AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #1 Del Skrevet 14. august 2017 Jeg er helt ny student i år, og skal prøve å finne meg en jobb, men inntill det har jeg bare lån å leve av, som er på ca 7900 i mnd. 4750 av disse går til husleie, så da har jeg 3150kr igjen til alt annet. Har tenkt å sette opp et budsjett, men jeg har aldri gjort det før, og jeg aner virkelig ikke hvor mye man bruker på ting eller hva man må bruke penger på. Noen som har noen tips, slik at det blir enklere å lage et budsjett? Anonymkode: c6fa9...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #2 Del Skrevet 15. august 2017 Du må vel nesten bare gå gjennom forbruket ditt eller prioritere hva du vil bruke pengene på. Vil tro du får strømregning, mat, mobil og internett - det er vel noen av de faste regningene? Om du har bil, så blir det fort noen kr der. Skolebøker koster også en del. Det er en fordel om du finner brukte. SIFO's budsjett kan være en grei måte å se hva gjennomsnittet ligger på. Anonymkode: e9ba7...310 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reAction Skrevet 15. august 2017 #3 Del Skrevet 15. august 2017 1) Faste utgifter: Strøm, mobil, internett, tv-kanaler, buss, 2) Sosiale kostnader, som en tur ut eller på kino 3150 - 1 og 2, deles på 30. Dette er skal dekke mat og spontane kjøp. Så ligger du under dette beløpet hver dag, så burde det i utgangspunktet gå greit frem til økonomien bedrer seg. Ulempen med denne fremgangsmåten er at du sannsynligvis må tilpasse deg noen trange dager når f.eks sjampo, håndsåpe, zalo, vaskepulver, tannkrem, krydder, kladdebok, batterier. Og krever disiplin på ikke å bruke opp alt for hver dag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #4 Del Skrevet 15. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må vel nesten bare gå gjennom forbruket ditt eller prioritere hva du vil bruke pengene på. Vil tro du får strømregning, mat, mobil og internett - det er vel noen av de faste regningene? Om du har bil, så blir det fort noen kr der. Skolebøker koster også en del. Det er en fordel om du finner brukte. SIFO's budsjett kan være en grei måte å se hva gjennomsnittet ligger på. Anonymkode: e9ba7...310 48 minutter siden, reAction skrev: 1) Faste utgifter: Strøm, mobil, internett, tv-kanaler, buss, 2) Sosiale kostnader, som en tur ut eller på kino 3150 - 1 og 2, deles på 30. Dette er skal dekke mat og spontane kjøp. Så ligger du under dette beløpet hver dag, så burde det i utgangspunktet gå greit frem til økonomien bedrer seg. Ulempen med denne fremgangsmåten er at du sannsynligvis må tilpasse deg noen trange dager når f.eks sjampo, håndsåpe, zalo, vaskepulver, tannkrem, krydder, kladdebok, batterier. Og krever disiplin på ikke å bruke opp alt for hver dag. Eneste faste utgiften jeg har er husleien. Strøm og internett er inkl der. Mobil betaler jeg ikke for, og jeg kommer ikke til å ta noe særlig buss, så vil ikke lønne seg å kjøpe busskort. Jeg får litt over 30.000 i slutten av mnd som ev vil hjelpe, men hadde tenkt å spare mest mulig av de. Anonymkode: c6fa9...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #5 Del Skrevet 15. august 2017 Vil også legge til at jeg har satt av penger til minst 3 husleier frem i tid, slik at jeg alltid har til den, da det jo er det viktigste. Anonymkode: c6fa9...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2017 #6 Del Skrevet 17. august 2017 Men hva er en ca sum en student bruker på mat i mnd? Anonymkode: c6fa9...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2017 #7 Del Skrevet 18. august 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva er en ca sum en student bruker på mat i mnd? Anonymkode: c6fa9...553 Det kommer an på hva du spiser, hvordan du handler og hvor flink du er til å utnytte resursene, men 1500-2000 kr i mnd er rimelig å anta dersom du lever litt billig. Bruk matpakke og termos, heller enn å kjøpe mat og kaffe i kantina. Bønner og linser er billig og sunt, kjøp tørre på innvandrerbutikker. Kjøp krydder på samme sted. Hvis du gidder, bak brød, så sparer du mye. Hvis du har fryser og ikke spiser så mye, lag snurrer eller fylte horn, frys ned og ta med et par som matpakke. Havregryn er billig (men ikke like billig som for et par år siden). Havregrøt er sunt og metter lenge. Lettkokte trenger du bare tilsette varmt vann og la svelle i et par minutter. Ikke kast mat. Mat koster penger, og du kaster ikke penger når du er fattig student. Vit hva du har i kjøleskapet og spis det opp. Alkohol er dyrt. Nudler er dårlig studentmat, og makaroni er billigere. Billigmerker er bra, merkevarer er dyre. Husk også å sette av penger til andre ting enn mat. Du trenger litt klær (men ikke så mye som du tror du trenger), og du må ta deg råd til tannlege og lege når det er nødvendig. Du må også ha en buffer, nok til at du har råd til å kjøpe en ny laptop hvis den gamle skulle svikte en uke før du må levere en viktig oppgave. Denne bufferen kan også være grei å ha om du blir nødt til å trekke visdomstenner eller får andre uforutsette utgifter. Husk å fylle på bufferen når du har brukt den, om det så betyr at du må leve et par måneder uten kjøtt eller alkohol. Du bør være klar over at pensumbøker kan være dyre. Du bør også være klar over at det ikke er alle pensumbøker du faktisk trenger. Noen bøker trenger man bare litt, da kan det være lurt å kjøpe dem sammen med noen medstudenter, spesielt gjelder dette for fag der man jobber i faste studiegrupper og leverer oppgaver sammen. Kjøp brukte bøker hvis du kan, og selg de du ikke trenger neste år. Anonymkode: 0c7bf...9e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå