AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #1 Skrevet 13. august 2017 Jeg har "nettopp" kommet tilbake fra en "lang" tur. Nettopp = litt over en time siden. Lang = 100 meter. Og jeg er utslitt. Kroppen er sliten. Hodet er slitent, på samme måte som det tidligere kunne bli etter en tung treningsøkt. Den gangen jeg faktisk klarte å komme meg gjennom en tung treningsøkt. Bare et år siden, mindre egentlig. Jeg ble syk, havnet i koma, mistet muskler og måtte trene meg opp fra ingenting. Bokstavelig talt, klarte ikke bevege fingre eller tær, armer eller ben. Lungene er dårlige. Jeg trenger tilskudd av oksygen hele døgnet. Det er derfor gåturen i dag føles som en kjempeanstrengelse. Var en kjempeanstrengelse. Som gåturene har vært siden. Kommer det til å bli bedre? Jeg trener, både styrke og kondisjon. Kommer det til å bli bedre? Eller kommer jeg til å være like utmattet hver gang jeg strekker meg litt for langt? Jeg vet at jeg gjorde det i kveld, jeg merket det underveis, men ville så gjerne fortsette. Ville så gjerne klare like mye som tidligere i dag, helst mer. Nå er jeg utmattet, og tror det kommer til å vare en stund. Utmattet på en måte som hvile ikke hjelper mot. Utmattet på en måte jeg ikke har opplevd etter trening før jeg ble syk. Selv om jeg var sliten etter trening hadde jeg også en følelse av å være energisk, jeg ble i godt humør og fyltes med pågangsmot. Jo mer sliten, jo mer smilte jeg. Og så lurer jeg på, helt objektivt, hvor mye løfter en sterk kvinne? Jeg fikk bestandig høre at jeg var sterk før jeg ble syk. Jeg klarte 130 kg i benpress. Nå klarer jeg 70, og færre repetisjoner. Jeg trenger litt oppmuntring og noen støttende ord. Og gjerne noen gode råd, hvis dere har det. Anonymkode: a8794...cdc
BlendaSensitive Skrevet 14. august 2017 #2 Skrevet 14. august 2017 Om du behøver oksygentilførsel, så synes jeg du skal snakke med legen din.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #3 Skrevet 14. august 2017 Du må snakke med legen din Anonymkode: 58721...7b1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #4 Skrevet 14. august 2017 1 time siden, BlendaSensitive skrev: Om du behøver oksygentilførsel, så synes jeg du skal snakke med legen din. 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må snakke med legen din Anonymkode: 58721...7b1 Hva kan legen bidra med? Jeg får oppfølging, medisiner og undersøkelser, den behandlingen som har mest effekt. Jeg vet ikke om jeg har uttrykt meg uklart, det er sykehus og lungelege som har funnet ut at jeg skal ha oksygentilførsel. Jeg har visst også en viss grad av fatigue, som jeg ikke helt har skjønt hva innebærer. Annet enn at jeg blir fort veldig sliten og bruker uhorvelig lang tid på å komme meg til krefter igjen. Det jeg ønsker/trenger er vel egentlig en solskinnshistorie eller tre. Å høre om noen har hatt eller kjenner noen som kjenner noen som har hatt dårlig oksygenopptak, og blitt bedre. Gjerne ved hjelp av trening, det er det eneste jeg har en viss kontroll over. Det er lite hjelp å få fra fastlege og lungeavdeling, føler meg veldig overlatt til meg selv. Dette er helt nytt for meg, jeg ble akutt syk og endte med skadede lunger. Ikke som for mange andre lungesyke, en gradvis forverring som til slutt gjør at å få oksygenbehandling hjemme oppleves som en lettelse, Anonymkode: a8794...cdc
BlendaSensitive Skrevet 14. august 2017 #5 Skrevet 14. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva kan legen bidra med? Jeg får oppfølging, medisiner og undersøkelser, den behandlingen som har mest effekt. Jeg vet ikke om jeg har uttrykt meg uklart, det er sykehus og lungelege som har funnet ut at jeg skal ha oksygentilførsel. Jeg har visst også en viss grad av fatigue, som jeg ikke helt har skjønt hva innebærer. Annet enn at jeg blir fort veldig sliten og bruker uhorvelig lang tid på å komme meg til krefter igjen. Det jeg ønsker/trenger er vel egentlig en solskinnshistorie eller tre. Å høre om noen har hatt eller kjenner noen som kjenner noen som har hatt dårlig oksygenopptak, og blitt bedre. Gjerne ved hjelp av trening, det er det eneste jeg har en viss kontroll over. Det er lite hjelp å få fra fastlege og lungeavdeling, føler meg veldig overlatt til meg selv. Dette er helt nytt for meg, jeg ble akutt syk og endte med skadede lunger. Ikke som for mange andre lungesyke, en gradvis forverring som til slutt gjør at å få oksygenbehandling hjemme oppleves som en lettelse, Anonymkode: a8794...cdc Først må fatigue delen utredes, bytt fastlege hvis hen ikke gjør sin jobb. Veldig synd du føler deg overlatt! Kanskje du må uttrykkelig be om hjelp, si ifra at du behøver veiledning og ønsker oppfølging. Spør hva de har for tilbud til lungesyke. Vanlig kondisjonstrening øker jo oksygenopptaket. Men siden du er syk, så er det vanskelig for oss å gi råd, da vi ikke vet årsaken til at du ble syk, om du blir verre av trening som belaster lungene og så videre. Og noen ganger begynner kondisjonstreningen ved å gå i intervaller - om det er alt kroppen kan og orker. Å gå til man er andpusten kan være like bra trening som å peise på i full fart. Folk med astma, for eksempel, kan få en stor forbedring i lungekapasiteten ved å trene rett og riktig (google det). Men om det gjelder deg, vet jo ikke vi her inne som ikke kjenner din sykdomshistorie. Lungesykdom kan jo være ekstremt mye forskjellig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #6 Skrevet 15. august 2017 Det er mulig Du må imidlertid være forberedt på at det kommer til å ta tid, så vær tolmodig. Be fastlegen om å få hjelp til opptrening. Du må antagelig få et treningsopplegg tilpasset deg, og god oppfølging. Jeg er egentlig overrasket over at du ikke har det allerede, slik du beskriver situasjonen. Du må forsøke å lære deg på nytt hvor grensene dine er, slik at du ikke krysser dem. Dette kan være utfordrene, siden de er en brøkdel av hva de var for et år siden. Kort sagt kommer det til å bli vanskelig, men du vil kunne klare det dersom du går inn for det, er tolmodig nok og søker hjelp både av helsevesenet og av dine nærmeste. Kanskje en treningsdagbok her på KG kunne vært en ide? Anonymkode: d9796...c4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå