slippe salg av bolig.

Anonymkode: 255b0...0aa

Kan hende at leiligheten står både på henne og foreldrene om jeg husker riktig. 

Skrevet

At NAV har sagt at hun "aldri får mer støtte, ever" er så feil, at det ikke engang er i nærheten av å kunne bli sagt av en NAV-saksbehandler. Det nytter lite å få _hennes_ versjon av hva som er sagt, all kontakt med NAV loggføres under "mine sider", og du vil der, i fall du blir engasjert, kunne lese hvilke spørsmål som er stilt, og hvilke svar som er gitt.

De aller fleste kvalifiserer til sosialstønad, det skal være nær umulig å ikke få, om ikke annet så "nødhjelp". Hvis leiligheten er en problemstilling så vil hun kunne få støtte mens leiligheten selges, i fall det er problemstillingen. I de aller fleste tilfeller vil det å selge en leilighet, spesielt hvor en annen part har en halvdel være et tapsprosjekt, slik at man kan argumentere for å fortsatt få bo der. 

I alle fall må en søknad om sosialstønad leveres, med alle tilhørende vedlegg før NAV tar konkret stilling til det. Og da får man ikke et "du får aldri, ever"-svar, men et godt begrunnet enten avslag, eller innvilgelse av saken. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan har hun overlevd til å bli 37 uten å jobbe da? Du sier hun har bodd hos foreldrene i 6 mnd, altså har hun bodd for seg selv for det meste og brukt penger selv. Og ikke noe støtte fra nav heller. 

Hva har hun gjort i alle disse årene??

Anonymkode: 2af11...522

• Liker 1
Skrevet

Om hun har kunnet levd på foreldrene i 37 år, så må vel dem bekrefte at dem ikke har mulighet til å støtte henne lengre. Har dem kunnet støtte henne nok til at hun har daffet rundt i hele verden til nå, kan det stilles spørsmålstegn med hvorfor dem ikke fortsetter forsørge henne inntil hun får jobb. 

200 jobbsøknader er ikke mye i dag, og iallefall ikke om man ikke har arbeidserfaring. 
6 måneder etter utdanning uten jobb er ikke lenge i dag. 
Kulturstudier er ett rimelig snevert marked, så hun stiller meget svakt i forhold til andre som har litt arbeidserfaring. 
Spørsmålet blir jo hvilke jobber hun søker på, og hva hun er villig til å ta av jobber. 
De aller fleste arbeidsgivere er nok skeptisk til noen som er 37 år uten arbeidserfaring.
Er hun villig til å ta praksisplasser?
Er hun villig til å ta jobb som søppelplukker om det er det som må til for å få jobb? 
Har hun vært på nav-kontoret der foreldrene bor eller dit hvor hun skal flytte?
Kan hun dokumentere alle utgifter ved boligen? 
Er hun villig til å flytte for å få jobb? 

Anonymkode: b7696...2dc

Skrevet

Selvfølgelig kan hun ikke eie leilighet, og så få penger fra NAV når hun ikke har rett på aap. Skal vi alle kjøpe oss alt vi vil da, ta opp store forbrukslån og så gå på sosialen for å få penger til livsopphold OG beholde all luksus? Sier seg selv at det ikke går.

Anonymkode: 68e10...a63

• Liker 1
Skrevet

Borgerlønn, sier jeg bare.

Personlig syns jeg det er hårreisende at ts sin venninne ikke har krav på noen stønad.. Hun kommer fra studier fra utlandet, men hun er tydeligvis ikke utenlandsk nok..

Ingen har bedt om livet, man blir bare født og det forventes at man tar utdannelse og får en karriere og klarer seg selv. Slik funker ikke det for alle.

At alle har krav på en minstelønn uansett arbeidssituasjon forhindrer fattigdom, og vil sørge for at mange selvmord blir forhindret.

Det er skamløst hvordan de som har minst å rutte med blir behandlet, selv i Norge. Man blir ekskludert fra alt det vanlige folk kan få.

Alle burde ha økonomisk trygghet i dette rike landet. Det skal lønne seg å jobbe, og de som mottar borgerlønn kan ikke forvente å leve i luksus, men at man kan forvente at det dekker mat, boutgifter og strøm, i det minste. Det gjør ikke sosialstønad for de fleste. En borgerlønn på rundt 200.000 som man skatter av, hadde vært passende. Det er så lavt at de fleste vil velge å jobbe, samtidig som det dekker grunnleggende behov for de som ikke kommer ut i arbeidslivet.

Arbeidslivet er knallhardt og for mange er det helt jævlig umulig å komme inn på markedet.

Dessverre tror jeg neppe den fungerende regjeringen eller den som eventuelt ta over, vil kjempe for de svakes rettigheter. Jeg skulle ønske det fantes et knallrødt sosialistisk parti som samtidig var imot innvandring, slik at vi kunne ta vare på VÅRE fattige her til lands. Men enten blir det en rød regjering med mange flere innvandrere som krever stønader, slik at det blir mindre til de norske som sliter, eller så får vi en blå-blå regjering som er restriktive på innvandring men som ikke er interessert i å bedre de fattiges kår.

Litt på utsiden at det ts spør om, men likevel relevant.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...