AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #1 Skrevet 14. august 2017 Hei! Jeg har signert kontrakt som tilkallingsvakt for en liten bedrift, jeg er 17, dette er min første jobb. Sjefen sier at de har brukt en kontraktmal for ekstravakter, som er godkjent med noen lover eller noe. Hvertfall, så står det i kontrakten at "Arbeidsforholdet begynner for hver påbegynte vakt, og slutter ved endt avtalt arbeidstid" Altså, når jeg er på jobb, skal jeg føre inn i en slags liste dato, og når jeg kom og når jeg dro, og ksrive under, også skal sjefen skrive under. Jeg har heller ingen oppsigelsestid pga jeg ikke er ansatt fast, men kan si nei til vakter. Men det jeg lurer på er dette med lønn. Bedriften har ingen tariffavtale. Jeg har timelønn på 128,50 i timen, og sjefen sier at denne gjelder uansett om jeg jobber kl 8 på morgenen eller 8 på kvelden. Ingen tillegg for helg eller kveld, siden jeg ikke har noe fast, bare ringevakter. Men hvis jeg må jobbe overtid får jeg timelønn på den lønna + halvparten. Men, det jobber ei der som er 18, og ei som er 16, og de har samme lønn som meg! Hun som er 18 sier det ikke er lov, og mener hun skal ha høyere lønn fordi hun er 18, men sjefen sier at det er sånn fordi de ikke har sånn tariffavtale. For meg og hun andre er det helt greit, for vi gjør jo akkurat samme jobben alle sammen. Ingen som har noe mer ansvar enn adnre elns. Det står i kontrakten at hvis vi blir tidlelt ekstra ansvar, så får vi og høyere lønn. Men hun på 18 sier det er bare tukll, og ikke bra nok, og at hun skal ha høyere lønn uansett. Jeg vet at hun skal snakke med sjefen, men jeg bare lurere: Er det noe regler som sier at man skal ha høyere lønn bare fordi man er ett år eldre? Selv om man ikke har ekstra ansvar, og bare er ekstravakt og ikke jobber fast? Anonymkode: dcaaa...27e
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #2 Skrevet 14. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Bedriften har ingen tariffavtale. Jeg har timelønn på 128,50 i timen, og sjefen sier at denne gjeld Jeg vet at hun skal snakke med sjefen, men jeg bare lurere: Er det noe regler som sier at man skal ha høyere lønn bare fordi man er ett år eldre? Selv om man ikke har ekstra ansvar, og bare er ekstravakt og ikke jobber fast? Anonymkode: dcaaa...27e Som du skriver, bedriften har ingen tariffavtale, i de tariffavtaler jeg har jobbet under er det alltid lønnsforskjell på over 18. Det er en avtale forhandlet fram mellom fagforening og arbeidsgiverforening. Så ta kontakt med fagforening som dekker fagområde du jobber i, få med de faste ansatte og organiser dere alle, så skal du se at tariffavtale kommer på plass i bedriften og alle stiger i lønn, samt tillegg kommer på plass. Anonymkode: c3e70...5a7
_popcorn_ Skrevet 14. august 2017 #3 Skrevet 14. august 2017 Hadde det vært tariff, hadde hun hatt krav på mer i lønn, og dere mindre. I tariffavtaler er minstelønn for butikkansatte under 18 år ca 115,- pr time, og 155,- pr time for de over 18 år. Uten tariffavtaler finnes det ikke noe minstelønn, men i noen få bransjer er det satt minstelønn for å forhindre sosial dumping. Renhold, elektro, fiskeriindustri, byggeplass, gartneri/jordbruk er eksempler på bransjer hvor det er en lovpålagt minstelønn. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #4 Skrevet 14. august 2017 3 minutter siden, _popcorn_ skrev: Hadde det vært tariff, hadde hun hatt krav på mer i lønn, og dere mindre. I tariffavtaler er minstelønn for butikkansatte under 18 år ca 115,- pr time, og 155,- pr time for de over 18 år. Uten tariffavtaler finnes det ikke noe minstelønn, men i noen få bransjer er det satt minstelønn for å forhindre sosial dumping. Renhold, elektro, fiskeriindustri, byggeplass, gartneri/jordbruk er eksempler på bransjer hvor det er en lovpålagt minstelønn. Jeg jobbet nylig i en av de bransjene du nevnte som ikke hadde tariff, hvor står det at de har minstelønn? Anonymkode: a2343...3a2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #5 Skrevet 14. august 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som du skriver, bedriften har ingen tariffavtale, i de tariffavtaler jeg har jobbet under er det alltid lønnsforskjell på over 18. Det er en avtale forhandlet fram mellom fagforening og arbeidsgiverforening. Så ta kontakt med fagforening som dekker fagområde du jobber i, få med de faste ansatte og organiser dere alle, så skal du se at tariffavtale kommer på plass i bedriften og alle stiger i lønn, samt tillegg kommer på plass. Anonymkode: c3e70...5a7 Men hvorfor er lønnsforskjell på over 18? Liksom, bortsett fra alderen, er det noen grunn t il at en person skal ha bedre betalt bare fordi den er eldre? Eller, det er sikkert det, bare jeg som ikke skjønner hvorfor Er fornøyd med lønna jeg! Har ei venninne som jobber på en kaffebar, hun er og 16, og hun tjener 98 i timen TS Anonymkode: dcaaa...27e
_popcorn_ Skrevet 14. august 2017 #6 Skrevet 14. august 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet nylig i en av de bransjene du nevnte som ikke hadde tariff, hvor står det at de har minstelønn? Anonymkode: a2343...3a2 http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #7 Skrevet 14. august 2017 25 minutter siden, _popcorn_ skrev: Hadde det vært tariff, hadde hun hatt krav på mer i lønn, og dere mindre. I tariffavtaler er minstelønn for butikkansatte under 18 år ca 115,- pr time, og 155,- pr time for de over 18 år. Uten tariffavtaler finnes det ikke noe minstelønn, men i noen få bransjer er det satt minstelønn for å forhindre sosial dumping. Renhold, elektro, fiskeriindustri, byggeplass, gartneri/jordbruk er eksempler på bransjer hvor det er en lovpålagt minstelønn. Oki, så da tjener egentlig jeg bedre enn i en butikk med sånn avtale, og hun dårligere enn om hun skulle jobbet i en annen butikk? Anonymkode: dcaaa...27e
_popcorn_ Skrevet 14. august 2017 #8 Skrevet 14. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oki, så da tjener egentlig jeg bedre enn i en butikk med sånn avtale, og hun dårligere enn om hun skulle jobbet i en annen butikk? Anonymkode: dcaaa...27e Helt riktig, basert på timelønn i grunn! Men med tariffavtale, ville dere fått tillegg på kveld/helg. Tilleggene i butikk i tariffen 2016 erUB-tillegg (gjelder også deltidsansatte som jobber mer enn 12 timer pr uke) Man-fre fra kl 18 +22,- Man.fre fra kl 21 +45,- Lørdag fra kl 13 +45,- Lørdag fra kl 16 +90,- Søndag hele døgnet +96,- Det vil si, om du hadde jobbet en time etter kl 16 på en lørdag, skulle du hatt enda 90kr ekstra pr time, og med tariff ville det dermed vært en timelønn på 205,- pr time på lørdager etter kl 16. Så om du jobber en del på kvelder/helg, så ville du hatt bedre betalt totalt sett med en tariffavtale.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #9 Skrevet 14. august 2017 58 minutter siden, _popcorn_ skrev: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849 Huff da fikk jeg mindre enn det jeg skulle ha fått Tjente 120 kr, ikke 120,68 kr i timen og fikk ikke noe tillegg i det hele tatt Anonymkode: a2343...3a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå