Gjest matmor Skrevet 12. januar 2005 #1 Skrevet 12. januar 2005 har sett at de har aubergine i butikken, har aldri smakt det før men lurer på å prøve? noen som kan forklare meg hva det smaker? og gjerne hva man bruker det til. :oops:
ashera Skrevet 12. januar 2005 #2 Skrevet 12. januar 2005 Auberginer brukes mye i landene som ligger i østre del av middelhavsområdet. Grønnsaken smaker nokså nøytralt, og kan derfor veldig anvendelig. Smaker godt sammen med noe syrlig som sitron og eddik, og gjerne i kombinasjon med friske urter og kryddere som spisskummen eller currymix. Moussaka f.eks. - en gresk rett som ligner veldig på lasagna al forno, bare at det er aubergine istedetfor lasagneplater. Aubergineskiver legges lagvis med en kjøtsaus og en bechamelsaus og toppes med ost, for deretter å gratineres. Ellers er grillet og marinert aubergin veldig godt. Skjæres i skiver, børstes med olivenolje, saltes og grilles i grillpanne til de er brunstripete og myke. Ha i artisjokkhjerter, oliven og soltørkede tomater, legg i skall og saft av en sitron og i ss brunsukker. Vendes i pannen til sukkeret har karamellisert seg. Krydre med frisk basilikum. deilig som forrett eller vegetarisk hovedrett. Det finnes også deilige dipper laget av grillet og moset aubergine, og i India lager man vegetarcurry med grønnsaken. Noen mener det er nøødvendig å avbitre auberginene før bruk, dvs. at man strør salt over auberginskivene og lar dem ligge til endel av vesken er trukket ut, en halv time eller så. men i flere av kokebøkene mine hevdes det at dette ikke er nødvendig. Et skjønns- og smaksspørsmål, med andre ord.
Arkana Skrevet 12. januar 2005 #3 Skrevet 12. januar 2005 Hmm, det er vel omtrent umulig å beskrive smaken av noe, men det er godt i allefall og veldig anvendelig. Noen forslag: * skåret i skiver på langs, og grillet, herlig om sommeren (disse blir så myke at du kan ha på fyll og rulle sammen, fetaost/chili/mynte er godt) * delt i to på langs, grav ut kjøttet og fyll med f.eks. kjøttsaus og gratiner i ovnen * i moussaka (kjøttsaus, aubergineskiver og hvit saus lagvis i ildfast form, stekes i ovnen) * i alle slags gryteretter, wok o.l. * i salater * i dip (du baker auberginen myk i ovnen sammen med paprika, squash og hvitløk, alt moses i hurtigmikser sammen med litt olje, krydder o.l.)
starie Skrevet 12. januar 2005 #4 Skrevet 12. januar 2005 Jeg synes den er kjempegod å steke i biter sammen med squash og champignon som tilbehør til kjøtt- og kyllingretter.
Gjest matmor Skrevet 13. januar 2005 #5 Skrevet 13. januar 2005 hmmm tror jeg skal prøve moussaka ikveld da ehm, det svarte skallet skal fjernes først sant?
Nilma Skrevet 13. januar 2005 #6 Skrevet 13. januar 2005 Neida, du trenger absolutt ikke fjerne skallet først. For øvrig kan jeg anbefale deg denne "salaten" med auberginer , den er knallgod!
Gjest Catwoman Skrevet 13. januar 2005 #7 Skrevet 13. januar 2005 Aubergine er knallgodt, en av mine favoritter. Syns den er veldig god bare å steke i stekepannen jeg, i tynne skiver. Aubergine egner seg ikke å spise rå.
Gjest Andromeda Skrevet 13. januar 2005 #8 Skrevet 13. januar 2005 Jeg har en kjempegod oppskrift med aubergine (4 pors): 1 stor aubergine i terninger 1 ts. knuste korianderfrø (ikke malt) 1-2 tørka chili olivenolje 400 g. gode herm tomater 2 håndfuller sorte oliven salt og pepper (smak til) litt eddik (valgfritt) 2 håndfuller frisk basilikum 2 håndfuller parmesan pasta Stek auberginen i oljen sammen med koriander og chili. Stek til lett gyllent. Tilsett tomatene, stek i 5 min. til før du tilsetter olivnene. Kok til du får en litt "sausete" konsistens (auberginen mykner). Krydre med salt og pepper og evt. eddik. Bland gjerne litt basilikum i sausen når den er nesten ferdig. Kok pasta, og hell sausen over pastaen. Dryss over grovdelte basilikumblader og parmesan. Anbefales på det varmeste
Gjest gjesta Skrevet 13. januar 2005 #9 Skrevet 13. januar 2005 veeldig godt! vanskeli å forklare smaken, må smakes kan brukes istedenfor kjøtt til lasagne, eller i andre matretter (bruker det ofte, er vegetarianer). veldig godt om du bruker mye olje, skjærer det i ganske tynne skiver, og steker godt på begge sider. Oppskrifter: Canneloni med aubergine og cottage cheese 5 dl tykk tomatsaus, gjerne hjemmelaget 12-16 lasagneplater, gjerne spinatpasta 1 stor aubergine 500 g cottage cheese 3 håndfuller revet parmesanost 1/2 potte basilikum 1 egg 500 g creme fraiche 3 ansjosfileter, finhakket olivenolje salt og pepper Kok lasagneplatene i ca. 3 minutter, eller til de blir myke. La de renne godt av seg. Skjær auberginen i små terninger og stek dem møre i olivenolje. Bland sammen cottage cheese, to håndfuller parmesan, hakket basilikum og stekt aubergine. Smak blandingen til med salt og pepper og rør inn egget. Legg en stor skje fyll langs den ene kanten på pastaplatene og rull dem sammen. Smør en passende ildfast form med litt olivenolje. Dekk bunnen med tomatsaus. Legg i cannelloniene og dryss over resten av parmesanen. Visp sammen creme fraiche og ansjos,smak til med salt og pepper. Fordel sausen over canneloniene og stek det i ovnen ved 180-200 grader i ca. 30 minutter. ________________________________________ Scaloppini di vitello (kalveschnitzel) 4 store kalveschnitzler, hvetemel (til panering), 60 g smør/margarin, 1 liten aubergine skåret i tynne skiver, 1 stor tomat skåret i tynne skiver, 4 skiver fontinaost, 2 ts tørket oregano, nykvernet sort pepper. Vend kjøttet i mel. Smelt smøret i en panne og la det bli brunt. Brun schnitzlene raskt på begge sidene og ta dem av pannen. Legg aubergineskivene i pannen og stek dem på begge sidene til de er brune. Legg schnitzlene på et stykke aluminiumsfolie. Fordel tomat, aubergine og ost på schnitzlene og dryss med oregano og pepper. Pakk aluminiumsfolien løst omkring hver schnitsel og klem folien godt sammen på toppen. Det skal være luft mellom osten og folien. Legg pakkene i en bakepanne og gi dem 20 minutter i stekeovn på 180 C eller til grønnsakene er møre. Enkel mat som du kan servere en enkel hvitvin, isvann eller cola til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå