AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #1 Skrevet 14. august 2017 Han har 3 barn , jeg har 1 og vi har 1 felles. Vi har aldri snakket om fordeling av husarbeid og det har fungert greit( trodde jeg). Jeg er i en 60 prosent stilling pga det passer best mens minsten er liten( 2 år). Han jobber mye og hjelper hjemme også. Annenhver uke er det mNge barn i huset og det krever mye rydding, kjøring, matlaging, aktivisering osv. Han er en person som liker at barna har det gøy sånn at de slipper å rydde og bidra. Han gjør alt for de. Jeg føler at jeg virkelig gjør en jobb i en så stor familie og prøver så godt jeg kan. I går ble en liten diskusjon der jeg prøvde å si at barna må innkluderes i husarbeid og begynne å bidra eller blir vi helt utslitt. Han ble sur og sa at han gjør 10 ganger mer en meg og jeg bidrar ikke med noe ! Jeg sa ingenting, men ble skuffet og lei meg. Har aldri klaget på noe som helst, har fulgt opp barna hele veien, ryddet, laget middager, tatt meg av minsten og mye mer. Fra i går klarer jeg ikke å snakke med han og har ikke rørt noe i huset. Det flyter overalt og han stresser som bare det. Hva mener dere jeg bør gjøre? Anonymkode: 007a9...432
Violetta Skrevet 14. august 2017 #2 Skrevet 14. august 2017 Ta opp igjen at barna skal ha oppgaver i huset. Ikke gi deg på det, du kommer til å angre seinere. I et hjem må alle bidra. 14
Hactar Skrevet 14. august 2017 #3 Skrevet 14. august 2017 Jeg ville tatt praten en gang til. Dere har til sammen 5 barn, og det sier seg selv at arbeidsbyrden blir for stor dersom de alle skal aktiviseres, men ingen av dem skal bidra til at husholdningen går rundt. Kanskje må dere gå i detalj på hvilke oppgaver som følger med både de ukene alle barna er der og de ukene dere er færre, og finne ut hva slags oppgaver de ulike barna kan få for å frigjøre tid for dere voksne. Hvis han fortsatt virkelig mener at du ikke gjør noe og barna ikke trenger bidra, så ville jeg lagt ned arbeidet en stund, bare for å synliggjøre din innsats også. 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #4 Skrevet 14. august 2017 Hvorfor må du spørre han egentlig? Lage husarbeid liste eller snakke med de når de er hos dere neste gang og si selv at de må bidra og hva de skal gjøres. Anonymkode: d05fb...3b5 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #5 Skrevet 15. august 2017 For noe forbanna tull. Hva tror man foreldrerollen er egentlig? Lære barn at de bare kan leke, og ha det gøy. Barn skal bidra, og de minste barna elsker å få være med. Barn skal flytte for seg selv etter hvert. De skal lære om økonomi, husarbeid, og vedlikehold av hus o.l. MEN det skal gjøres på barna sitt nivå. Kan ikke be en 2-åring om å ha ansvar for å lage middag,men en 2-åring kan lære å sette på bordet. Det er egentlig ikke noe å diskutere. Dere svikter barna om de ikke lærer seg at dette, og bedre å lære det hjemme i trygge rammer. Og foreldre får hjelp i huset. Ungdommer lærer å ta ansvar. Selvfølgelig skal barn få leke, men blir ikke noe mindre eller dårligere leke at barna setter fra seg sko når de kommer hjem. Anonymkode: b2399...61f 10
Nuddelkopp Skrevet 15. august 2017 #6 Skrevet 15. august 2017 6 timer siden, Violetta skrev: Ta opp igjen at barna skal ha oppgaver i huset. Ikke gi deg på det, du kommer til å angre seinere. I et hjem må alle bidra. Dette! Man må oppdra barna til å bidra i heimen, ellers vil de slite kraftig i voksenlivet hvor de forventer at dama deres skal være slaven og fortsatt lever i den komfortable verden med playstation der de bare løfter på bena når støvsugeren kommer mens de knipser busene ut i rommet uten å tenke på at det å holde hjemmet rent og ryddig skjer faktisk ikke av seg selv (selvom de tror det siden de alltid har hatt foreldre som rydder opp for de) Ha en kasse eller et nett til leker, og gjør det som en regel at leker skal ryddes bort før kveldsmiddag for eksempel. Ha en større matte i gangen og vis barna hvor møkkete det blir om man bruker skoene utenfor matten, si at det er viktig å sette sko på matten i døren og ikke slenge de fra seg for at det skal være rent og hyggelig å bo her. Jakker skal på knaggen osv. For de litt eldre barna er det både moro og hjelpsomt for ikke å snakke om lærerikt for deres egen del, å la de være med å lage mat, dekke bordet osv og gjør det til en vanlig ting at du kan spørre de om å gå ut med søpla mens du gjør siste finish på maten foreksempel. Støvsuge sitt eget rom bør de gjøre annenhver uke, så kan de få en potetgull pose å kose seg med etterpå. Angående måten mannen din snakket til deg på så er han nok godt klar over at du gjør mye i huset men slang fra seg dette i frustrasjon. Det er en stygg kommentar når man faktisk står på og gjør ting i huset hele tiden og jeg ville satt meg ned å påpekt nettopp dette og si til han at det er sårende med sånne kommentarer når du selv opplever det helt motsatt. Det fremgår som at han er utakknemlig og ikke anerkjenner det du gjør med en sånn kommentar, men tror ikke det er sånn han egentlig ser på det. Ta allikevel en prat så han skjønner at det ikke var en rettferdig eller riktig slengbemerkning. 7
Gjest GoldenLioness Skrevet 15. august 2017 #7 Skrevet 15. august 2017 (endret) I et hjem skal alle bidra etter evne. Ikke søren om min sønn skal bli en slabbedask som forventer at jeg er hans personlige lakei, hushjelp og slave. Og ikke minst hva mennesker man skaper for fremtidige svigerdøtre og svigersønner! Du står på ditt og sier klart i fra at alle som bor i huset skal hjelpe til. Man rydder bort sitt eget rot, man hjelper til med middag, dekke på bord, rydde av bord etc etc. Si klart i fra til mannen om at om ikke barna bidrar så får han rydde etter dem for du er verken hushjelp eller vaskehjelp for noen av dem. Endret 15. august 2017 av GoldenLioness
Jacklost Skrevet 15. august 2017 #8 Skrevet 15. august 2017 Snakk direkte med barna og gi dem oppgaver. Du trenger da ikke noe "godkjenning" fra mannen for at barna f.eks. skal rydde på rommene sine. Silent treatment (evt. kombinert med resting bitch face) løser forresten ingenting og er veldig barnslig.
Gjest Sugemerke Skrevet 15. august 2017 #9 Skrevet 15. august 2017 Jeg hadde gjort som han sa, ikke bidratt med noe. Så får han faktisk se hvordan akkurat det kjennes ut. Jeg hadde forventet en beklagelse og at han hadde vært moden for en ny samtale rimelig kjapt.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #10 Skrevet 15. august 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Han har 3 barn , jeg har 1 og vi har 1 felles. Vi har aldri snakket om fordeling av husarbeid og det har fungert greit( trodde jeg). Jeg er i en 60 prosent stilling pga det passer best mens minsten er liten( 2 år). Han jobber mye og hjelper hjemme også. Annenhver uke er det mNge barn i huset og det krever mye rydding, kjøring, matlaging, aktivisering osv. Han er en person som liker at barna har det gøy sånn at de slipper å rydde og bidra. Han gjør alt for de. Jeg føler at jeg virkelig gjør en jobb i en så stor familie og prøver så godt jeg kan. I går ble en liten diskusjon der jeg prøvde å si at barna må innkluderes i husarbeid og begynne å bidra eller blir vi helt utslitt. Han ble sur og sa at han gjør 10 ganger mer en meg og jeg bidrar ikke med noe ! Jeg sa ingenting, men ble skuffet og lei meg. Har aldri klaget på noe som helst, har fulgt opp barna hele veien, ryddet, laget middager, tatt meg av minsten og mye mer. Fra i går klarer jeg ikke å snakke med han og har ikke rørt noe i huset. Det flyter overalt og han stresser som bare det. Hva mener dere jeg bør gjøre? Anonymkode: 007a9...432 Du og mannen spleiser på vaskehjelp. Eventuelt, bo i hver deres bolig med hver deres barn. Anonymkode: 55570...650
Lavendela Skrevet 16. august 2017 #11 Skrevet 16. august 2017 20 timer siden, Jacklost skrev: Snakk direkte med barna og gi dem oppgaver. Du trenger da ikke noe "godkjenning" fra mannen for at barna f.eks. skal rydde på rommene sine. Silent treatment (evt. kombinert med resting bitch face) løser forresten ingenting og er veldig barnslig. Resting bitch face??? Hva er det?
emilie123 Skrevet 16. august 2017 #12 Skrevet 16. august 2017 Er helt enig i at barna bør få oppgaver. Ikke bare for at dere skal få mindre husarbeid, men fordi barn har godt av å ha oppgaver. Det er jo en måte for å gjøre dem klare til voksenlivet. At barna slipper unna og at det bare skal være lek og moro er å gjøre barna en bjørnetjeneste. 1
Perle Skrevet 16. august 2017 #13 Skrevet 16. august 2017 (endret) Shine opp, og gjør det støkent. Husk å ta bilder! Så kjøper du deg pappallerkner og plastikkbestikk og kast etter deg, også legger du ned "slavingen". Ikke samle sammen tøy eller brukte tallekner, ikke ta opp matbokser fra ryggesekker (bruk matpapir), ikke brett og stryk klær, og la lekene flyte. Ikke kast tomme doruller, eller plukk opp våte håndduker eller sett på plass sko i gangen. Ikke skift sengetøy eller tøm sure gymbager. Hold vare din og babyens sti ren. Ta frem mobilen og knips bilder dag for dag etter som kaoset utfolder seg.. Endret 16. august 2017 av Perle 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #14 Skrevet 16. august 2017 Tusen takk for mange gode svar. I går klarte jeg ikke lenger og ryddet alt Det var kaos og ungene begynner på skole i dag. Han skjønte at han gikk over grensen og har vært ganske ydmyk siste dagene. Jeg har sagt at han får bare slave for barna, men jeg rydder ikke et eneste fat eller noe som helst etter de. ts Anonymkode: 007a9...432 3
Viktualia Skrevet 16. august 2017 #15 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, Lavendela skrev: Resting bitch face??? Hva er det? Hallo, det er at man ser sur ut når man egentlig bare slapper av eller ikke har noen ansiktsuttrykk. Når man sitter og leser for eksempel. Skjønner ikke hvorfor det er nevnt, det er jo noe man ikke gjør med vilje. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #16 Skrevet 16. august 2017 Barna skal ikke gjøre husarbeid primært for at dere skal få mindre å gjøre. Selv om de hjelper til, er det fremdeles mye husarbeid for dere voksne når dere har fem barn. Men de skal gjøre det for at de skal lære at slike oppgaver gjør seg ikke selv, og er veldig nyttig kunnskap til de selv blir voksne. Det at han sa at han gjør mye mer enn deg, er ganske vanlig for menn, de har lett for å overvurdere egen innsats og prestasjon, mens vi kvinner gjør motsatt, undervurderer oss selv. Gjelder i det profesjonelle yrkeslivet også. Han tenkte kanskje på at han aktiviserer ungene mye, og det er en god innsats i hjemmet! Men forskjell på å aktivisere og varte opp. Anonymkode: 45e5a...035
Hadley Skrevet 16. august 2017 #17 Skrevet 16. august 2017 1 time siden, Lavendela skrev: Resting bitch face??? Hva er det?
Viktualia Skrevet 16. august 2017 #18 Skrevet 16. august 2017 9 minutter siden, Hadley skrev: Nei, det der er et helt vanlig bitch face. 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #19 Skrevet 16. august 2017 9 minutter siden, Hadley skrev: Nei, nei, hun setter jo opp en bitchy mine. Resting bitch face er når du rett og slett ser sur ut når du bare slapper av i ansiktet. Tenk Kayne West og Kristen Stewart. Anonymkode: 1de4a...d41 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå