Gå til innhold

For sterk tilknyting til mor, galt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har idag lest en saksdokument fra barnevernet hvor sakkyndig psykolog har skrevet at "barnet er for sterkt tilknyttet til mor" og dette var tydligvis uheldig for moren i hennes sak. Men står ingen forklaring på hvordan dette kan skade barnet? Noen som har innspill å komme med? 

Og hva med denne: "mor er for snill". Er det galt deg også? 

Takk 

Anonymkode: 1a689...a92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er galt. Tror grensen mellom omsorgssvikt og for snill er hårfin. Det kommer an på barnets persoblighet også. Man takler ting forskjellig. Jeg har fått den vanen å alltid spørre mamma, for hun har liksom svaret. Men har funnet ut med årene at hun ikke vet alt, og at enkelte ting må jeg bare finne ut av selv. Men det er ganske ensomt.

Anonymkode: 13e8c...827

• Liker 1
Skrevet

Det er da ikke bra om barnet ikke kan gjøre noe uten mor f.eks.. At de lever i en symbiose..

at mor er for snill; null grenser, eller irettesetting.

Anonymkode: 9782c...94c

• Liker 7
Skrevet

Antageligvis får ikke barnet være selvstendig overhodet. Skjer gjerne i tilfeller der foreldrene er avhengig av konstant bekreftelse fra barna.  For snill betyr garantert null konsekvens, null grenser, får alt det peker på og vil ha 

Anonymkode: d77a4...30b

• Liker 4
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

At barnet ikke fungerer uten mor, at det ikke vil være sosial eller tør å gjøre noe uten mor. Altså at barnet rett og slett har et usunt forhold til mor.

For "snill" er en mor som ikke setter grenser, som er ettergivende, som ikke gir konsekvenser etcetc. Det kan være så ille at det blir omsorgssvikt.

Endret av GoldenLioness
Skrevet

Freud beviste at gutter som har et for nært forhold til sin mor blir homofile. Kanskje det er det psykologen tenker på?

Anonymkode: 133a5...a29

• Liker 2
Gjest GoldenLioness
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Freud beviste at gutter som har et for nært forhold til sin mor blir homofile. Kanskje det er det psykologen tenker på?

:danser:

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den vil jeg gjerne se :)

Anonymkode: f16e2...5c1

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro det har med å skape gode relasjoner. Først er mor den man klynger seg til og blir først trygg på. Så blir det far, besteforeldre, tanter/onkler, ansatte i bhg, skole, venner. Kretsen for hvem man vil være sammen med, og blir trygg sammen med vokser i takt med barnet blir eldre. Hvis en 10-åring har den samme kontakt med mor som en baby burde det feks gå av en alarm. At en på 10 år blir så utrygg at trygghet og godkjenning fra mor blir viktigere enn å utvikle seg, og skape gode relasjoner til andre mennesker.

Anonymkode: b7b6e...620

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

The boy child's sexual wishes for the mother are usually repressed because of his fear of retaliation by the father. But Freud discovered that in some there was a homosexual Oedipus complex where the heterosexual desires for the mother were denied and the fear of the father was mollified by the boy child developing homosexual desires for the father, feeling if he can sexually have the father then the father won't kill him. But simultaneously feeling intense shame about his desires toward the father, he projects his shame onto other homosexual males condemning them for being immoral and shameful, which is exactly how he unconsciously feels about his own sexual wishes toward his father.
http://www.berkshireeagle.com/stories/the-homosexual-oedipus-complex,290387

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

The boy child's sexual wishes for the mother are usually repressed because of his fear of retaliation by the father. But Freud discovered that in some there was a homosexual Oedipus complex where the heterosexual desires for the mother were denied and the fear of the father was mollified by the boy child developing homosexual desires for the father, feeling if he can sexually have the father then the father won't kill him. But simultaneously feeling intense shame about his desires toward the father, he projects his shame onto other homosexual males condemning them for being immoral and shameful, which is exactly how he unconsciously feels about his own sexual wishes toward his father.
http://www.berkshireeagle.com/stories/the-homosexual-oedipus-complex,290387

Du vet at Freud regnes som avdanket og utdatert innenfor psykologien? På psykologstudiet underviser de EN time i freudianske teorier på totalt fem år. Svært få praktiserer psykoanalyse da evidensgrunnlaget er tynt, for å si det mildt. 

Anonymkode: 8aad7...67f

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at Freud regnes som avdanket og utdatert innenfor psykologien? På psykologstudiet underviser de EN time i freudianske teorier på totalt fem år. Svært få praktiserer psykoanalyse da evidensgrunnlaget er tynt, for å si det mildt. 

En venninne av meg tok psykologistudiet for ikke så lenge siden. Freud blir nevnt hver time på studiet.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har idag lest en saksdokument fra barnevernet hvor sakkyndig psykolog har skrevet at "barnet er for sterkt tilknyttet til mor" og dette var tydligvis uheldig for moren i hennes sak. Men står ingen forklaring på hvordan dette kan skade barnet? Noen som har innspill å komme med? 

Og hva med denne: "mor er for snill". Er det galt deg også? 

Takk 

Anonymkode: 1a689...a92

Dette er typiske argumenter som kan stå i rapporter etter at sakkyndige har besøkt en familie i en time. De kan produserer mange sider uten å ha kunnskap om dem. De trenger ikke ha observert barn og mor hele timen heller :). Det kan ha vært et spørsmål barnet har stilt moren for så å gå ut av rommet igjen. Jeg syns ikke at du skal ta saksdokumentene for god fisk før du har snakket med involverte, familie, Barnevernet og den sakkyndige :)

Skrevet
1 time siden, slagelse skrev:

Dette er typiske argumenter som kan stå i rapporter etter at sakkyndige har besøkt en familie i en time. De kan produserer mange sider uten å ha kunnskap om dem. De trenger ikke ha observert barn og mor hele timen heller :). Det kan ha vært et spørsmål barnet har stilt moren for så å gå ut av rommet igjen. Jeg syns ikke at du skal ta saksdokumentene for god fisk før du har snakket med involverte, familie, Barnevernet og den sakkyndige :)

Der var du 

Anonymkode: d77a4...30b

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En venninne av meg tok psykologistudiet for ikke så lenge siden. Freud blir nevnt hver time på studiet.

Så rart. Jeg er nemlig selv siste året på psykologistudiet, og hørte sist om Freud for halvannet år siden, da i en "dette-trodde-vi-før-men-ikke-nå-lenger"- forelesning. 

Hvis Freud ble nevnt HVER TIME, og som relevant for emnet, ville det jo vært klart fler der ute som praktiserte en psykoanalytisk tilnærming (eller utdannet seg til det), det er veldig veldig få. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg sett mange bevis på..

Anonymkode: 5c53e...523

Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Vanskelig å si hva som er tenkt på her. Men dersom barnet er over en viss alder men har angst for å forlate mor, eller trenger konstant bekreftelse fra mor, og ikke klarer å gjøre noe på egen hånd fordi det er så "sterkt" knyttet til mor kan det være negativt ja. Er mulig det er ment et barn som søker bekreftelse og henger på mor hele tiden, dette kan vitne om utrygg tilknytning. 

At mor er for snill kan jo bety en mor som ikke setter grenser eller har forventninger. Barn trenger foreldre som er voksne, ikke lekekamerater. 

Endret av Rainstorm
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

sakkyndig psykolog har skrevet at "barnet er for sterkt tilknyttet til mor"

Uheldig formulering. Sterk tilknytning er av det gode. Det som kan være ment her, er at tilknytningen er utrygg, dermed egentlig for svak. Et barn som er klengende kan omtales slik.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...