Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

tidligere behandler leser i journalen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min tidligere psykolog leser fremdeles i journalen min, det er over et halvt år siden (siste samtale var før årsskifte). Byttet behandler etter dette, så jeg lurer på om det er normalt? Synes helt ærlig at det er litt merkelig... 

Anonymkode: 56a17...9b5

Skrevet

Hva mener du egentlig med leser i journalen? Ovenfor deg som et hjelpemiddel for å holde styr på deg og dine tanker slik at det er lettere å se deg i ''helhet''?

Skrevet

1 minutt siden, Forundret.. skrev:

Hva mener du egentlig med leser i journalen? Ovenfor deg som et hjelpemiddel for å holde styr på deg og dine tanker slik at det er lettere å se deg i ''helhet''?

Min tidligere psykolog leser journaldokumentene min nåværende psykolog skriver. Har sjekket innsynsloggen i journalen min og der kommer det fram at tidligere behandler leser enkelte av nåværende behandlers dokumenter på meg. Dette synes jeg i grunn er litt rart.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min tidligere psykolog leser journaldokumentene min nåværende psykolog skriver. Har sjekket innsynsloggen i journalen min og der kommer det fram at tidligere behandler leser enkelte av nåværende behandlers dokumenter på meg. Dette synes jeg i grunn er litt rart.

Dette ville jeg tatt opp med nåværende behandler.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Det har han ikke lov til. Jorunalinnsyn gjelder kun under behandling av pasient, og siden du har ny lege så er ikke den informasjonen som står der relevant for dere. Lesing av journal utover dette er journalsnoking.

Det kan være han ferdigstiller gamle dokument på deg, evt. at din nye behandler har etterspurt informasjon i overtagelsen av deg som pasient. 

Endret av Miss.Whitefox
  • Liker 7
Skrevet

Tydelig at enkelte her ikke aner hva de prater om. Så lenge du har eller har hatt en pasient har du lov til å gå inn i journalen for å sjekke at videre behandling går som det skal for pasienten. Det er ingenting ulovlig i det.

Anonymkode: ef6c7...44e

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tydelig at enkelte her ikke aner hva de prater om. Så lenge du har eller har hatt en pasient har du lov til å gå inn i journalen for å sjekke at videre behandling går som det skal for pasienten. Det er ingenting ulovlig i det.

Har du en kilde til påstanden din, siden du vet hva du prater om? 

Anonymkode: b4a60...c28

• Liker 6
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Dette høres ut som tull. 

Anonymkode: 5e8dc...1a5

• Liker 4
Skrevet

Helsepersonelloven: 

§ 21 a.Forbud mot urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte opplysninger

Det er forbudt å lese, søke etter eller på annen måte tilegne seg, bruke eller besitte opplysninger som nevnt i § 21 uten at det er begrunnet i helsehjelp til pasienten, administrasjon av slik hjelp eller har særskilt hjemmel i lov eller forskrift.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64?q=helsepersonelloven § 21 ff#KAPITTEL_5 

Anonymkode: b4a60...c28

• Liker 4
Skrevet

Som sykepleier på en avdeling har ikke jeg lov å lese journalen til en pasient jeg hadde på vakt for 2 dager siden, og som jeg kanskje skal ha igjen, selv om jeg får samme pasient neste dag. Har jeg ansvar for en pasient kan jeg gå tilbake i tid å lese journal for å kunne gi nødvendig hjelp på den vakten jeg har ansvaret, men jeg har ikke lov å følge med underveis i oppholdet om jeg ikke har ansvar for pasienten. 

• Liker 1
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Hvordan får man innsynsloggen til journalen sin?

Anonymkode: df9df...caa

• Liker 4
Skrevet

Dette vil jeg tatt videre. Det er journalsnoking og forbudt, kan miste jobben.  

Anonymkode: 60175...aa1

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være at ny behandler har konsultert deg med den tidligere, da du er et interessant kasus. Din tidligere psykolog måtte inn i din journal for å friske opp minnet da han har mange pasienter og lett kan blande sykehistorier.

Anonymkode: 0dc65...981

Skrevet

Det er jo du som ikke har peiling her! Hvis man ikke har behandlingsansvar har man heller ikke journaltilgang! Slutt å uttal deg skråsikkert om ting du ikke vet noe om, så flaut for deg. 

Anonymkode: f54df...0ef

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være at ny behandler har konsultert deg med den tidligere, da du er et interessant kasus. Din tidligere psykolog måtte inn i din journal for å friske opp minnet da han har mange pasienter og lett kan blande sykehistorier.

Anonymkode: 0dc65...981

Hvor tar du dette fra?

Anonymkode: 5e8dc...1a5

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Snakk med den nåværende psykologen din.

Det kan være ulovlig snoking. Det kan være den nåværende psykologen har konsultert den gamle. Det kan være den gamle ikke har oppdatert alle papirer som skal fylles inn om deg (men da begynner det å bli lovlig sent). Eller noe helt annet, akseptabelt, som jeg ikke kommer på i farten.

Men ta det opp, så får du svar på hvorfor og det blir stoppet hvis det er snakk om ulovlig snoking.

Skrevet

Helsenorge.no

Skrevet

helsenorge.no 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min tidligere psykolog leser fremdeles i journalen min, det er over et halvt år siden (siste samtale var før årsskifte). Byttet behandler etter dette, så jeg lurer på om det er normalt? Synes helt ærlig at det er litt merkelig... 

Dette er brudd på loven. Kan du bevise denne påstanden? I så tilfelle kontakter du enten Pasient og brukerombudet der du bor eller en advokat. 

Anonymkode: 8a0a0...98f

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er brudd på loven. Kan du bevise denne påstanden? I så tilfelle kontakter du enten Pasient og brukerombudet der du bor eller en advokat. 

Anonymkode: 8a0a0...98f

Det står i innsynsloggen i pasientjournalen min at vedkommende har åpnet ulike journaldokumenter på ulike datoer, lenge etter jeg sluttet hos denne behandleren. Ble sendt til en helt annen avdeling enn den vedkommende jobbet på.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...