Gå til innhold

Realfagspoeng - sikkert et dumt spørsmål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skal ta opp igjen fag for å komme inn på studiet jeg ønsker. Og dessverre er det jo da sånn at man gjerne vil ta de fagene som gir mest poeng og ikke de som er relevante eller interessante. Derfor vil jeg prøve å få så mange realfagspoeng som mulig. Men jeg kom over noe jeg ble litt usikker på hva betydde: 

"Du kan få inntil 4 realfag- og språkpoeng. Du kan ikke få mer enn 1,5 realfagspoeng for samme fag."

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/realfagspoeng/

Samme fag, hva sikter de til da? Er alle matematikkfagene samme fag? Noe som betyr at hvis du har S1, S2, R1 og R2 så får du fremdeles kun 1,5 poeng? Jeg har allerede S1, og kunne tenke meg å ta R2 siden den gir et helt poeng, men jeg regner med det vil bli vanskelig uten R1, men da vil jeg oppnå 2 poeng, og et halv av disse vil da være bortkastet? Eller mener de "samme fag" som hvert enkeltfag, for da skjønner jeg ikke at de skriver det overhodet, med tanke på at ingen fag gir jo mer enn 1 realfagspoeng? 

Dette er sikkert et dumt spørsmål. :P 

Ellers skjønner jeg ikke helt hvordan man kan få 4 realfagspoeng, med tanke på at man kun har 5 valgfrie programfag, og kun 2 gir 1 helt poeng, no som gir maks 3,5 poeng?

Setter umåtelig pris på litt hjelp med denne logistikken her! Og ingen fare, jeg er ikke SÅ dum på alt! 

- Kvinne 25

Anonymkode: b6af3...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så raskt gjennom denne siden her: 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/realfagspoeng/

Kan det være så enkelt at siden at noen av fagene (utenfor kunnskapsløftet) gir 1.5 realfagspoeng, at det bare var en klønete måte å si at 1.5 er det maksimale antall poeng for et enkelt fag? 

Hvis introen også gjelder fag utenfor kunnskapsløftet forklarer jo det også at det er satt en grense på 4 poeng, da har vært mulig å få flere enn 4. I tillegg til at de har måttet sette en grense på 4 fordi mange har hatt samme strategi som deg, altså å "hamstre" realfagspoeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rumohra skrev:

Så raskt gjennom denne siden her: 

Kan det være så enkelt at siden at noen av fagene (utenfor kunnskapsløftet) gir 1.5 realfagspoeng, at det bare var en klønete måte å si at 1.5 er det maksimale antall poeng for et enkelt fag? 

Hvis introen også gjelder fag utenfor kunnskapsløftet forklarer jo det også at det er satt en grense på 4 poeng, da har vært mulig å få flere enn 4. I tillegg til at de har måttet sette en grense på 4 fordi mange har hatt samme strategi som deg, altså å "hamstre" realfagspoeng :)

Ja, det er mulig! Håper jo det er sånn, for jeg tenker litt sånn at siden jeg vil ha like lite nytte av biologi som matematikk som forskningsteknologi så er det mer praktisk å ta 3 matte-fag og så bli skikkelig god på det. Men hvis jeg da uansett ikke får poeng, så er ikke det helt poeng. (:P) Er dette noe du vet, eller bare sånn du tolket det? Setter pris på at du prøver å hjelpe meg! 

Er i grunn synd at man skal måtte "hamstre" realfag når de absolutt ikke fører til noen fordeler i det faktisk studiet man skal inn på, nesten så jeg kunne argumentert for opptaksprøve. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matte R1 og matte R2 er vil gi deg 1,5 poeng. 
Matte R1 gir 0,5 realfagspoeng, samme gjør S1 og S2. 
Matte S1 og S2 tilsvarer R1, så om du tar S2 eller R1 vil det ikke ha noe å si, om du har S1 fra før. 
Du vil ikke få poeng for R1 om du allerede har S1 og S2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Matte S1 og S2 tilsvarer R1, så om du tar S2 eller R1 vil det ikke ha noe å si, om du har S1 fra før. 

Okei, nå holder jeg tunga rett i munnen. Hvis jeg har forstått deg rett vil da å ha S1, R1 og R2 gi meg 2 poeng? 

Med andre ord når de sier 1,5 poeng for "samme fag" så mener de hver enkelt fagkode? Og ikke at matematikk er samme fag, uavhengig av hvilken type. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette noe du vet, eller bare sånn du tolket det? Setter pris på at du prøver å hjelpe meg! 

Det er bare sånn jeg tolker det ut ifra informasjonen på siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på noe annet også. Jeg tar og skriver det her, så ser jeg om noen tilfeldigvis kan svaret på det også. 

Jeg fikk 6 på eksamen i norsk muntlig, men bare 4 i standpunktkarakter, er det mulig å gjøre noe med standpunktkarakteren i muntlig norsk? 

(Jeg er litt motløs og all denne logistikken får meg allerede til å miste litt motet. Det er så mye enklere å gi opp her i livet.) 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ha S1, R1 og R2 på vitnemålet, om du tar R1 og R2 må S1 fjernes. Derfor kan du ikke få mer enn max 1,5 poeng for matematikk.

For å få 4 poeng kan du f.eks ha: Matematikk R1+R2 (1,5), Fysikk 1 + 2 (1,5) og IT 1 +2 (1) = 4 poeng.

Anonymkode: d1a34...05c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Okei, nå holder jeg tunga rett i munnen. Hvis jeg har forstått deg rett vil da å ha S1, R1 og R2 gi meg 2 poeng? 

Med andre ord når de sier 1,5 poeng for "samme fag" så mener de hver enkelt fagkode? Og ikke at matematikk er samme fag, uavhengig av hvilken type. 

TS

Som den over her skriver, S1 inngår i R1, derav regnes ikke poeng for S1 om du har R1. 
For deg så vil det lønne seg ta R2, og enten S2 eller R1. 
Med S1 og S2 er du forberedt til R2. R1 vil bli noe repetisjon fra S1, og noe nytt. 

Standpunkt karakteren i norsk kan du forbedre ved å ta norsk opp igjen som privatist, da får du ny eksamen, og den nye eksamenskarakter blir stående og standpunkt blir borte. 

Det du kan gjøre, for å få vite hva som er det mest fornuftige for deg, er å bestille rådgivning hos for eksempel Sonans. Rådgivningen er gratis, og om du viser dem vitnemålet ditt, og sier hva du ønsker oppnå, kan dem komme med konkrete tips og fag. Jeg fikk rådgivning hos Bjørknes, og dem kom med flere muligheter som jeg ikke hadde tenkt på, som lønte seg poengmessig og tidsmessig for meg, så tok jeg noen fag via dem og noen fag leste jeg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke ha S1, R1 og R2 på vitnemålet, om du tar R1 og R2 må S1 fjernes. Derfor kan du ikke få mer enn max 1,5 poeng for matematikk.

For å få 4 poeng kan du f.eks ha: Matematikk R1+R2 (1,5), Fysikk 1 + 2 (1,5) og IT 1 +2 (1) = 4 poeng.

Anonymkode: d1a34...05c

Riktig. Man kan heller ikke ta R2 uten å ha hatt R1. 

Anonymkode: 53bfd...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 14.8.2017 den 13.41, _popcorn_ skrev:

Nå repeterer jeg meg selv, men for å forsikre om at planen min fungerer. 

Jeg tenker å lese R1 og R2 matte. Først R1 for å bygge basen til R2. Men jeg går kun opp til eksamen i R2 siden jeg uansett ikke får noen poeng for R1. Er det da mulig å ha stående S1 og R2 på vitnemålet? Eller må jeg ta eksamen i R1 og så slette S1? 

TS

På 14.8.2017 den 23.52, AnonymBruker skrev:

Riktig. Man kan heller ikke ta R2 uten å ha hatt R1. 

Kan man ta R2 uten å ha tatt eksamen i R1? Se skissert eksempel over. 

Jeg må si jeg setter veldig pris på hjelpen her. Tok kontakt med en karriereveiledning men hun var av den bortkastet tid-typen og hadde ikke svar på denne type ting, og heller lite annet. Så jeg må prøve et annet sted. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. Jeg har fått tak i bok for R1 matte. Fikk lånt Sinus R1 utgitt i 2007. Er dette godt nok? Eller vil det være ting jeg ikke lærer? 

Fikk se hvilken type kalkulator skolen bruker. Det var en SHARP EL-W506X-SL. Jeg har en gammel casio som passer til det læreboken bruker. Men er usikker på om det duger på eksamen? Eller har ikke hvilken kalkulator man bruker noe å si så lenge man vet hvordan man bruker den? 

Jeg kjenner at med så mange spørsmål så tidlig i fasen begynner jeg å lure på om jeg klarer dette i det hele tatt. Heldigvis er matte enklere enn omstendigheter. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå repeterer jeg meg selv, men for å forsikre om at planen min fungerer. 

Jeg tenker å lese R1 og R2 matte. Først R1 for å bygge basen til R2. Men jeg går kun opp til eksamen i R2 siden jeg uansett ikke får noen poeng for R1. Er det da mulig å ha stående S1 og R2 på vitnemålet? Eller må jeg ta eksamen i R1 og så slette S1? 

TS

Kan man ta R2 uten å ha tatt eksamen i R1? Se skissert eksempel over. 

Jeg må si jeg setter veldig pris på hjelpen her. Tok kontakt med en karriereveiledning men hun var av den bortkastet tid-typen og hadde ikke svar på denne type ting, og heller lite annet. Så jeg må prøve et annet sted. 

TS

Nei, det var jo nettopp det jeg skrev at du ikke kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var jo nettopp det jeg skrev at du ikke kan. 

Du skrev uten å "ha hatt" så jeg så rom for tolkning, siden det også kunne bety at du mente man ikke ville klare R2 uten å ha hatt R1. Og så hadde jeg hørt om noen som kun tok R2 og fikk beviset for dette på en attest utenom vitnemålet, derfor jeg fremdeles ikke hadde det klart for meg. 

Men da ser det vel ut som det blir eksamen i både R1 og R2 og så slette S1. :) 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke kan få flere enn 1,5 realfagspoeng for samme fag betyr at du ikke kan ta S1+S2 og R2 og få 3 poeng for det. S1 og S2 gir jo 0,5 poeng hver, som er mer enn man får for R1. S1+S2 regnes som samme fag som R1. 

Ser ut som du har fått svar på det du lurte på her. Jeg har jobbet med saksbehandling av opptak, så kan de fleste av disse reglene. Så det er bare å spørre hvis du lurer på noe annet :) Det kan hende at skolen du vil søke deg til har opptaksveiledning. Da kan du sende dem vitnemålet ditt og hva planen din er, så får du bekreftet av noen som faktisk kan det at det du skal gjøre funker. Så dessverre mange som hadde tatt opp fag til ingen nytte når jeg var saksbehandler.. 

Anonymkode: b05ed...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At man ikke kan få flere enn 1,5 realfagspoeng for samme fag betyr at du ikke kan ta S1+S2 og R2 og få 3 poeng for det. S1 og S2 gir jo 0,5 poeng hver, som er mer enn man får for R1. S1+S2 regnes som samme fag som R1. 

Ser ut som du har fått svar på det du lurte på her. Jeg har jobbet med saksbehandling av opptak, så kan de fleste av disse reglene. Så det er bare å spørre hvis du lurer på noe annet :) Det kan hende at skolen du vil søke deg til har opptaksveiledning. Da kan du sende dem vitnemålet ditt og hva planen din er, så får du bekreftet av noen som faktisk kan det at det du skal gjøre funker. Så dessverre mange som hadde tatt opp fag til ingen nytte når jeg var saksbehandler.. 

Anonymkode: b05ed...f0e

Takk for svar! 

Det var et godt tips. Det jeg ønsker å komme inn på har ingen andre krav enn generell studiekompetanse men et høyt snitt. Jeg har tatt kontakt med min videregående skole og fikk beskjed om at de valgfrie programfagene kunne byttes. Men på nettsiden for studieretning står det at jeg må ha ett av dem fremdeles da. Så nå er planen å bytte ut de fire andre til noen jeg får ekstrapoeng for. Kanskje jeg kan sende en mail til min vgs også med eventuell plan og høre om det går? Istedet for fremtidig studiested som du foreslår?

Jeg vurderte å droppe eksamen i R1 men lese stoffet på egenhånd og så ta R2 eksamen. Men fra en annen AB lærte jeg at det ikke gikk. Er det slik du forstår reglene også at man kan ikke gå rett til R2 uten eksamen i R1? Og at med R1 og R2 så får man full uttelling på poeng i matematikkfaget?

I den store skala så har 1000 kr i eksamensavgift lite å si. (Så jeg må slutte å tenke på de penga!) Jammen er det mangt man skulle visst om fremtiden da man gikk på vgs. Men jeg trengte vel modning. 

Jeg føler jeg fremstår utrolig knotete når det gjelder dette her. Men man vil jo ikke sitte der med skjegget i postkassa som du beskriver, at innsatsen viser seg å være til ingen nytte ETTERPÅ. Da er det gjerne bedre å forsikre seg noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting. Jeg har fått tak i bok for R1 matte. Fikk lånt Sinus R1 utgitt i 2007. Er dette godt nok? Eller vil det være ting jeg ikke lærer? 

Fikk se hvilken type kalkulator skolen bruker. Det var en SHARP EL-W506X-SL. Jeg har en gammel casio som passer til det læreboken bruker. Men er usikker på om det duger på eksamen? Eller har ikke hvilken kalkulator man bruker noe å si så lenge man vet hvordan man bruker den? 

Jeg kjenner at med så mange spørsmål så tidlig i fasen begynner jeg å lure på om jeg klarer dette i det hele tatt. Heldigvis er matte enklere enn omstendigheter. 

TS

Grafisk kalkulator holder ikke. Du "må" bruke PC. De aller fleste skoler, og dermed sensorer, bruker gratisprogrammet GeoGebra. Dette gjør også at en lærebok fra 2007 er utdatert. Aschehoug sin nyeste er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gud skrev:

Grafisk kalkulator holder ikke. Du "må" bruke PC. De aller fleste skoler, og dermed sensorer, bruker gratisprogrammet GeoGebra. Dette gjør også at en lærebok fra 2007 er utdatert. Aschehoug sin nyeste er god.

Takk for innspill! 

Jeg skulle høre igjen etter høstferien, da kunne jeg få låne den nyeste om de hadde tilgjengelig  (frem til da kunne elevene bytte mattefag). Er mer enn nok å jobbe med før den tid. Og hvis jeg står fast får jeg heller kjøpe den nye boken selv. 

Dette med pc visste jeg ikke. Så jammen takknemlig for at du nevnte det nå! Skal skaffe meg geogebra. Men man må vel ha grafisk kalkulator uansett. Som sagt det hadde i alle fall de elevene som hadde faget nå. Bare usikker på om casio har nok funksjoner vs en ny sharp? 

Jeg vurderer å spørre om å få hospitere i klassetimene for R1 matten, men siden de nok vil gå saktere frem enn jeg avhenger av vet jeg ikke om det vil være god bruk av tiden min ... Mange ting å ta stilling til. Jeg vil bare komme i gang! (... Eller mest av alt være ferdig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette med pc visste jeg ikke. Så jammen takknemlig for at du nevnte det nå! Skal skaffe meg geogebra. Men man må vel ha grafisk kalkulator uansett. Som sagt det hadde i alle fall de elevene som hadde faget nå. Bare usikker på om casio har nok funksjoner vs en ny sharp? 

Jeg anbefaler alle mine elever å bare bruke GeoGebra. Det vil gi en mer gjennomført del 2 av eksamen. Det er heller ikke noe en kalkulator kan, som ikke GG kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...