AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #1 Skrevet 14. august 2017 Har satt meg i en litt kinkig situasjon. Barnet mitt skal begynne på skolen om én uke. Vi har fått tildelt plass på den skolen som er nærmest, i gåavstand fra der vi bor. Men i utgangspunktet ønsket jeg plass på en annen skole, som ligger 5min unna med bil, men satte dette som andrevalg. Både jeg og barnet har mer tilknytning til andrevalget, da 70% av barna fra barnehagen skal begynne på denne skolen. Barnet har ikke noe nettverk på den skolen som er nærmest, annet enn barn fra nabolaget som er noen år eldre. Nå ønsker jeg å bytte til andrevalget, men forstår at det kanskje ikke er mulig å rekke innen skolestart om én uke. Jeg har prøvd å endre skole/sfo-valg på kommunens nettside, men vet ikke hvor lang tid det tar å behandle det nå som alle egentlig er tildelt sine plasser. Grunnen for byttet er jeg føler jeg tok ett feil valg, som kanskje var mer praktisk for meg og ikke barnet, og at jeg har tenkt å uansett flytte nærmere den andre skolen etterhvert, da den er mer sentral. Hvordan kan jeg gå frem nå? Skjønner at jeg sikkert kan ringe den andre skolen, men jeg har vanskelig for å ordlegge meg via tlf og føler at dette kanskje ikke er en normal problemstilling like før skolestart, og føler det er vanskelig å legge det frem, samtidig som jeg er usikker på hvem jeg egentlig skal kontakte. Anonymkode: 71cb8...a75
SesameStreet Skrevet 14. august 2017 #2 Skrevet 14. august 2017 (endret) Du må bare ringe skolen som du ønsker å bytte til og høre om hvordan du skulle gå frem hvis du skal ha en sjanse på noe før skolestart. Det skal være et søknadsskjema man må bruke og man må begrunne om hvorfor man ønsker plass på en annen skole enn den man hører til. Vi kan ikke bytte skole på hjemmesiden til kommune, da det vil gå etter adresse og kun adresse. SFO kan du selvfølgelig søke på andre enn adresse, men de var veldig tydelig hos oss at du får ikke plass med mindre du kan bekrefte at du har fått skoleplass. Endret 14. august 2017 av SesameStreet
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #3 Skrevet 14. august 2017 Er du sikker på dette? Skole innen gangavstand er en stor fordel, og snart skal kanskje barnet ditt begynne å gå selv til/fra skolen. Tenk så selvstendig hun blir med denne muligheten. Å kjøre til skolen er en uting, det skaper trafikkfarlige situasjoner rundt skolen. I tillegg har barn godt av frisk luft og aktivitet. Hun blir jo kjent med barna hun skal gå i klasse med, og disse bor jo nærmere enn barna fra barnehagen. Bare noen tanker. Anonymkode: f32ad...2a8 9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #4 Skrevet 14. august 2017 Vil du virkelig at barnet skal måtte kjøres til skolen i stedet for å kunne gå selv og få frisk luft? Å kunne gå til skolen selv er også langt mer praktisk for barnet enn å være avhengig av å bli kjørt. Foreldre som kjører barn til skolen skaper dårlig luftkvalitet og trafikkfarlige situasjoner for barna som går til skolen (noe som fører til at enda flere blir kjørt - ond sirkel). Det er heller ikke slik at nettverket fra barnehagen er det man har resten av livet. Barnet vil også bli kjent med andre barn i nærmiljøet gjennom nærskolen. Når planlegger du å flytte? Er det i løpet av året, kan det være lurt at barnet skal begynne på det andre skolen. Er det om tre-fem-seks år, synes jeg barnet skal få begynne på nærskolen sin. Hvis du er sikker på at du vil bytte, ring og forklar situasjonen. Det kan hende du får bytte, men det er ikke sikkert. Mange forhold spiller inn. Anonymkode: a9a7e...ce7 7
Grønt blad Skrevet 14. august 2017 #5 Skrevet 14. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil du virkelig at barnet skal måtte kjøres til skolen i stedet for å kunne gå selv og få frisk luft? Å kunne gå til skolen selv er også langt mer praktisk for barnet enn å være avhengig av å bli kjørt. Foreldre som kjører barn til skolen skaper dårlig luftkvalitet og trafikkfarlige situasjoner for barna som går til skolen (noe som fører til at enda flere blir kjørt - ond sirkel). Det er heller ikke slik at nettverket fra barnehagen er det man har resten av livet. Barnet vil også bli kjent med andre barn i nærmiljøet gjennom nærskolen. Når planlegger du å flytte? Er det i løpet av året, kan det være lurt at barnet skal begynne på det andre skolen. Er det om tre-fem-seks år, synes jeg barnet skal få begynne på nærskolen sin. Hvis du er sikker på at du vil bytte, ring og forklar situasjonen. Det kan hende du får bytte, men det er ikke sikkert. Mange forhold spiller inn. Anonymkode: a9a7e...ce7 Jeg skrev dette. Kom borti AB-knappen 1
Millimani Skrevet 16. august 2017 #6 Skrevet 16. august 2017 På 14.8.2017 den 6.11, AnonymBruker skrev: Har satt meg i en litt kinkig situasjon. Barnet mitt skal begynne på skolen om én uke. Vi har fått tildelt plass på den skolen som er nærmest, i gåavstand fra der vi bor. Men i utgangspunktet ønsket jeg plass på en annen skole, som ligger 5min unna med bil, men satte dette som andrevalg. Både jeg og barnet har mer tilknytning til andrevalget, da 70% av barna fra barnehagen skal begynne på denne skolen. Barnet har ikke noe nettverk på den skolen som er nærmest, annet enn barn fra nabolaget som er noen år eldre. Nå ønsker jeg å bytte til andrevalget, men forstår at det kanskje ikke er mulig å rekke innen skolestart om én uke. Jeg har prøvd å endre skole/sfo-valg på kommunens nettside, men vet ikke hvor lang tid det tar å behandle det nå som alle egentlig er tildelt sine plasser. Grunnen for byttet er jeg føler jeg tok ett feil valg, som kanskje var mer praktisk for meg og ikke barnet, og at jeg har tenkt å uansett flytte nærmere den andre skolen etterhvert, da den er mer sentral. Hvordan kan jeg gå frem nå? Skjønner at jeg sikkert kan ringe den andre skolen, men jeg har vanskelig for å ordlegge meg via tlf og føler at dette kanskje ikke er en normal problemstilling like før skolestart, og føler det er vanskelig å legge det frem, samtidig som jeg er usikker på hvem jeg egentlig skal kontakte. Anonymkode: 71cb8...a75 Du kommer med dette bare en uke før skolestart...? Dette er noe som må søkes om, det holder ikke med bare telefonsamtale. Selvsagt får dere tildelt plass på den skolen som er i skolekretsen dere sogner til. I dette tilfellet er det tydeligvis den som ligger i gangavstand fra der dere bor. Hvis den andre skolen ligger fem minutter unna med bil så ligger den trolig 30-40 minutter unna i gangavstand, - noe som kan være langt å gå for en seksåring. En seksåring kan da få buss, noe som er bedre enn at du kjører barnet til skolen. Men barnet har bedre av å gå til skolen enn at noen skal gjøre barnet avhengig av å bli kjørt. Foreldre som kjører barn til skolen skjønner ikke at det kan være trafikkfarlig for de andre barna og gi en dårligere luftkvalitet. Om du tenker å flytte så gir du barnet muligheten til å få flere nye venner, eller å treffe igjen de andre barnet kjenner fra barnehagen. 70% av barna i barnehagen begynner på den andre skolen, og det betyr at 30% av barna i barnehagen begynner på samme skole som ditt barn. Ikke riv barnet opp fra skolekretsen dere er knyttet til nå for tiden, barnet vil få venner i klassen etter oppstart. Min ene søster gikk i en barnehage hvor det var elever fra to skolekretser. Da hennes kull begynte på skolen var det få som skulle på samme skole som henne. Det gikk en ukes tid så hadde hun fått mange nye venner, og var på mange måter en ny jente.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #7 Skrevet 16. august 2017 Jeg mener det ville vært bra med frisk luft på vei til skolen. Å kjøre kan tross alt skape farlige situasjoner og jo mindre foreldre kjører jo bedre blir det. Ungen kommer helt sikkert til å få nye venner. Da jeg gikk i barnehagen hadde jeg nesten bare venner med unger født året etter meg, noe som betyr at da jeg skulle begynne i 1. klasse var det vekk fra venner jeg opprinnelig så hver dag. Det ble en hverdag med flere unger jeg kjente lite til, noe som gikk helt fint. Anonymkode: 0f5f9...f1e 1
Arkana Skrevet 16. august 2017 #8 Skrevet 16. august 2017 (endret) Jeg synes ikke antallet barn fra barnehagen er relevant. Min erfaring er at barnehagevennskapene ikke varer mer enn kort tid etter skolestart før de aller fleste brytes opp og de finner nye venner. Det er mye viktigere at barnet bor i skolekretsen og i nærheten av det som vil bli nye klassekamerater og så nært at han/hun selv kan komme seg til og fra skolen. Ingen av våre barn har hatt kjente på skolen fordi de gikk/har gått i en barnehage hvor de aller fleste barna skal på en annen skole (helt bevisst valg, vi ønsket akkurat den barnehagen og det å ha barnehagevenner med seg videre på skolen anså vi ikke som viktig i det hele tatt). Det har virkelig vært null problem og de fant seg raskt nye venner. Jeg skjønner at tanken på at barnet ikke har noen kjente på skolen og ikke går med barnehagevennene er litt skummel, men skole er helt annerledes enn barnehage og det er mange ting foreldre innbiller seg vil være et problem som virkelig ikke blir det. Endret 16. august 2017 av Arkana 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2017 #9 Skrevet 16. august 2017 Har du tenkt godt igjennom dette? Å kunne gå til skolen er en veldig stor fordel. Jeg begynte på en skole hvor jeg ikke kjente noen, og det gikk helt fint. Begynte deretter på en VGS hvor jeg heller ikke kjente noen. Gikk også fint. Også skulle jeg jo studere, hvor jeg igjen, ikke kjente noen. Har overlevd alt dette, lager alltid nye relasjoner og det er bare gøy. Anonymkode: 94273...4b5
Surreal Skrevet 16. august 2017 #10 Skrevet 16. august 2017 Jeg ville ikke byttet med mindre du skal flytte snart. Å ha skolen sin i nærmiljøet er gull verdt. Nei, barnet kjenner ikke alle i klassen, men de blir kjent. Det er ofte mye fokus på dette i starten, så det hadde jeg ikke bekymret meg for. At barnet kan gå til og fra skolen, at det blir kjent med de som bor rundt seg er mye viktigere. Etterhvert blir det mer naturlig å være med de andre hjem, leke med de etter skolen eller avtale å møte de etter middag. Da er det kjipt hvis man bor sånn til at man ikke blir invitert eller ingen orker å gå dit. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå