Gå til innhold

Kreativ jobbsøknad - yey eller ney?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært uten jobb noen måneder nå, søker og har vært på et jobbintervju (der jeg ble nummer to). 

Det er jo ikke det beste markedet, men jeg har solid utdanning og også noe arbeidserfaring fra midlertidige stillinger. Så jeg tenker at jeg kanskje kan få meg en fast jobb etterhvert, men jeg vil jo helst at det skal være om noen måneder og ikke om noen år. Jeg skjønner at jeg kanskje må gå på en del intervjuer før jeg får napp, men ønsker meg flere jobbintervjuer og ikke bare avslag. Har fått andre til å se over søknader jeg har skrevet før og fått beskjed om at jeg skriver bra. Jeg ringer for å få mer info og gjør alle de vanlige tingene.

Men hvordan skiller man seg ut i mengden? Er det en god ide å skrive en kreativ jobbsøknad? Hva er passelig kreativt og hva blir bare helt klovn, liksom?

Dere som fikk en jobb (noenlunde innen det dere er utdannet som), hvordan gikk dere fram for å få flere intervjuer og kanskje drømmejobben? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke kreativ, men skriv om f. eks en hobby du har. ikke vær morsom eller uformell

• Liker 2
Skrevet

Det er helt innafor med kreativ søknad, om du søker kreative yrker. 

Jeg sendte helt vanlige formelle søknader, men gjorde CV'en mer attraktiv med å være aktiv og engasjert, og inneha ulike verv. 
Jeg er godt vant til å bruke engelsk språk i jobbsituasjoner, da jeg har studert/jobbet i utlandet. 
Jeg uthever de mest aktuelle tidligere jobbene, og framhever hvorfor disse gir meg en solid bakgrunn for den aktuelle jobben jeg søker på. 
Jeg er engasjert innenfor bransjen, og det beviser at jeg brenner for faget mitt. 
Etter jeg var ferdig utdannet har jeg fått intervju på 70-80 % av de stillingene jeg har søkt på. 

Anonymkode: 3f94e...d69

Skrevet

Kommer an på type jobb, men alltid lurt å bruke søknadsteksten litt mer aktivt enn det de fleste gjør plukk ut noe relevant og fortell en historie. Bare pass på at det ikke blir for langt. Med en god CV trenger du ikke fortelle så mye i søknaden.

Anonymkode: f06c9...653

• Liker 1
Skrevet

Det kommer litt an på hvilken bransje det er snakk om. Hvis det er snakk om å kjøre buss fra A til B eller sitte i kassen på Rimi, tror jeg ikke det teller positivt å ha laget jodleversjoner av alle de europeiske nasjonalsangene. Tror du imponerer mer, uansett bransje, med å vise at du vet hva som er viktig for å utføre jobben bra, ikke bare skriv de vanlige klisjeene.

Anonymkode: 94a5c...eec

• Liker 1
Skrevet

Dersom du har utdanning og søker på stillinger som ikke er kreative av natur har du nok mer å tape på enn motsatt.

Anonymkode: 8984c...e39

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Det er viktigere at søknaden er feilfri og presenterer deg på en ryddig, korrekt og tillitvekkende måte enn at den er kreativ. 

Skrevet
2 timer siden, minister-mio skrev:

ikke kreativ, men skriv om f. eks en hobby du har. ikke vær morsom eller uformell

Jeg har med hobbier på CV og skriver om verv jeg har der. Har også tatt det med i søknad om jeg syntes det var relevant. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt innafor med kreativ søknad, om du søker kreative yrker. 

Jeg sendte helt vanlige formelle søknader, men gjorde CV'en mer attraktiv med å være aktiv og engasjert, og inneha ulike verv. 
Jeg er godt vant til å bruke engelsk språk i jobbsituasjoner, da jeg har studert/jobbet i utlandet. 
Jeg uthever de mest aktuelle tidligere jobbene, og framhever hvorfor disse gir meg en solid bakgrunn for den aktuelle jobben jeg søker på. 
Jeg er engasjert innenfor bransjen, og det beviser at jeg brenner for faget mitt. 
Etter jeg var ferdig utdannet har jeg fått intervju på 70-80 % av de stillingene jeg har søkt på. 

Anonymkode: 3f94e...d69

Jeg søker ikke i kreative yrker, men har hørt at en skiller seg ut om en gjør ting litt utenfor "normalen", selv i jobber som er mer som admin :)  Jeg har mange verv, er engasjert i mye, har startet et lite enkeltmannsforetak etc. Jeg har nok lite erfaring for alderen, fordi jeg var syk noen år. Jeg søker også i en litt ny bransje.  Jeg gjør det bra på intervju og ble innstilt som nr. 2 på siste intervju, men har foreløpig fått flere avslag enn intervjuer. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på type jobb, men alltid lurt å bruke søknadsteksten litt mer aktivt enn det de fleste gjør plukk ut noe relevant og fortell en historie. Bare pass på at det ikke blir for langt. Med en god CV trenger du ikke fortelle så mye i søknaden.

Hm, fortelle historie fra tidligere jobb, da? Sånn som man gjerne blir bedt om på intervju? 

Ja, har hørt at søknaden bør være kort, skriver max en side og gjerne kortere. Er fornøyd med oppsettet på CV'en. 

Skrevet

Det kommer litt an på hvilken bransje det er snakk om. Hvis det er snakk om å kjøre buss fra A til B eller sitte i kassen på Rimi, tror jeg ikke det teller positivt å ha laget jodleversjoner av alle de europeiske nasjonalsangene. Tror du imponerer mer, uansett bransje, med å vise at du vet hva som er viktig for å utføre jobben bra, ikke bare skriv de vanlige klisjeene.

Anonymkode: 94a5c...eec

Jeg tror jeg unngår klisjeene, men man vet jo aldri helt hva folk ser etter. Det er mye konkurranse blant de som søker jobb. Kanskje kreativt er feil ord, men noe som gjør at jeg stikker meg nok ut til at de ønsker meg i jobben. Jeg vet jo at mange andre med min bakgrunn søker de samme jobbene. 

Skrevet

Jeg har en egen overskrift i søknaden som heter Resultater, og avsnittet under viser jeg da til hva jeg har fått til i tidligere jobber. Fått gode tilbakemeldinger på det!

Anonymkode: 990e6...fcb

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en egen overskrift i søknaden som heter Resultater, og avsnittet under viser jeg da til hva jeg har fått til i tidligere jobber. Fått gode tilbakemeldinger på det!

Anonymkode: 990e6...fcb

Oi, hva skriver man der? Jeg har jo ikke produsert noe. Usikker på hva jeg har gjort som passer inn. Har ikke vært sjef eller noe, men selvfølgelig startet opp noen mindre ting, pluss bedriften min :)

Skrevet
28 minutter siden, Virrevirrevapp skrev:

Hm, fortelle historie fra tidligere jobb, da? Sånn som man gjerne blir bedt om på intervju? 

Ja, har hørt at søknaden bør være kort, skriver max en side og gjerne kortere. Er fornøyd med oppsettet på CV'en. 

Ja, men du må bruke den plassen du har i søknaden på å fremheve noe sentralt som er viktig for jobben og sier noe om deg. Da kan du bruke noe du har lykkes med. Bruk tid på det i stedet for å repetere mange ting fra CV. Aldri bruk tid på noe som de kan lese seg frem til i CV og skriv gode forklaringer på hva du har gjort i tidligere jobber i CV.

• Liker 1
Skrevet

Ja, men du må bruke den plassen du har i søknaden på å fremheve noe sentralt som er viktig for jobben og sier noe om deg. Da kan du bruke noe du har lykkes med. Bruk tid på det i stedet for å repetere mange ting fra CV. Aldri bruk tid på noe som de kan lese seg frem til i CV og skriv gode forklaringer på hva du har gjort i tidligere jobber i CV.

Ja, jeg har noen konkrete ting jeg har fått til og nevner. Men jeg synes det forventes at man snakker abstrakt om erfaringer og jeg vet ikke om jeg skryter på rett måte :)

Skrevet
28 minutter siden, Virrevirrevapp skrev:

Ja, jeg har noen konkrete ting jeg har fått til og nevner. Men jeg synes det forventes at man snakker abstrakt om erfaringer og jeg vet ikke om jeg skryter på rett måte :)

Ikke vær abstrakt. Vær konkret og ekte. Slik får arbeidsgiver et godt bilde av deg som person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...