Gå til innhold

Fått tilbud om jobb, men prøver å bli gravid. Dårlig samvittighet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

På grunn av nedskjæringer på arbeidsplassen min, så mistet jeg jobben min for 1 år siden. Etter å ha jobbet det siste året i butikk, så har jeg nå endelig fått tilbud om en fast jobb i en bedrift hvor jeg igjen kan få bruk for komeptansen min. Jeg fikk til tilbud forrige uke, og er kjempe-glad. 

Problemet er at jeg prøver å bli gravid. Jeg er 31 år, og jeg og samboer har prøvd å få barn i litt over ett år. Har funnet ut at jeg har endometriose, noe som muligens er årsaken til at det er vanskelig for meg å bli gravid. Har fått beskjed fra gynekolog at jeg burde prøve å få de barna jeg skal ha, så fort som mulig. Skal også i gang med prøverør etter jul hvis det ikke ordner seg på den naturlige måten.

Men hva vil den nye arbeidsgiveren min si hvis jeg er gravid når jeg starter i september? Jeg er så nervøs for dette, og har så dårlig samvittighet. Føler at jeg burde jobbe der litt før jeg blir gravid, men hvis jeg skal ha barn i løpet av livet, så har jeg ikke råd til å "kaste bort" et halvt år med prøving.

Hva tenker dere? Er jeg kjip? Er dette innafor? Det skal sies at dette er en bedrift med veldig mange ansatte. 

Anonymkode: 9168f...727

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er innafor syns jeg. :)

De har jo ansatt deg fordi de ønsker din kompetanse, selv om de nok vet å ansette kvinner rundt 30 ofte vil medføre graviditet før eller senere. De har jo ikke lov å ta med eventuelle svangerskap i vurderingen når de ansetter folk, men de er nok uansett klar over det og de ansatte deg jo likevel :) . Om du blir gravid nå eller om 2 år spiller vel liten rolle for bedriften i det store bildet, sett at du har tenkt å bli der noen år da selvsagt. Om du syns det er dumt og er redd for at de skal tenke at du "utnytter" dem om det skulle skje veldig fort, så forklar situasjon. Du kan jo f.eks. si at pga. ulike komplikasjoner var det vanskelig å si når det eventuelt kunne bli barn på dere og at det var veldig kjekt, men overraskende at det skjedde så fort! At du har trivdes veldig godt hos dem så langt og ser frem til flere spennende arbeidsoppgaver både frem til og etter permisjonen.

Jeg er selv ganske ny på jobben min og begynner snart å nærme meg en alder hvor mange startet å få unger. Jeg er singel da, men på jobben min tuller mine kollega stort sett med at jeg må finne meg en mann og få unger, for hos dem er det de som slår seg til ro med familie som blir værende i bedriften. De unge og single har hatt en tendens til å flytte på seg og dermed bytte jobb etter ikke alt for lang tid. Så ikke alle som ser på det som negativt at man stifter familie. 

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet overhodet. At kvinner i fruktbar alder blir gravide, er en helt naturlig og uunngåelig konsekvens av at kvinner er i arbeid i Norge i dag, hvilket vi helhetlig sett tjener mye på. En bedrift er nødt til å kalkulere inn denne faktoren, ellers er den ikke levedyktig. Jeg skjønner at det føles litt "rart" å forsvinne ut i permisjon med én gang, men når du har mulige fertilitetskomplikasjoner så kan du jo ikke risikere å miste sjansen på barnedrømmen bare for å være grei mot en arbeidsplass. Konsekvensene for deg er potensielt langt mer alvorlige enn for bedriften. 

Anonymkode: 4482d...cd1

• Liker 1
Skrevet

ta jobben, det som skjer det skjer. Grattis med fast jobb;)

Anonymkode: 24c42...621

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ganske vanlig, og man bør jo få barn innen en viss alder. Men selv om man har loven på sin side kan man nok ikke regne med å bli så veldig populær på arbeidsplassen. Det er dessverre ikke uvanlig å oppleve subtile sanksjoner fra arbeidsgiver når man ikke danser etter arbeidsgivers pipe i dagens arbeidsmarked. 

Anonymkode: 5c83a...59f

Skrevet

Ikke for å være negativ, men det kan jo ta år før du blir gravid, og om du blir gravid, kan du spontanabortere. Er du så heldig at det klaffer på kort tid, får du ta "problemet" da.

Lykke til med både jobb og prøving! :)

• Liker 4
Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet. 
Dem tar risikoen når dem ansetter en kvinne i din alder. 
Blir du gravid, så ordner dem vikar eller fikser det på en annen måte. 
Det kan ta lang tid, selv med prøverør, og du vil jo komme deg godt i gang med jobben før du går ut i permisjon, uansett om du blir gravid i morgen. 

Anonymkode: 16577...729

• Liker 2
Skrevet

Som andre sier, det er ingen garanti for at du blir gravid. Kanskje skjer det i september, kanskje i januar, eller kanskje ikke i det hele tatt. Skal du da la være å ta nye jobber fordi du kanskje kan bli gravid? Nei, takk ja til jobbtilbudet og knall på i sengen samtidig. Forhåpentligvis blir dette vinn-vinn! 😉

Anonymkode: c4f86...521

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med jobbtilbud!

Jeg sier meg enig med de andre her: ta ikke sorgene på forskudd! Ta jobben, og så tar du det som det kommer. Blir du gravid så er det supert! Arbeidsgiver skjønner at kvinner i fruktbar alder blir gravide, og skal tilrettelegge deretter.

Lykke til med jobb og prøving! :D

Anonymkode: 5b08e...f2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...