Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange sier at man må være frempå og møte opp på en arbeidsplass man ønsker å jobbe på for å levere CV og spørre om jobb. 

Fungerer dette? Om det er noen sjefer her så svar gjerne hva dere tenker om det.

Jeg er sjenert og veldig lite frempå så å skulle gjøre noe slikt er noe jeg vegrer meg veldig for, men jeg føler jeg ikke har noe annet valg hvis jeg skal få jobb. Er så redd for å virke teit eller å bli avvist fordi jeg er jente. (har en miniutdanning innen et veldig mannsdominert yrke). Har hørt at enkelte sjefer innen denne bransjen avviser jenter i døra bare fordi de er jenter. Det hadde vært utrolig ydmykende. 

Hva sier man egentlig? Spør etter daglig leder? "hei, er på utkikk etter en jobb og lurte på om dere har noe ledig?" 

Eller er det bedre å sende email? 

Anonymkode: ba8cf...97f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm.. som daglig leder:

du må gjerne møte opp, men ha noe du lurer på(mer enn 'ledig jobb?') hvis du skal spørre etter lederen!  Jeg har hatt mange innom og på telefon, som bare kontakter meg for å gjøre det. Vi lyser ut alle stillinger og. Når da det er mangel på interesserte spørsmål, eller spørsmålene er faktisk besvart i annonsen vi har lyst ut, så vil man rive seg litt i håret. 

Anonymkode: fddcb...cc6

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm.. som daglig leder:

du må gjerne møte opp, men ha noe du lurer på(mer enn 'ledig jobb?') hvis du skal spørre etter lederen!  Jeg har hatt mange innom og på telefon, som bare kontakter meg for å gjøre det. Vi lyser ut alle stillinger og. Når da det er mangel på interesserte spørsmål, eller spørsmålene er faktisk besvart i annonsen vi har lyst ut, så vil man rive seg litt i håret. 

Anonymkode: fddcb...cc6

Takk :-) 

Du sier at man bør ha noe mer å lure på enn kun å spørre om jobb, hva da f.eks? Om det ikke er utlyst noen stillinger tenker jeg da, hvis ikke er det vel naturlig å spørre om den ledige stillingen. 

Skrevet

Dersom man ikke har personlige kontakter inn mot jobben, eller særskildt erfaring, tenker jeg det skal godt gjøres å øke jobbmulighet ved å smiske med leder.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jobbsøking kommer helt an på hvem det er som skal ansette deg.

Noen synes det er plagsomt å bli forstyrret mens andre synes det er hyggelig å møte kandidater ansikt til ansikt.

Det samme gjelder CV. Folk som har bra formelle skrytepunkter synes dette er viktig og ansetter lignende søkere. De samme gjelder for arbeidserfaring og verv.

Skrevet

Jeg har jobbet som leder, og en av de som søkte jobb kom innom kontoret for å høre status på søknad. Vedkommende visste at det var mange søkere, og på den måten fikk hans søknad litt mer oppmerksomhet. Han kom igjen etter et par dager og lurte på status videre. Syntes det var en fin måte å skille se ut, og vi fikk en kort dialog der hvor vi ble enige om et intervju. Han ble ansatt og jeg har aldri følt at det var feil å ansette han. Han viste viste at han ville ha jobben og var flink til å skille seg ut. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Herr Heftig skrev:

Jobbsøking kommer helt an på hvem det er som skal ansette deg.

Enig. TS du bør spørre om tips til de som jobber i din bransje eller eventuelt på jobben du ønsker. 

Sjekk også hjemmesidene til arbeidsgiverne du ønsker å bli ansatt hos. 

• Liker 1
Skrevet

Vi takker for henvendelsen, og ber dem sende inn søknad via riktige kanaler når stillinger blir utlyst. 
Vi tar ikke i mot CV/søknad som blir levert på døren, og åpne søknader blir makulert. 

Anonymkode: fccec...845

Skrevet

Jeg fikk meg jobb på den måten der... Tok med meg CV og gikk innom avd.leder på den avdelingen jeg hadde lyst til å jobbe på, spurte om de hadde behov for vikar. Ble først ansatt som vikar med årskontrakt. Jobbet mye, og jobbet hyppige helger og helligdager, sa sjelden nei til vakter (fikk fast vikarturnus, men sa ja til vakter utenom turnusen min). Etter ett år så så ble jeg fast ansatt. 

• Liker 2
Skrevet

Enkelte synes det er positivt, andre synes det er masete og unødvendig da de vil ha alle søknader på mail/samme system. Vanskelig å si hva som lønner seg, men jeg tror de fleste bedrifter nå ønsker cv på mail og så kontakter de kandiadater selv.

Anonymkode: 0195a...f35

Skrevet

Ser det er enten eller. Ble ikke så mye klokere. Blir enda mer skummelt å møte opp hvis noen blir irriterte for det når jeg som sagt synes det er pinlig i utgangspunktet. Er bare INGEN utlyste stillinger i de to fylkene jeg har søk på på finn. Ser veldig dårlig ut og jeg trenger jo desperat en jobb. 

Skrevet

Jeg satt og tok i mot mennesker og åpne søknader. Leder hadde aldri tid - eller brydde seg - om dropins. Det var faktisk utrolig pinlig, for jeg visste det ikke hjalp noe som helst. Men kudos for å by seg frem. Det er tøft, og jeg synes det godt kunne vektlegges.

Skrevet

Jeg har fått jobb på denne måten tre ganger (av tre mulige). 

Hvis du bare sender mail, vil den forsvinne i den store mengden mailer ledere får...

Anonymkode: 91a17...690

Skrevet

Du har ikke mulighet for å bruke venner og bekjente som du kan spørre om det er bruk for folk? Det er sånn jeg har fått alle jobbene mine, har ikke troppet opp på kontoret men har spurt når jeg har truffet de i andre settinger 

Skrevet
1 time siden, Apis skrev:

Du har ikke mulighet for å bruke venner og bekjente som du kan spørre om det er bruk for folk? Det er sånn jeg har fått alle jobbene mine, har ikke troppet opp på kontoret men har spurt når jeg har truffet de i andre settinger 

Nei dessverre ingen. Vet det er slik flest blir ansatt.

Skrevet

Hos oss er personalsjefen en meget travel person, og synes ingenting om å bli avbrutt for å gå i resepsjonen å motta en CV, så her er det oftest resepsjonisten som tar imot CV/åpen søknad fra folk som kommer inn for å levere. Alle utlyste stillinger går til personalsjefen. 

Anonymkode: 6fd82...e11

Gjest Margit Spat
Skrevet

Det å troppe opp for å levere en åpen søknad og CV kan fungere, men du er slett ikke garantert jobb på den måten. Langt ifra, egentlig. Det er veldig mange som oppsøker potensielle arbeidsgivere, og dermed er det det kanskje noe slikt som 1 av 100 som opplever å få noe som helst napp.  Jeg vil, basert på egen erfaring, anta at det fungerer best på steder/jobber som baserer seg på ufaglært arbeidskraft. Skal man ansette noen der det kreves en gitt kompetanse, rekrutterer man som regel på andre måter.

Skrevet

Dette med å søke jobb, er litt som med dating. Det finnes ingen fasit.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er enten eller. Ble ikke så mye klokere. Blir enda mer skummelt å møte opp hvis noen blir irriterte for det når jeg som sagt synes det er pinlig i utgangspunktet. Er bare INGEN utlyste stillinger i de to fylkene jeg har søk på på finn. Ser veldig dårlig ut og jeg trenger jo desperat en jobb. 

Det er ikke alle som lyser ut stillinger på finn. 
Bruk nav, og bedriftenes egne sider også.
Følg bedriftene på sosiale medier. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange sier at man må være frempå og møte opp på en arbeidsplass man ønsker å jobbe på for å levere CV og spørre om jobb. 

Fungerer dette? Om det er noen sjefer her så svar gjerne hva dere tenker om det.

Jeg er sjenert og veldig lite frempå så å skulle gjøre noe slikt er noe jeg vegrer meg veldig for, men jeg føler jeg ikke har noe annet valg hvis jeg skal få jobb. Er så redd for å virke teit eller å bli avvist fordi jeg er jente. (har en miniutdanning innen et veldig mannsdominert yrke). Har hørt at enkelte sjefer innen denne bransjen avviser jenter i døra bare fordi de er jenter. Det hadde vært utrolig ydmykende. 

Hva sier man egentlig? Spør etter daglig leder? "hei, er på utkikk etter en jobb og lurte på om dere har noe ledig?" 

Eller er det bedre å sende email? 

Noen steder kan dette fungere. Men i kommune og stat så skal alle stillinger lyses ut, og alt av ansettelser skal gåes via fagforeningene, der nytter det ikke å bare troppe opp. Unntaket er ringevikarer på sykehjem, der er det mangel på folk, alltid. 

Åpne søknader og CVer går i makuleringsmaskinen som rutine fra øverste hold alle steder der jeg har jobbet. 

Anonymkode: 27a6a...078

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...