Gå til innhold

Drar og stopper opp på tur i naturen - hvordan få en "harmonisk" turhund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en stor blandingshund på litt over året. En samarbeidsvillig hund på mange måter og en hund som liker aktivitet og turgåing. Jeg elsker også å gå tur så det passer bra.

Problemet mitt er at når vi er på tur i naturen så har han en tendens til å trekke mye i båndet etter lukter og det ene og det andre. For så å stoppe opp og lukte og snuse. Dette er nok vanlig hundeoppførsel, men når vi går på stier og i ulendt terreng har jeg problemer med å både holde balansen når han drar og å komme forbi når han stopper opp.

Når vi går tur på veien, i "byen" og i byggefelt er det ikke noe problem, da hunden ofte tar kontakt og sjeldent "drar av sted".

På tur i naturen har jeg gjerne lyst å gå og gå og ikke stoppe opp for hver lyngbusk. Før hadde jeg en hund som gikk løs hele tiden, og da løste jo dette problemet seg, mens han her kan ikke gå løs pga jaktinstinkt.

Noen tips?

Anonymkode: 59542...91d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stopp hver eneste gang han begynner å dra. Da vil han etter en stund skjønne at Jan ikke kommer noen vei med det, men det kan ta veldig lang tid å få det til å sitte :P 

Anonymkode: dedff...2dd

Skrevet

Kan du bruke langline så hunden får lenger bånd og du ikke må stoppe så ofte? Mye av kosen for hunden med tur er jo å få lukte. :)

Skrevet
På ‎14‎.‎08‎.‎2017 den 22.53, Tabris skrev:

Kan du bruke langline så hunden får lenger bånd og du ikke må stoppe så ofte? Mye av kosen for hunden med tur er jo å få lukte. :)

Takk for tips! :)

Jeg kan ikke bruke langline fordi den er ikke god å holde i... Problemet er at jeg er nødt til å ha hunden i bånd rundt livet eller i alle fall holde godt fast, slik at hvis han finner ut at han vil springe vekk/bort til noe.

Anonymkode: 59542...91d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...