AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #1 Skrevet 13. august 2017 Er det mulig? Søkte kun Bergen og kom inn, men hadde kommet inn i Oslo dersom jeg hadde søkt der. Tenker å ta førsteåret i Bergen, men ønsker å flytte nærmere kjæresten. I tillegg trives jeg ikke kjempegodt her heller, så har veldig lyst å flytte. Anonymkode: 4698f...be9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #2 Skrevet 13. august 2017 Hvorfor søkte du ikke i Oslo også? Anonymkode: d2570...205
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #3 Skrevet 13. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor søkte du ikke i Oslo også? Anonymkode: d2570...205 Tenkte tidligere at Oslo er stort og skummelt, mye kriminalitet og generelt for stort for meg. Har hørt mye negativt om studiemiljøet på jus i Oslo, og mye bra om studiemiljø i Bergen og Bergen som studentby. Angrer nå. Anonymkode: 4698f...be9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #4 Skrevet 13. august 2017 Ring UiO, spør om det er mulig å få til. Er som regel trangt om plassen på jussen, men mot 2.avdeling er det flere som har droppa ut, så tror overflytting skal være ok om man planlegger. Anonymkode: 1db4f...9cc
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #5 Skrevet 13. august 2017 Hvis du googler så finner du reglene. Slik jeg husker det så er fagene på jus i oslo og bergen i litt forskjellig rekkefølge så det er ikke bare å bytte plass når som helst i studiet. Anonymkode: c6b32...bd1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #6 Skrevet 13. august 2017 Problemet er at (da jeg studerte i hvert fall) er at årene er bygd opp på ulik måte. Da var det kun mulighet for bytte etter andreåret pga oppbygningen (og det var for 7 år siden). Anonymkode: d2570...205
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #7 Skrevet 13. august 2017 Har regnværet begynt å ta på? Har du innsett at bergenesere er noen kalde, kjølige, egoistiske, ugjestmilde drittsekker? Da skjønner jeg godt du vil til en ekte storby! Ring UiO og hør! Men nå er det vel vanskelig å få leid noe her i Oslo utenom kollektiv. Anonymkode: be938...5e4 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #8 Skrevet 14. august 2017 Dersom du vil bytte etter 1.året ved uib, så får du ingenting godskrevet hos uio. Dette har rett og slett med ulik fagkombinasjon å gjøre. UIO juridisk fakultet er dessverre ikke de mest samarbeidsvillige heller når det kommer til å få godskrevet fag. Dette vet jeg ettersom jeg selv har gått 2 år på jussen ved UIO. Jeg personlig hatet jussen i Oslo. Miljøet på kullet mitt var forferdelig og jeg fant meg aldri til rette. Samtidig er det ingenting obligatorisk (foruten exphil og obligasjonsrett på 3.året) så man blir veldig låst sosialmessig. Anonymkode: 2ca3c...ec6 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #9 Skrevet 14. august 2017 Men du har jo ikke startet enda? Hvordan kan du mistrives allerede før det har begynt? Anonymkode: 2cd3e...3bc 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #10 Skrevet 14. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du har jo ikke startet enda? Hvordan kan du mistrives allerede før det har begynt? Anonymkode: 2cd3e...3bc Du, det er Bergen det er snakk om her altså. Anonymkode: be938...5e4 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #11 Skrevet 14. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du, det er Bergen det er snakk om her altså. Anonymkode: be938...5e4 Ja? Jeg flyttet selv hit fra Østlandet og stortrives. Uka før studiestart syns jeg var vanskelig, da jeg ikke kjente noen, men etter fadderuke og studiestart gikk det kjempebra. Anonymkode: 2cd3e...3bc 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #12 Skrevet 14. august 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ring UiO, spør om det er mulig å få til. Er som regel trangt om plassen på jussen, men mot 2.avdeling er det flere som har droppa ut, så tror overflytting skal være ok om man planlegger. Anonymkode: 1db4f...9cc De vet jo at det vil være mange som dropper ut, så de tar inn flere studenter i begynnelsen enn det de egentlig har plass til. Jeg har gått i Bergen, og i begynnelsen var det så fullt på forelesningene at til og med trappene var stappfulle av folk. Jeg kjenner et par som har byttet over til Oslo i løpet av studiet, men det var mer på 4. avdeling om jeg ikke husker helt feil. TS, du må gi det litt mer tid. Du har ikke engang begynt studiene dine her. Om du ikke finner noen du passer greit sammen med under fadderuken så kan du har mer flaks med arbeidsgruppen du vil bli plassert i. Jussen i Bergen er "lettere" å komme seg gjennom enn den i Oslo siden en i Bergen har ukentlige innleveringer som må inn for at en skal kunne gå opp til eksamen. Jeg er akkurat ferdig i Bergen, og er glad for at jeg ble i Bergen gjennom hele studiet. Om du virkelig vil bytte over så kan du nok det, men ikke på første avdeling. Anonymkode: 22d24...859 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #13 Skrevet 14. august 2017 Heller enn å ta førsteåret i Bergen bør du ta 1.avd. i Oslo som privatist. Siden det ikke er noe obligatorisk, trenger du ikke bo i Oslo det året (forutsatt at du evner å jobbe selvstendig). Da kan du begynne rett på andreåret når du kommer inn neste år. Anonymkode: 22a0d...5f6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #14 Skrevet 15. august 2017 Du kan sikkert det, men til info er studiet i Bergen kjent for å være bedre enn i Oslo og lettere å komme i gjennom. Anonymkode: 99e0c...c4e
Gjest degameros Skrevet 17. oktober 2019 #15 Skrevet 17. oktober 2019 On 8/14/2017 at 12:07 AM, AnonymBruker said: Har regnværet begynt å ta på? Har du innsett at bergenesere er noen kalde, kjølige, egoistiske, ugjestmilde drittsekker? Da skjønner jeg godt du vil til en ekte storby! Ring UiO og hør! Men nå er det vel vanskelig å få leid noe her i Oslo utenom kollektiv. Anonymkode: be938...5e4 Ganske lenge siden men var det sånn du opplevde Bergen? Jeg begynner å føle det sånn nå
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #16 Skrevet 17. oktober 2019 Her er oversikten over hvilke fag du får godskrevet ved UiO: https://www.uio.no/studier/program/jus/innpassing-forhandsvedtatt/#toc6 Anonymkode: 40620...77a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå