Gå til innhold

Råd mot sarte slimhinner?

Cata

Anbefalte innlegg

Er litt plaget med småblødninger innimellom mensperiodene. Er helt mikroskopiske mengder og bare en gang i blant, men det er jo litt upraktisk da. Har (selvfølgelig) vært hos legen som ikke fant noe galt, men antydet at slimhinnene var litt "sarte". :o

Kan stemme, for jeg har også alltid hatt lett for å blø neseblod og får lett hoste hvis det er tørr luft.

Men....? Er det noen som vet om det finnes noe kosttilskudd eller noe slikt som kanskje kan gjøre meg litt tøffere innvendig? :klø: Burde sikkert gått til en homeopat, men det er ingen i umiddelbar nærhet her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Såre slimhinner kan være symptom på a vit- og sink mangel, mangel på fettsyrer (alle fettsyrer, omega 3,6,7,9) Det kan også være et tegn på hormonell ubalanse. Det du kan forsøke i første omgang er å ta et multivitamin tilskudd med mye sink, helst over 10 mg sink, eller å ta et sink tilskudd i tilegg, og fettsyrer (en blanding av omega 3,6 og9) Du bør holde på med dette i noen mnd, for det tar litt tid å behandle mangler. Merker du ingen forbedring etter en tre mnds tid, kan du oppsøke en behandler, feks soneterapi eller biopat, noen som kan undersøke deg nærmere. Er det hormonelt kan man førsøke tilskudd med progesteron (i naturlig form) men dette er mest vandlig for kvinner i overgangsalderen, men har du andre "hormonelle plager" pma, ureg. mens og lignende, kan det være en ide å få målt verdiene dine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Takk, gjest.

Tror hormonene mine er der de skal være, men jeg får forsøke multivitaminene og omega'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Hadde samme problem som deg før. Småblødninger mellom menstruasjonene og ofte i forbindelse med sex. Var hos fastlege og gynekolog, tok masse prøver og alt var normalt. Mitt problem viste seg å være p-pillene! Jeg tålte rett og slett ikke hormonene lengre. Prøvde å bytte merke flere ganger uten at det hjalp, og måtte til slutt bytte til annen prevansjon. Bruker p-ring nå og har ingen problemer!

Det er greit å være obs på at hormonene i p-piller påvirker slimhinnene ikke bare i livmoren, men i hele kroppen. Jeg brukte p-piller i årevis før jeg fikk problemer, så det kan ta lang tid før kroppen reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...