AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #1 Skrevet 14. august 2017 Jeg skjønner det ikke helt. Dersom noen du vet om driver med butikknasking, minimal vold mot barn men likevel vold, røyker hasj og andre narkotiske stoffer, selger alkohol til mindreårige, holder informasjon tilbake fra skattevesenet, jobber svart og ikke betaler skatt, herper utleiebolig, jukser på eksamen, sover med foreleser for bedre karakterer, smugler med seg varer fra utlandet, driver gård med grusom dyrevelferd, ser at en mann/kvinne er svært utro mot partneren, at noen røyker inne på kaféen på kjøpesenteret, og annet umoralsk tull som strider imot regler, lover og normer. Hvorfor går det ikke an å si ifra til politi eller eier av kaféen uten å få slengt etter seg "det er ikke din sak, hold deg ut av det" ? Hva får egentlig samfunnet ut av å bare ignorere det? Anonymkode: 39db6...a59 5
Mari Y Skrevet 14. august 2017 #2 Skrevet 14. august 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner det ikke helt. Dersom noen du vet om driver med butikknasking, minimal vold mot barn men likevel vold, røyker hasj og andre narkotiske stoffer, selger alkohol til mindreårige, holder informasjon tilbake fra skattevesenet, jobber svart og ikke betaler skatt, herper utleiebolig, jukser på eksamen, sover med foreleser for bedre karakterer, smugler med seg varer fra utlandet, driver gård med grusom dyrevelferd, ser at en mann/kvinne er svært utro mot partneren, at noen røyker inne på kaféen på kjøpesenteret, og annet umoralsk tull som strider imot regler, lover og normer. Hvorfor går det ikke an å si ifra til politi eller eier av kaféen uten å få slengt etter seg "det er ikke din sak, hold deg ut av det" ? Hva får egentlig samfunnet ut av å bare ignorere det? Anonymkode: 39db6...a59 Du gjør da bare riktig ved å ringe politiet vedr barnemishandling i hvertfall. Dyremishandling er vel egentlig Mattilsynet man bør kontakte om. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #3 Skrevet 14. august 2017 9 minutter siden, Mari Y skrev: Du gjør da bare riktig ved å ringe politiet vedr barnemishandling i hvertfall. Dyremishandling er vel egentlig Mattilsynet man bør kontakte om. Kun ved disse tilfelle altså? Ts Anonymkode: 39db6...a59 1
Thyra Skrevet 14. august 2017 #4 Skrevet 14. august 2017 Man melder fra om noen lider overlast av lovbruddene, ikke dersom motivet bare er prinsipp og å lage problemer for vedkommende. Herper leietager utleieboligen oppdager vel utleier det uten at du sier i fra. 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #5 Skrevet 14. august 2017 2 minutter siden, Thyra skrev: Man melder fra om noen lider overlast av lovbruddene, ikke dersom motivet bare er prinsipp og å lage problemer for vedkommende. Herper leietager utleieboligen oppdager vel utleier det uten at du sier i fra. Men enkelte at tilfellene er jo klare brudd på loven? Hvorfor skal man da bry seg om man lager problemer for vedkommende? Vedkommende må jo også ha tenkt over konsekvensene da h*n gjorde den ulovlige handlingen gjentatte ganger? Ts Anonymkode: 39db6...a59 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #6 Skrevet 14. august 2017 Det kommer an på om det er en type kriminalitet man kan tenkes å gjøre selv. Dophoder mener selvsagt at du ikke bør melde fra om noen som bruker dop. Det finnes sikkert også noen som som mener det fordi de ikke tenker på at man på den måten støtter alvorlig kriminalitet. Hvordan tror de f.eks. at de som driver og skyter på hverandre i Oslo tjener pengene? Anonymkode: 4eeeb...3f6
Mari Y Skrevet 14. august 2017 #7 Skrevet 14. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kun ved disse tilfelle altså? Ts Anonymkode: 39db6...a59 Nei, og det er ganske åpenbart. Men er det en alvorlig barnevernssak kan man også kontakte Alarmtelefonen for barn og unge. Så noen ganger har man flere muligheter enn politi.
Mari Y Skrevet 14. august 2017 #8 Skrevet 14. august 2017 Eksempelvis mobbing er jeg overbevist om at kan politi- anmeldes i noen tilfeller, og bra er det. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #9 Skrevet 14. august 2017 2 timer siden, Mari Y skrev: Du gjør da bare riktig ved å ringe politiet vedr barnemishandling i hvertfall. Dyremishandling er vel egentlig Mattilsynet man bør kontakte om. mattilsynet? dyrevernet mener du vel Anonymkode: 6383b...278
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #10 Skrevet 14. august 2017 vold mot barn / ungdommer eller dyr, burde iallefall rapporteres om. samme med skattesnusk eller "svart arbeid" også. Hvis du faktisk veit det da, eller bare TROR du det? Dersom en person bare røyker seg en liten "tjall" så går vel ikke dette faktisk utover noen andre? Så slike ting er vel egentlig ikke noe særlig å bry seg om... Anonymkode: 63a31...038 2
_popcorn_ Skrevet 14. august 2017 #11 Skrevet 14. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: mattilsynet? dyrevernet mener du vel Anonymkode: 6383b...278 Det er ikke noe som heter dyrevernet, det er mattilsynet som har ansvar for dyrevelferden, og er rette instans å melde til. Grov mishandling kan også meldes til politi, som igjen vil ta kontakt med mattilsynet. 9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #12 Skrevet 14. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner det ikke helt. Dersom noen du vet om driver med butikknasking, minimal vold mot barn men likevel vold, røyker hasj og andre narkotiske stoffer, selger alkohol til mindreårige, holder informasjon tilbake fra skattevesenet, jobber svart og ikke betaler skatt, herper utleiebolig, jukser på eksamen, sover med foreleser for bedre karakterer, smugler med seg varer fra utlandet, driver gård med grusom dyrevelferd, ser at en mann/kvinne er svært utro mot partneren, at noen røyker inne på kaféen på kjøpesenteret, og annet umoralsk tull som strider imot regler, lover og normer. Hvorfor går det ikke an å si ifra til politi eller eier av kaféen uten å få slengt etter seg "det er ikke din sak, hold deg ut av det" ? Hva får egentlig samfunnet ut av å bare ignorere det? Anonymkode: 39db6...a59 Butikknasking: jeg hadde sagt tydelig i fra at jeg synes det er idiotisk, og nektet gått på butikk med den personen. Vold mot barn er vold mot barn, og skal meldes! Hadde meldt i fra til barnevernet tvert! Narkotiske stoffer kommer an på graden av bruk, men hadde sagt i fra at jeg ikke er interessert i slikt, og kuttet kontakten. Selge alkohol kommer an på situasjonen, er det to øl til en på 17 hadde jeg ikke brydd meg, hadde det vært en halvliter heimbrent hadde jeg varslet. Skattesvindel, trygdesvindel og svart arbeid hadde jeg meldt om. Juks på eksamen hadde jeg ikke brydd meg om. Smugling av varer kommer an på omfang igjen, jeg kan finne på å ha ei flaske vin for mye, som per definisjon er smugling, men hadde jeg vist om noen som kjørte med lastebil og hentet partier hadde jeg varslet. Utleiebolig tenker jeg utleier ordner opp selv, men hadde nok sagt til den personen at jeg synes det er dårlig gjort. Jeg har allerede meldt bekjente til Mattilsynet grunnet dyrevelferd, og nøler ikke ett sekund med å gjøre det igjen. De gangene jeg har blandet meg i ting som er lovstridig, umoralsk eller noe, så har jeg aldri fått "det er ikke din sak" slengt etter meg. Anonymkode: 0ff02...8b6 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #13 Skrevet 14. august 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: vold mot barn / ungdommer eller dyr, burde iallefall rapporteres om. samme med skattesnusk eller "svart arbeid" også. Hvis du faktisk veit det da, eller bare TROR du det? Dersom en person bare røyker seg en liten "tjall" så går vel ikke dette faktisk utover noen andre? Så slike ting er vel egentlig ikke noe særlig å bry seg om... Anonymkode: 63a31...038 Det var eksempler kjære deg. Eksempler man gjerne hører om på KG. Jeg har ikke nødvendigvis sett/hørt om alt jeg har nevnt Ts Anonymkode: 39db6...a59
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #14 Skrevet 14. august 2017 Om man sover med foreleser er ingen sak. Om man har sex med foreleser derimot er en helt annen sak. Anonymkode: 2d0d5...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #15 Skrevet 14. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men enkelte at tilfellene er jo klare brudd på loven? Hvorfor skal man da bry seg om man lager problemer for vedkommende? Vedkommende må jo også ha tenkt over konsekvensene da h*n gjorde den ulovlige handlingen gjentatte ganger? Ts Anonymkode: 39db6...a59 Det er lov å tenke selv, selv om vi har lover. Går lovbruddet ut over noen andre enn den som utfører det? Eller ønsker man bare å blande seg fordi man har et kjedelig liv og trenger litt drama? Hva er alvorlighetsgraden? Er det snakk om å kjøpe sprit til 13 åringer eller gi 17åringen sin et glass vin til middagen? Begge deler er å gi alkohol til mindreårige, men med mindre man er en prinsipprytter av dimensjoner så er det ikke samme sak. Og når det gjelder utroskap; har du virkelig lyst å bli involvert i det shitshowet dette kommer til å bli? Har forresten aldri sett noen be noen passe dine egne saker her KG i saker som gjelder dyremishandling, vold mot barn etc. Anonymkode: b04b9...735 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #16 Skrevet 14. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner det ikke helt. Dersom noen du vet om driver med butikknasking, minimal vold mot barn men likevel vold, røyker hasj og andre narkotiske stoffer, selger alkohol til mindreårige, holder informasjon tilbake fra skattevesenet, jobber svart og ikke betaler skatt, herper utleiebolig, jukser på eksamen, sover med foreleser for bedre karakterer, smugler med seg varer fra utlandet, driver gård med grusom dyrevelferd, ser at en mann/kvinne er svært utro mot partneren, at noen røyker inne på kaféen på kjøpesenteret, og annet umoralsk tull som strider imot regler, lover og normer. Hvorfor går det ikke an å si ifra til politi eller eier av kaféen uten å få slengt etter seg "det er ikke din sak, hold deg ut av det" ? Hva får egentlig samfunnet ut av å bare ignorere det? Anonymkode: 39db6...a59 Dette får meg til å holde meg unna denne tråden. Fordi det var litt vel mye galt på en gang. Rapporterer du en person, så gjør du det og slik at personen ikke vet at det er du sop rapporterte. Anonymkode: 0555b...807 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #17 Skrevet 14. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er lov å tenke selv, selv om vi har lover. Går lovbruddet ut over noen andre enn den som utfører det? Eller ønsker man bare å blande seg fordi man har et kjedelig liv og trenger litt drama? Hva er alvorlighetsgraden? Er det snakk om å kjøpe sprit til 13 åringer eller gi 17åringen sin et glass vin til middagen? Begge deler er å gi alkohol til mindreårige, men med mindre man er en prinsipprytter av dimensjoner så er det ikke samme sak. Og når det gjelder utroskap; har du virkelig lyst å bli involvert i det shitshowet dette kommer til å bli? Har forresten aldri sett noen be noen passe dine egne saker her KG i saker som gjelder dyremishandling, vold mot barn etc. Anonymkode: b04b9...735 Men f.eks. narkotika går jo utover andre med tanke på produksjon on transport til Europa. Hadde jo aldri tipset politiet om det dersom noen prøvde hasj for første gang, men f.eks. ihuga hasj røykere som attpåtil er åpne om det? Og utroskap har jeg jo ikke lyst til å bli involvert i Var eksempler på mye rart jeg har sett på kg haha Har hørt en del om at det er en familiesak og at barnevernet ikke skal innblandes, og at bonden vet hva han driver på med, osv Ts Anonymkode: 39db6...a59
Mari Y Skrevet 14. august 2017 #18 Skrevet 14. august 2017 1 time siden, _popcorn_ skrev: Det er ikke noe som heter dyrevernet, det er mattilsynet som har ansvar for dyrevelferden, og er rette instans å melde til. Grov mishandling kan også meldes til politi, som igjen vil ta kontakt med mattilsynet. Jo, det finnes dyrevern- grupper i Norge, men det er Mattilsynet man sender bekymringsmelding til ang dyreplageri. Det kan godt hende du også har rett når det gjelder alvorlig dyrevernssak, om at man kan kontakte politiet. Jeg er egentlig for mer dyrepoliti i Norge, fordi jeg synes Mattilsynet svikter for ofte.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #19 Skrevet 14. august 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men f.eks. narkotika går jo utover andre med tanke på produksjon on transport til Europa. Hadde jo aldri tipset politiet om det dersom noen prøvde hasj for første gang, men f.eks. ihuga hasj røykere som attpåtil er åpne om det? Og utroskap har jeg jo ikke lyst til å bli involvert i Var eksempler på mye rart jeg har sett på kg haha Har hørt en del om at det er en familiesak og at barnevernet ikke skal innblandes, og at bonden vet hva han driver på med, osv Ts Anonymkode: 39db6...a59 Ja, og det å gå med klær går utover de som produserer disse. Det å kjøpe frukt og bær fra utlandet går utover fattige fremmedarbeidere og fører til menneskehandel.. men dette er jo også et resultat av andre og større mekanismer, ikke en direkte konsekvens av disse handlingene. Hvis du er en så sterk idealist at du klarer å leve livet ditt ut prinsippet om at du er ansvarlig ut til den aller ytterste, fjerneste konsekvens for hver eneste handling du utfører så gir argumentet ditt mening. Hvis ikke er det rart å sette hasj i en særstilling her i forhold til andre daglige aktiviteter som har konsekvenser og ringvirkninger på den ene eller den andre måten. Forresten er det mange som dyrker hasj i Norge da, men det er ikke særlig miljøvennlig siden man må bruke mye strøm synes bare det blir litt meningsløst å diskutere konsekvenser ut fra en slik tankegang - alt man gjør har konsekvenser hvis du følger det i mange nok ledd. Da måtte vi begge hatt en dypere forståelse av global politikk om vi skulle kunne komt frem til noe fornuftig. Når jeg snakker om hvordan en handling går utover andre så mener jeg heller mer direkte konsekvenser, siden det er disse det er lettest (eller i det hele tatt mulig) å påvirke som individ. Hvis du reiser fra katten din i to uker uten mat og vann så dør den, og dette er ulovlig. Hvis du reiser fra den i to uker med en kattepasser som er innom annenhver dag, så er dette også ulovlig. Men det er ingen som blir skadelidende, og de to handlingene kan ikke sidestilles moralsk fordi "det er ulovlig". Det er dette mange reagerer på når de sier pass dine egne saker, o.l. TS presenterer et "problem" med få eller ingen negative konsekvenser, men det finnes en regel mot det og denne må jo TS passe på at opprettholdes for en hver pris Anonymkode: b04b9...735 2
_popcorn_ Skrevet 14. august 2017 #20 Skrevet 14. august 2017 3 timer siden, Mari Y skrev: Jo, det finnes dyrevern- grupper i Norge, men det er Mattilsynet man sender bekymringsmelding til ang dyreplageri. Det kan godt hende du også har rett når det gjelder alvorlig dyrevernssak, om at man kan kontakte politiet. Jeg er egentlig for mer dyrepoliti i Norge, fordi jeg synes Mattilsynet svikter for ofte. Dyrevernet og dyrevernsgrupper blir to ulike saker, frivillige dyrevernsgrupper har absolutt ingen myndighet og kan ikke gjøre noen andre tiltak enn å melde videre til politi eller Mattilsynet. Diskusjon om hvorvidt Mattilsynet svikter eller behov for dyrepoliti er en annen diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå