AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #1 Skrevet 13. august 2017 Er det unormalt å like teater i en alder av 30 år eller yngre? Spurde venninnegjengen min som er i alderen 25-35 år om noen hadde lyst til å være med å se et teaterstykke. Teaterstykke er laget av en kjent person og har kjente skuespillere og har blant annet kjærlighet som tema. Ingen hadde lyst til å være med haha, for ingen av de var interessert i teater. Helt i orden for meg, men begynte da å tenke på om det er så uvanlig å gå på teater i min alder? 😜 Anonymkode: cc9e9...735
Snegl Skrevet 13. august 2017 #2 Skrevet 13. august 2017 Vet ikke hvor vanlig det er siden det er litt dyrt, men det er ikke unormalt å like det. Jeg er under 30 og liker teater men går aldri på det haha.
Gjest Catalina Culès Skrevet 13. august 2017 #3 Skrevet 13. august 2017 Det har ingenting med alder å gjøre om man liker teater eller ikke, det har med interesse å gjøre uavhengig av alder.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #4 Skrevet 13. august 2017 Jeg er i den aldersgruppen og liker teater, men det er altfor dyrt for meg. Anonymkode: 8c8e3...f18 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #5 Skrevet 13. august 2017 Jeg er 28 og har likt teater siden jeg var 15. Har sett 97 forskjellige forestillinger hittil. Min erfaring er at det er blandet alder på publikum. Kommer an på hva slags stykke det er. Teater er for alle, samme hva folk sier. Det å si at man ikke liker teater. Bare fordi det tørre ibsen stykket ikke var noe for deg. Det er det samme som å si at man ikke liker musikk. Fordi du har hørt Justin Biber på radioen og hatet den. Har aldri brydd meg om hva folk tenker om meg. Det bryr meg midt på ryggen. Jeg kommer til å gå på teater til den dagen jeg dør. Alle vennene mine måtte tvinges til å være med på teater. For de mente det var kjedelig og for gamle folk. Samtlige ble med meg flere ganger, helt frivillig. Hva med å dra alene? Jeg drar alene nesten hver gang. Ser mange andre som drar alene også. Anonymkode: 4d2f9...0a8
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #6 Skrevet 13. august 2017 Her koster det 300kr for forestillingen, Riksteatret. Det syns jeg ikke er så ille mtp hva en konsert kan koste osv. Og så er det ikke hver måned en går på teater heller nødvendigvis. Anonymkode: cc9e9...735
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #7 Skrevet 13. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 28 og har likt teater siden jeg var 15. Har sett 97 forskjellige forestillinger hittil. Min erfaring er at det er blandet alder på publikum. Kommer an på hva slags stykke det er. Teater er for alle, samme hva folk sier. Det å si at man ikke liker teater. Bare fordi det tørre ibsen stykket ikke var noe for deg. Det er det samme som å si at man ikke liker musikk. Fordi du har hørt Justin Biber på radioen og hatet den. Har aldri brydd meg om hva folk tenker om meg. Det bryr meg midt på ryggen. Jeg kommer til å gå på teater til den dagen jeg dør. Alle vennene mine måtte tvinges til å være med på teater. For de mente det var kjedelig og for gamle folk. Samtlige ble med meg flere ganger, helt frivillig. Hva med å dra alene? Jeg drar alene nesten hver gang. Ser mange andre som drar alene også. Anonymkode: 4d2f9...0a8 Ja har bestemt meg for å dra uansett om det så blir alene. Vært alene på kino et par ganger og har overlevd fint Hehe. Men er sikkert fordi jeg allerede føler meg sær at jeg kjenner litt på at ingen hadde interesse. Ser bare i helgen, jeg har vært ute for å observere stjernehimmelen og meteorsverm, de diskuterer sist sett tvserie 🙈 Ts Anonymkode: cc9e9...735
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #8 Skrevet 13. august 2017 Det er ikke uvanlig-uvanlig, men det er dessverre ikke så veldig vanlig heller. Jeg har sett mye scenekunst de siste ti-femten årene, og fortsatt er snittalderen blant publikum på de forestillingene jeg går på langt høyere enn min (som nå er over 35!). En av de siste gangene jeg var i operaen, fikk jeg til og med kompliment fra en dame ved min høyre side (som muligens hadde drukket en del vin i pausen) for hvor "ung og pen" jeg var. Jeg er verken særlig pen eller særlig ung, men alt er vel relativt, og i det selskapet lignet jeg vel en uplukket blomst, tross alt. Anonymkode: 0e25d...3e0
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #9 Skrevet 13. august 2017 3 timer siden, Blair Waldorf skrev: Det har ingenting med alder å gjøre om man liker teater eller ikke, det har med interesse å gjøre uavhengig av alder. Det har en del med med modning og dermed alder å gjøre, for forestillinger som ikke er spesielt rettet mot de unge, har som regel temmelig høy snittalder blant publikum. Det er også knyttet til klasse og flere andre faktorer. Anonymkode: 0e25d...3e0
Kulla-Gulla Skrevet 13. august 2017 #10 Skrevet 13. august 2017 Hvorfor i all verden skal en bry seg om slikt? Da jeg flyttet til en av landets største byer i 20-årsalderen, begynte jeg å gå jevnlig på teater - jeg var rimelig sulteforet på slikt. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor det skal være noe merkeligere å gå på teater enn å gå nær sagt hvor som helst ellers. Folk må slutte å bry seg så mye om hva "alle andre " gjør eller ikke gjør.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #11 Skrevet 13. august 2017 De som er over 30 og liker teater kan ikke ha det godt med seg selv. Anonymkode: dd6ce...324
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #12 Skrevet 14. august 2017 Nei, det er forbeholdt 80-åringer. Du vil være nesten den eneste 30-åringen der. Anonymkode: 4c2c4...5dc
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #13 Skrevet 14. august 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja har bestemt meg for å dra uansett om det så blir alene. Vært alene på kino et par ganger og har overlevd fint Hehe. Men er sikkert fordi jeg allerede føler meg sær at jeg kjenner litt på at ingen hadde interesse. Ser bare i helgen, jeg har vært ute for å observere stjernehimmelen og meteorsverm, de diskuterer sist sett tvserie 🙈 Ts Anonymkode: cc9e9...735 Hadde du bodd i min by, så kunne vi ha gått sammen. Jeg har møtt to fremmede og gått på teater med dem. Hun ene møtte jeg på instagram av alle plasser! Hun andre sto utenfor teateret, da jeg var der for å hente billett til en annen dag. Hun turte ikke å gå inn, for hun turte ikke å dra alene. Vet ikke hvorfor jeg stoppet opp og spurte.. fikk bare en magefølelse på at hun var alene. Vi dro da inn sammen og bestilte billetter til en annen kveld. Dessverre så døde hun av kreft noen år senere. Men vi dro ofte på teater sammen før hun døde. 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har en del med med modning og dermed alder å gjøre, for forestillinger som ikke er spesielt rettet mot de unge, har som regel temmelig høy snittalder blant publikum. Det er også knyttet til klasse og flere andre faktorer. Anonymkode: 0e25d...3e0 Mange stykker er for unge. For eksempel musikaler, de er for alle men mange er rettet mot unge. Spring awakening er nok den som hadde yngst publikum. De gamle surprompene dro midt i forestillingen, for de tålte ikke sex scener. Nå er jeg typen som kan se barneforestillinger en kveld, for så å se tørre klassikere den neste Så alderen på publikum bryr jeg meg fint lite om. Det er sjeldent at jeg tenker "oy, her var det få unge folk gitt". Det er jo noen ganger hvor jeg tenker slikt, men det er svært sjeldent. Og som oftest så vet jeg på forhånd hva slags publikum det kommer til å være. Teater har ikke noe med klasse å gjøre. Det var i gamledager det. Det er nok prisen som skremmer folk. Men få vet at det finnes teaterkort som gir en ganske så god rabatt. En billett koster 470 kr ordinærpris. Med teaterkort så betaler jeg 130 kr. Anonymkode: 4d2f9...0a8
AnonymSjiraff Skrevet 14. august 2017 #14 Skrevet 14. august 2017 Går ikke ofte på teater, men jeg ser enkelte revyer og musikaler. Samt om skuespillet er om et tema jeg synes er interessant. Synes ikke det er så vanskelig å få med noen. Hvert fall ikke revyer og musikaler og om prisen ikke er avskrekkende.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #15 Skrevet 14. august 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: De som er over 30 og liker teater kan ikke ha det godt med seg selv. Anonymkode: dd6ce...324 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er forbeholdt 80-åringer. Du vil være nesten den eneste 30-åringen der. Anonymkode: 4c2c4...5dc Typisk lavpannede trollesvar. Hvorfor svare når dere ikke aner noe om det dere uttaler dere om? Anonymkode: 0c04c...2bc
AnonymBruker Skrevet 15. august 2017 #16 Skrevet 15. august 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Teater har ikke noe med klasse å gjøre. Anonymkode: 4d2f9...0a8 Jo, det har det definitivt, selv om det også finnes en del forestillinger som er mer tilpasset det man tidligere ville kalt arbeiderklassen. Undersøkelser viser at store sosiale segmenter stort sett holder seg unna scenekunsten (og naturligvis finnes det unntak, så det er unødvendig å komme med noen anekdoter her). Anonymkode: 0e25d...3e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå