Gå til innhold

Anbefales enkeltpersonforetak ved siden av full stilling som ansatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Undres litt over dette med enkeltpersonforetak...

Jobber ved et kontor der det tidvis er mye å gjøre (går i bølger) og tre av kollegene har sitt eget enkeltpersonforetak ved siden av full jobb.

Flere av vi andre lurer på hvordan de kan drive eget med alt det krever på marked, lage opplegg/produktene/konsulenttjenester samt evalueringer og oppfølging, når de har familie/småbarn og et travelt liv...?! 😦

De tre driver hver for seg innen litt ulike områder.

De jeg har snakket med om dette er folk utenfor jobben og de mener det ikke lar seg kombinere, med ansatt fullt ett sted og egne kunder innen noe helt annet (ikke konkurrerende virksomhet).

Har noen eraferinger? 

Anonymkode: 9ba62...5d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt an på bransje og arbeidstider. En kompis av meg jobber 14 dager på og 14 dager av - og så tar han små, lokale, enkle jobber i friperiodene når han ikke har noe å gjøre. Han har ingen faste kunder han må holde på når han er på jobb, kunder oppsøker han og spør om jobber og så gir han beskjed om hva han kan ta og når han kan ta det. 

Er det en slik bransje at man må ha de samme kundene gjennom flere år og stå på pinne for dem og alltid stille opp, skjønner jeg at det blir vanskelig når jobben krever alt.

Skrevet

Forstår ikke hvirdan de får det til...tror de sliter med å få kunder til kons.tjenestene sine...

Anonymkode: 9ba62...5d1

Skrevet

Det spørs jo hvor mye de legger i enkeltpersonforetakene sine, også. Det er ganske mange som har ENK for å kunne påta seg enkeltoppdrag når de blir spurt om det. Trenger ikke noe markedsapparat for det. En eller annen organisasjonsform MÅ man jo ha, hvis man skal gjøre noe utenom det stedet man er ansatt. 

Anonymkode: 75336...6c9

Skrevet

Det kommer jo an på bransje, hvor mye de har å gjøre i praksis på sin vanlige jobb (her kan det være store forskjeller i ansvarsområder, arbeidsgmengde o.l.). Det kommer gjerne også an på i hvilken grad man kan gjenbruke materialer, konsepter, ideer, rammeverk o.l. fra tidligere oppdrag i nye oppdrag. Ofte er nye prosjekter en variant av tidligere, slik at man sparer mye tid på å gjenbruke gammelt materiale som man tilpasser til ny kunde/nytt oppdrag. I min bransje er det ganske vanlig å ha et enkeltpersonsforetak ved siden av. 

Husk at fordelen ved å ha en egen liten bedrift er at det er en selv som styrer arbeidsgmengden i mye større grad, man trenger ikke å ta på seg absolutt alle oppdrag slik man som regel må når man er ansatt. 

Anonymkode: e529e...32f

Skrevet

Jeg tok en mastergrad (på normert tid) mens jeg var i full stilling OG drev eget firma. Det gikk fint, men var slitsomt. Anbefales ikke for de som har familie.

Anonymkode: a22e7...c72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...