AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #1 Skrevet 13. august 2017 Jeg har et lite dilemma og håper på noen råd. Har fått jobb på et sykehjem og merker at jeg holder meg tilbake fordi jeg er så redd for å gå inn i rollen min, fordi de rundt meg skal tror at jeg prøver å være noen jeg ikke er. Det hørtes veldig rart ut, men det er sånn jeg tenker og føler, og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å få den følelsen bort. Den holder meg igjen... Skal begynne på sykepleien og er litt redd for at det går utover praksisen. Vil jo gjøre det så bra som mulig Anonymkode: 89c9f...76f
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #2 Skrevet 13. august 2017 Det er jo ingen teaterforestilling. Du skal gjøre en så god jobb som mulig og være nysgjerrig. Du later ikke som om du er noe når du viser interesse. Anonymkode: 80546...241 2
boblevann Skrevet 13. august 2017 #3 Skrevet 13. august 2017 Du skal ikke late som du er noe. Du skal være ydmyk og klar over at du er nybegynner å kan gjøre feil. Etter hvert skal du være mer erfaren og kunne mer. Du trenger ikke late som da heller, for etter hvert som du blir mer erfaren så kan du mer og vet mer og har grunnlag for det du sier og gjør. Du skal heller ikke late som om du er sykepleier når du er i praksis. Du skal være student, prøve og feile og stille veileder alle slags ''dumme spørsmål'' og du skal be om hjelp når det er noe du ikke kan. Jeg skjønner ikke hva du mener du skal late som? 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #4 Skrevet 13. august 2017 1 minutt siden, boblevann skrev: Du skal ikke late som du er noe. Du skal være ydmyk og klar over at du er nybegynner å kan gjøre feil. Etter hvert skal du være mer erfaren og kunne mer. Du trenger ikke late som da heller, for etter hvert som du blir mer erfaren så kan du mer og vet mer og har grunnlag for det du sier og gjør. Du skal heller ikke late som om du er sykepleier når du er i praksis. Du skal være student, prøve og feile og stille veileder alle slags ''dumme spørsmål'' og du skal be om hjelp når det er noe du ikke kan. Jeg skjønner ikke hva du mener du skal late som? Altså, jeg er jo en student og jeg vet at jeg må lære - men det er likevel en rolle. Jeg mener ikke at jeg skal ha rollen som sykepleier, men sliter med å leve meg inn i rollen som en pleier. Anonymkode: 89c9f...76f
boblevann Skrevet 13. august 2017 #5 Skrevet 13. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Altså, jeg er jo en student og jeg vet at jeg må lære - men det er likevel en rolle. Jeg mener ikke at jeg skal ha rollen som sykepleier, men sliter med å leve meg inn i rollen som en pleier. Anonymkode: 89c9f...76f Men slutt å tenk på det som en rolle! Du trenger ikke spille noe som helst. Du skal være relativt positiv og serviceinnstilt og gjennomføre de oppgavene du skal. De aller fleste pasientene jeg har hatt med å gjøre har satt pris på en pleier som er et ekte menneske med tanker og følelser - og som gjør feil. Hvis du gjør feil sier du bare ''å jeg beklager så mye, jeg har visst glemt/gjort/ettellerannet.. Jeg er helt ny her, men jeg skal ordne det med en gang''. Du skal ikke være noen engel som har falt ned fra oven Vær deg selv, ikke spill noen rolle. I en jobb som du skal ha blir slike ''roller'' gjennomskuet ganske umiddelbart, da det fort skjer ting som gjør at du ikke greier å ''holde maska''. Både du, dine pasienter og dine kollegaer er best tjent om du opptrer jordnært og realt fra dag 1.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #6 Skrevet 13. august 2017 Jeg forstår hva du mener. Jeg hadde praksis når jeg var lærerstudent og det påvirker hvordan jeg tok kontroll (eller ikke) over situasjonen, fordi du har en med deg som "kan bedre". Fortell din veileder hvordan du føler og tenker om det, du er garantert ikke den første 😊 Min veileder og meg snakket om dette en del, og han sa han hadde det likt når han var i praksis. Anonymkode: 70117...5cb
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #7 Skrevet 13. august 2017 Jeg kan forstå det for noen som er lærer, da må elevene ha en klar oppfatning av hvem "sjefen" er. Når man er pleier er man imidlertid ikke noens sjef og trenger ikke "dominere" noen, man skal bare gjøre diverse oppgaver. Anonymkode: 884af...86d
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #8 Skrevet 13. august 2017 1 minutt siden, boblevann skrev: Men slutt å tenk på det som en rolle! Du trenger ikke spille noe som helst. Du skal være relativt positiv og serviceinnstilt og gjennomføre de oppgavene du skal. De aller fleste pasientene jeg har hatt med å gjøre har satt pris på en pleier som er et ekte menneske med tanker og følelser - og som gjør feil. Hvis du gjør feil sier du bare ''å jeg beklager så mye, jeg har visst glemt/gjort/ettellerannet.. Jeg er helt ny her, men jeg skal ordne det med en gang''. Du skal ikke være noen engel som har falt ned fra oven Vær deg selv, ikke spill noen rolle. I en jobb som du skal ha blir slike ''roller'' gjennomskuet ganske umiddelbart, da det fort skjer ting som gjør at du ikke greier å ''holde maska''. Både du, dine pasienter og dine kollegaer er best tjent om du opptrer jordnært og realt fra dag 1. Så klart setter du deg inn i en "rolle"! Du som privatperson har lyst til å skjære grimaser og brekke deg hvis du må tørke opp en annen persons diare; du som sykepleier kan ikke gjøre det. Anonymkode: 70117...5cb
boblevann Skrevet 13. august 2017 #9 Skrevet 13. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så klart setter du deg inn i en "rolle"! Du som privatperson har lyst til å skjære grimaser og brekke deg hvis du må tørke opp en annen persons diare; du som sykepleier kan ikke gjøre det. Anonymkode: 70117...5cb Nei det har jeg ikke..... Jeg har blitt en person. Jeg oppfører meg ikke bevisst annerledes på jobb enn jeg gjør hjemme. Jeg godtar selvsagt mye mer fra pasienter enn jeg gjør fra familie - men jeg ER ikke en annen når jeg er på jobb. Man bør hvertfall ikke ha et så stort fokus på å være noen andre
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #10 Skrevet 13. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så klart setter du deg inn i en "rolle"! Du som privatperson har lyst til å skjære grimaser og brekke deg hvis du må tørke opp en annen persons diare; du som sykepleier kan ikke gjøre det. Anonymkode: 70117...5cb For de fleste er det alminnelig høflighet som stopper en fra å gjøre det, ikke at man får betalt for å tørke opp. Anonymkode: 884af...86d 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #11 Skrevet 13. august 2017 Jeg forstår også hva du mener. Det indikerer bare at du er bevisst på hvem du er på arbeidsplassen og hvem du er på privaten. Studier kan være litt forvirrende da du er i "sykepleierrollen" sammen med medstudenter som kjenner deg på privaten. Jeg synes det er litt rart (jeg studerer ikke sykepleie), men man blir flinkere til dette etter hvert. Men ikke tenk noe særlig over disse følelsene. Det er helt vanlig! Anonymkode: 573f5...58a 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #12 Skrevet 13. august 2017 8 minutter siden, boblevann skrev: Nei det har jeg ikke..... Jeg har blitt en person. Jeg oppfører meg ikke bevisst annerledes på jobb enn jeg gjør hjemme. Jeg godtar selvsagt mye mer fra pasienter enn jeg gjør fra familie - men jeg ER ikke en annen når jeg er på jobb. Man bør hvertfall ikke ha et så stort fokus på å være noen andre Jeg mener ikke at man er en annen når man går inn i en rolle. Det er bare andre sider av deg selv som viser mer eller mindre enn hva du ville hatt i en annen setting. For eksempel at man har en annen rolle når man står bak kassen i en butikk enn når man er ute og fester med venninner. Vi er tydeligvis uenige i hva man legger inn i uttrykket "å sette seg inn i en rolle". Anonymkode: 70117...5cb
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #13 Skrevet 13. august 2017 19 minutter siden, boblevann skrev: Men slutt å tenk på det som en rolle! Du trenger ikke spille noe som helst. Du skal være relativt positiv og serviceinnstilt og gjennomføre de oppgavene du skal. De aller fleste pasientene jeg har hatt med å gjøre har satt pris på en pleier som er et ekte menneske med tanker og følelser - og som gjør feil. Hvis du gjør feil sier du bare ''å jeg beklager så mye, jeg har visst glemt/gjort/ettellerannet.. Jeg er helt ny her, men jeg skal ordne det med en gang''. Du skal ikke være noen engel som har falt ned fra oven Vær deg selv, ikke spill noen rolle. I en jobb som du skal ha blir slike ''roller'' gjennomskuet ganske umiddelbart, da det fort skjer ting som gjør at du ikke greier å ''holde maska''. Både du, dine pasienter og dine kollegaer er best tjent om du opptrer jordnært og realt fra dag 1. Det å ha ulike roller handler ikke om å "spille noe". Det handler om å tilpasse seg situasjonen man er i. Alle mennesker har ulike roller, og privat-Helge er annerledes enn jobb-Helge. Rolledannelse er kjempeviktig i helseprofesjoner, og det kommer ikke umiddelbart. Slutt å være så arrogant. Anonymkode: 573f5...58a 1
boblevann Skrevet 13. august 2017 #14 Skrevet 13. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det å ha ulike roller handler ikke om å "spille noe". Det handler om å tilpasse seg situasjonen man er i. Alle mennesker har ulike roller, og privat-Helge er annerledes enn jobb-Helge. Rolledannelse er kjempeviktig i helseprofesjoner, og det kommer ikke umiddelbart. Slutt å være så arrogant. Anonymkode: 573f5...58a Jeg er ikke arrogant, jeg prøver å fortelle TS at hun ikke skal fokusere på tre inn i en rolle - men at hun skal gå på jobb, være seg selv og bli vant med ting etter hvert. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #15 Skrevet 14. august 2017 3 timer siden, boblevann skrev: Jeg er ikke arrogant, jeg prøver å fortelle TS at hun ikke skal fokusere på tre inn i en rolle - men at hun skal gå på jobb, være seg selv og bli vant med ting etter hvert. Da bør du øke kunnskapen din litt og sette deg inn i hva roller betyr. Anonymkode: 573f5...58a 1
boblevann Skrevet 14. august 2017 #16 Skrevet 14. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Da bør du øke kunnskapen din litt og sette deg inn i hva roller betyr. Anonymkode: 573f5...58a Djeez. Du vil jo ikke skjønne hva jeg mener en gang. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå