Gå til innhold

Har det noe å si når på dagen man spiser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier, har det noe å si når på dagen man egentlig spiser?

Jeg spiser frokost, lunsj og mellommåltid på jobb. Når jeg kommer hjem har jeg det ofte travelt og mye på planen og å lage middag blir fort litt stress. I tillegg er jeg ikke alltid så sulten hvis lunsjen er mettende. Likevel elsker jeg middagsmat og kose meg med mat og på kveldstid har jeg gjerne mer tid til å lage maten og nyte maten. I tillegg jobber kjæresten annerledes tider, slik at han gjerne pleier og ønsker å spise et skikkelig måltid etter jobb på kvelden.

Gjør det noe om jeg utsetter middagen til kvelden? Har det noe å si for noen ting? Jeg prøver å holde meg sunn og skulle nok gått ned en hel del kilo, men hvis jeg i middagstid bare tar noe lett og lite, er det greit å spise "potetmiddag" og sånn skikkelig middag på kvelden?

Anonymkode: 2a7a9...cca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva du spiser og når du spiser har ingen direkte betydning for vekta, det er det bare det totale kaloriinntaket over tid som har. 

Hva du spiser og når du spiser kan ha en indirekte betydning for vekta, fordi det påvirker hvor enkelt det er å konsekvent innta et passelig antall kalorier.

• Liker 4
Skrevet

Som Pringle sier, om det å spise sent betyr at du spiser veldig mye enten før middag eller til middag vil det jo fungere dårlig for deg, men om du holder deg til antallet kalorier du har planlagt å spise, bare tar deg et mellommåltid på ettermiddagen, spiser en normal porsjon til middag og ellers føler deg bra med dette opplegget er det ingen grunn til å spise tidligere.

Anonymkode: c0cb6...d98

Skrevet

Det er helt riktig som de andre skriver her at det er det totale antallet kalorier som er av betydning. Ikke når du inntar dem. For enkelte som ønsker å gå ned i vekt kan det til og med være lurt å spise et (forholdsvis) tungt måltid til kvelds fordi man da slipper å legge seg småsulten eller fysen. Noe som igjen kan gjøre det vanskelig å få sove. 

Skrevet

Takk for svar!

Jeg er ofte fysen på kvelden, selv etter kveldsmat, mens på ettermiddagen er det mye på agendaen og da glemmer jeg sulten en hel del. Så kanskje vil det faktisk være bedre for meg å spise et mettende måltid på kvelden.

Anonymkode: 2a7a9...cca

Skrevet

Forbrenningen kan være litt ulik avhengig av når man spiser, men dette spiller bortimot ingen rolle for friske mennesker som ikke er toppidrettsutøvere. 

Anonymkode: d080b...61d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...