Gå til innhold

Kan arbeidsgiver bare inndra ferien min?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på en avdeling (i bank) der det bare er rot med ferie og bemanning. Jeg skal på tur neste uke (alt er ikke refunderbart og kan ikke endres) og har fått fri for lenge siden. I dag fikk jeg beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke kan dra fordi det ikke er nok folk den dagen! Han ene kom med en sykemelding i dag (minst  3 uker han blir borte). Hva gjør jeg! Er så fortvilet :( 

Min leder sier han har rett til å inndra ferie når det er prekært. Men det er nok med 1 person på jobb den dagen innen det jeg jobber med. Er så LEI, alltid er det noe. Jeg har bestilt tur til Jamaica til høsten og er redd det samme skjer igjen.. da er det 15.000 kr rett i dass. HATER den jobben så mye at dere aner ikke. Og det gjelder ikke bare meg. Flere av mine kolleger har blitt kalt inn på jobb selv om de egentlig skulle ha fri. Er jo min leders ansvar å sørge for at vi er nok folk mener nå jeg.. 

Anonymkode: 1d34b...2f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidsgiver kan inndra ferie i ekstraordinære tilfeller. Arbeidsgiver må da dekke kostnadene dine.

Anonymkode: 729a8...2a8

• Liker 17
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver kan inndra ferie i ekstraordinære tilfeller. Arbeidsgiver må da dekke kostnadene dine.

Anonymkode: 729a8...2a8

Men definér ekstraordinær.. jeg er ikke hjernekirurg liksom. Det er nok med 1 på jobb den dagen, jeg har selv vært alene med det der flere ganger. Er sjefen min som insisterer at vi må være 2. Så da betyr det at jeg aldri kan ta ferie jeg da! Fordi jeg må være stand by! Det står ikke i min stillingsbeskrivelse at det skal være sånn en gang :( Jeg kjenner flere som har stillinger med type hvilende nattevakt etc, men da er det en del av deres stillingsbeskrivelse. 

Er jeg ikke lovpålagt å ta ut ferie hvert år? Hva når jeg aldri får lov å ta fri da? Jeg gidder jo ikke bestille ferie når jeg ikke vet om jeg får reist. Hater, hater , HATER den jobben så mye. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg ikke lovpålagt å ta ut ferie hvert år? Hva når jeg aldri får lov å ta fri da? Jeg gidder jo ikke bestille ferie når jeg ikke vet om jeg får reist. Hater, hater , HATER den jobben så mye.

Det er bare å bestille. Jo dyrere, jo mindre fristende blir det for arbeidsgiver å trekke inn ferien.

Anonymkode: c097d...760

• Liker 9
Skrevet

Fra lenka over:

"Det følger av ferieloven § 6 (3) at en endring av allerede fastlagt ferietidspunkt bare kan foretas dersom det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger som vil skape vesentlig driftsproblemer for bedriften. Den uforutsette hendingen kan således ikke være av bagatellmessig art, men må være av et visst omfang. Det er heller ikke tilstrekkelig at det vil medføre vanlige driftsproblemer for bedriften, men disse må være vesentlige. Videre oppstiller bestemmelsen et vilkår om at det ikke vil være mulig å skaffe en stedfortreder. Dette medfører at virksomheten først må forsøke å skaffe vikarer der det er mulig at andre kan utføre arbeidet. Det er følgelig strenge vilkår som må foreligge for at arbeidsgiver kan endre en ferie som allerede er fastsatt. I tillegg må arbeidsgiver drøfte endringen med arbeidstakeren før den foretas, og i et slikt møte skal arbeidstakeren ha adgang til å ha med en tillitsvalgt."

Dårlig planlegging av bemanningen i ferieavviklingen regnes ikke nødvendigvis som en uforutsett hendelse. Er du fagorganisert? Du bør i hvertfall kreve å få reiseutgiftene refundert av arbeidsgiver om du må stille på jobb.

Anonymkode: 2f249...d27

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å bestille. Jo dyrere, jo mindre fristende blir det for arbeidsgiver å trekke inn ferien.

Tror du? Den turen min til Jamaica kosta over 30.000 kr.. og hva med venninna mi sin billett, da må vel arbeidsgiver dekke hennes også? På intranett stod det at arbeidsgiver har plikt til å dekke ektefelle eller samboers billett om ferien blir inndratt, men det er vel ikke riktig at jeg må ta opp forbrukslån for å betale venninna mi sine utgifter for turen? Skal selvfølgelig sjekke dette mer i morgen, vet jo aldri hva jobben kan finne på tydeligvis! 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror du? Den turen min til Jamaica kosta over 30.000 kr.. og hva med venninna mi sin billett, da må vel arbeidsgiver dekke hennes også? På intranett stod det at arbeidsgiver har plikt til å dekke ektefelle eller samboers billett om ferien blir inndratt, men det er vel ikke riktig at jeg må ta opp forbrukslån for å betale venninna mi sine utgifter for turen? Skal selvfølgelig sjekke dette mer i morgen, vet jo aldri hva jobben kan finne på tydeligvis! 

Jeg vet ikke med venninne, men din del av kostnaden må i hvert fall erstattes.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra lenka over:

"Det følger av ferieloven § 6 (3) at en endring av allerede fastlagt ferietidspunkt bare kan foretas dersom det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger som vil skape vesentlig driftsproblemer for bedriften. Den uforutsette hendingen kan således ikke være av bagatellmessig art, men må være av et visst omfang. Det er heller ikke tilstrekkelig at det vil medføre vanlige driftsproblemer for bedriften, men disse må være vesentlige. Videre oppstiller bestemmelsen et vilkår om at det ikke vil være mulig å skaffe en stedfortreder. Dette medfører at virksomheten først må forsøke å skaffe vikarer der det er mulig at andre kan utføre arbeidet. Det er følgelig strenge vilkår som må foreligge for at arbeidsgiver kan endre en ferie som allerede er fastsatt. I tillegg må arbeidsgiver drøfte endringen med arbeidstakeren før den foretas, og i et slikt møte skal arbeidstakeren ha adgang til å ha med en tillitsvalgt."

Dårlig planlegging av bemanningen i ferieavviklingen regnes ikke nødvendigvis som en uforutsett hendelse. Er du fagorganisert? Du bør i hvertfall kreve å få reiseutgiftene refundert av arbeidsgiver om du må stille på jobb.

Takk for info. Jeg er faktisk tillitsvalgt, men ganske ny på det og har aldri opplevd dette før. Syns jeg blir behandlet som dritt, jeg stiller opp både helger, jul og andre kjipe dager når ingen andre gidder jobbe. Får ikke en dritt igjen for å være lojal :( 

Skrevet

Og hvis du skal fortsette i den jobben vil jeg på det sterkeste anbefale at du fagorganiserer deg.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for info. Jeg er faktisk tillitsvalgt, men ganske ny på det og har aldri opplevd dette før. Syns jeg blir behandlet som dritt, jeg stiller opp både helger, jul og andre kjipe dager når ingen andre gidder jobbe. Får ikke en dritt igjen for å være lojal :( 

Du har en utrolig kjip sjef. Du må sette mer grenser for deg selv. Det er ingen andre som gjør det for deg. Null fri og mye hodebry er kjempeusunt i lengden.

Begynn med ferien. Snakk med organisasjonen og ta tak i sjefen din. Har ikke din sjef en sjef selv? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hvis du skal fortsette i den jobben vil jeg på det sterkeste anbefale at du fagorganiserer deg.

Søker desperat etter nye jobber, men vi er mange om beinet. Er fagorganisert ja. Kollegaen min sa at han ble oppringt på feriedagen sin og bedt om å komme på jobb.. han fikk riktignok fri en annen dag men syns ikke det går an å behandle folk sånn. Har man fri så har man, samme om man bare skal være hjemme og netflixe eller man skal til Stockholm. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg hadde sagt nei og hvis det ikke ble respektert hadde de fått levert sykemelding og oppsigelse dagen etter.

Men jeg vasser i jobbtilbud,så jeg har det kanskje lettere enn ts.

Skrevet
1 minutt siden, Mass skrev:

Du har en utrolig kjip sjef. Du må sette mer grenser for deg selv. Det er ingen andre som gjør det for deg. Null fri og mye hodebry er kjempeusunt i lengden.

Begynn med ferien. Snakk med organisasjonen og ta tak i sjefen din. Har ikke din sjef en sjef selv? 

Han er helt ny, men kun 26 år. Vi har kjent hverandre i mange år, og han er egentlig grei. Men dette med ferie er han sykt kjip på ja! Sjefen til min sjef jobber i et annet land og har ikke noe med den daglige driften å gjøre. Jeg fikk høre at jeg var vanskelig i dag, da ble jeg såå sint. Som sagt har jeg strukket meg LANGT, jobbet mye overtid etc for ingen andre gidder. 

Ekstraordinær grunn, da mener jeg at halve avdelingen var syke f.eks. Det hadde vært noe annet. Men akkurat det jeg jobber med krever kun 1 person strengt tatt. Blir hektisk ja, men det har aldri vært noe problem. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar kontakt med de i over deg i foreningen. De skal ha mye kompetanse på dette området.

Neste skritt for deg er å ta lederkurs (og andre relevante kurs) som fagforeningen arrangerer. Det kan ikke arbeidsgiver nekte deg å delta på.

Anonymkode: f07e2...e93

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Si at hun er din kvinnelige partner. 

Anonymkode: 2831f...01f

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er helt ny, men kun 26 år. Vi har kjent hverandre i mange år, og han er egentlig grei. Men dette med ferie er han sykt kjip på ja! Sjefen til min sjef jobber i et annet land og har ikke noe med den daglige driften å gjøre. Jeg fikk høre at jeg var vanskelig i dag, da ble jeg såå sint. Som sagt har jeg strukket meg LANGT, jobbet mye overtid etc for ingen andre gidder. 

Ekstraordinær grunn, da mener jeg at halve avdelingen var syke f.eks. Det hadde vært noe annet. Men akkurat det jeg jobber med krever kun 1 person strengt tatt. Blir hektisk ja, men det har aldri vært noe problem. 

Oi, da er han nok ganske uerfaren. Jeg skjønner deg utrolig godt. Hadde selv blitt ganske fortvilet og irritert. Ta kontakt med fagforeningen og så får du nok gode råd. 

Du har en god arbeidsmoral og det burde din sjef tatt godt vare på. For det blir jo slik at man kan komme inn i modusen "hvorfor gidder jeg" når ingen andre gidder, moralen faller - og så gidder ingen liksom.

Skrevet
1 time siden, amativeReflection skrev:

Jeg tror jeg hadde sagt nei og hvis det ikke ble respektert hadde de fått levert sykemelding og oppsigelse dagen etter.

Men jeg vasser i jobbtilbud,så jeg har det kanskje lettere enn ts.

Den tror du ikke på selv engang. Er ikke du kjørelærer? Eller lystløgner? 

Anonymkode: 095af...2d3

• Liker 11
Skrevet

Sånn er det dessverre mange steder TS. Og ja, man er i dessverre nødt til å stå i "stand by" når bemanningen er dårlig slik at sykemeldinger påvirker. Hos oss er det nå kun 1 person per funksjon, hvilket innebærer at jeg ikke har hatt ferie på noen år. Har selvfølgelig hatt ferie på papiret, men har likevel jobbet nesten hver dag. Andre jobber finnes heller ikke. Det er dessverre den sterkestes rett som gjelder i arbeidslivet, og jeg tapte. 

Anonymkode: 900e5...8c5

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får informere sjefen din om at de blir erstatningspliktig for utleggene dine til ferie om han beordrer deg på jobb i din fastsatte ferie. Og at det blir rimeligere for han om han beordrer noen andre.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...