Gå til innhold

Liker katter å ha lyset på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette tenkte jeg på her om dagen. Fordi jeg reker mye rundt omkring for tiden så katten har vært en del hjemme alene (bare snakk om at jeg har vært hjemme rundt kl 21-22 de siste dagene altså). Jeg skrur alltid av lys når jeg forlater leiligheten. Men tror dere katter liker at det er litt lys eller bryr de seg ikke? En annen ting er at hu elsker å se på tv. Men jeg kan jo ikke la den stå på føler jeg.. i tilfelle brann og sånn. 

Anonymkode: 41f95...83d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg slår også av alt lys, men det er dagslys store deler av tiden jeg er borte, og da har dem greit med lys. 
Mine går fritt rundt i leiligheten, og merker at om jeg sitter i stuen med lyset på, så går dem ofte inn på soverom for å sove hvor det er mørkt, eller klatrer inn i klesskapet. 
Ellers ligger dem mye ute å slapper av i stuen hvor det er lyst. 
Katter ser utmerket godt i lite lys, så der vi synes det er veldig mørkt, så ser dem fortsatt kjempefint. 
Regner med du har en del timer med dagslys i leiligheten, så det burde holde fint for pus. 

For øvrig bør du vurdere en kompis til henne, om du er mye borte, og hun er hjemme alene. 

Skrevet
2 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Jeg slår også av alt lys, men det er dagslys store deler av tiden jeg er borte, og da har dem greit med lys. 
Mine går fritt rundt i leiligheten, og merker at om jeg sitter i stuen med lyset på, så går dem ofte inn på soverom for å sove hvor det er mørkt, eller klatrer inn i klesskapet. 
Ellers ligger dem mye ute å slapper av i stuen hvor det er lyst. 
Katter ser utmerket godt i lite lys, så der vi synes det er veldig mørkt, så ser dem fortsatt kjempefint. 
Regner med du har en del timer med dagslys i leiligheten, så det burde holde fint for pus. 

For øvrig bør du vurdere en kompis til henne, om du er mye borte, og hun er hjemme alene. 

Vet de har nattesyn og sånn, men da bryr de seg kanskje ikke så mye da :)  Har masse dagslys her. Jeg er stort sett hjemme altså, så hun pleier ikke være mye hjemme alene. Hun hadde en kattekompis men han døde :( Ellers har hun kattevenner i nabolaget her, er så gøy å se på at de går turer sammen. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet de har nattesyn og sånn, men da bryr de seg kanskje ikke så mye da :)  Har masse dagslys her. Jeg er stort sett hjemme altså, så hun pleier ikke være mye hjemme alene. Hun hadde en kattekompis men han døde :( Ellers har hun kattevenner i nabolaget her, er så gøy å se på at de går turer sammen. 

Dem opplever ikke mørke og lys på samme måte som oss, så så lenge det er dagslys er det nok ikke noe å tenke mer på :) 
Så synd med kompisen hennes :( 
Trodde det var en innekatt først. Har selv en inne og en utekatt, og han som er ute er stadig vekk ute å leker med kompisene sine :) Der vi bodde tidligere var dem en gjeng på 3 monser, som faktisk gikk på middagsbesøk til hverandre :fnise: 
Jeg hoppa himmelhøyt når jeg snudde meg på kjøkkenet og det plutselig satt tre stk der å venta på mat :icon_lol:
Dem fikk kattegodis hos meg, tunfisk hos en av de andre, og boksmat hos den siste! (bodde på rad og rekke og ble kjent via kattene, så det var bare koselig :D og jeg trengte aldri være redd for at han ble sulten om han var ute mens jeg jobbet)

• Liker 3
Skrevet

Det spørs. Katter har veldig godt nattesyn, men de ser bare bra hvis de har tilgang på litt lys i det minste. Er det bekmørkt, ser de like lite som deg. Om du bare er borte noen timer når det er mørkt går det nok bra, men skal du være borte en stund når det begynner å bli tidlig mørkt, burde du gi katten en lyskilde.

• Liker 1
Skrevet

Ett tips jeg forresten kom på, sent på kvelden kan det bli bekmørkt her, og litt mer for min egen del ønsket jeg litt lys i entreen, siden lysbryter er i andre enden av rommet. Jeg er veldig forsiktig i forhold til brann og slikt, så jeg spurte en bekjent som er branningeniør, hun foreslo sånne kubelys som går på batteri, dem kan du sette timer på, og vil gi en liten lyskilde, og er ikke brannfarlig :) 

Skrevet

Jeg har to, og jeg heller til å tro at de sover mye når de er alene hjemme. Spesielt hvis de har tilbragt noen timer i mørket. Min erfaring er at de kan vennes til samme døgnrytme som mennesker, men da må de ha de samme lys- og aktivitetsforhold.

Gjest NotNaomi
Skrevet
På 8/14/2017 den 21.05, AnonymBruker skrev:

Dette tenkte jeg på her om dagen. Fordi jeg reker mye rundt omkring for tiden så katten har vært en del hjemme alene (bare snakk om at jeg har vært hjemme rundt kl 21-22 de siste dagene altså). Jeg skrur alltid av lys når jeg forlater leiligheten. Men tror dere katter liker at det er litt lys eller bryr de seg ikke? En annen ting er at hu elsker å se på tv. Men jeg kan jo ikke la den stå på føler jeg.. i tilfelle brann og sånn. 

Katter er nattdyr. Visste du ikke det? Ergo liker de mørke.

Skrevet

Katter er aktive når byttedyrene deres er aktive. Dvs i skumring, morgen og kveld

Skrevet (endret)

Katten dine kunne ikke brydd seg mindre. Lover.

Endret av Perle
Skrevet
Sitat

En annen ting er at hu elsker å se på tv. Men jeg kan jo ikke la den stå på føler jeg.. i tilfelle brann og sånn.

:overrasket: Er det vanlig at tv'er kan starte å brenne? Jeg har på min fra jeg kommer hjem til jeg legger meg, som bakgrunnsunderholdning mens jeg gjør andre ting for det meste, og den blir ikke veldig varm en gang. Om jeg skal være borte lengre enn vanlig lar jeg tv stå på for katt + hund, aldri tenkt på at den kan ta fyr.

Anonymkode: 406cf...fb7

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

:overrasket: Er det vanlig at tv'er kan starte å brenne? Jeg har på min fra jeg kommer hjem til jeg legger meg, som bakgrunnsunderholdning mens jeg gjør andre ting for det meste, og den blir ikke veldig varm en gang. Om jeg skal være borte lengre enn vanlig lar jeg tv stå på for katt + hund, aldri tenkt på at den kan ta fyr.

Anonymkode: 406cf...fb7

Det var nok helst et problem l "gamle dager" med "tjukkas-tv" som jobbet med spenning på ca. 25.000V. Moderne flatskjermer bruker lite strøm (NB:Ikke plasma) og er neppe mer brannfarlige enn annet el-utstyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...