Gå til innhold

Tjener frisører millioner?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Gjest Margit Spat

Jeg sitter omtrent tre kvarter i stolen og betaler heller ikke mer enn dette for en klipp. Noen klipper tar så kort tid som din og noen tar så lang tid som min eller mer, så regnestykket må nok nedjusteres.
Den største utgiften for en frisør er gjerne husleia: de er temmelig avhengige av sentrale, godt synlige og innbydende lokaler. Det koster.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og så må dere plusse på utgifter som:

Regnskapsfører, telefon, betalingsterminal, ev datakasse/onlinebookingen, forsikring på ansatte og inventar, sette penger av omsetningen til moms, feriepenger og arbeidsavgift kommer oppå bruttolønn, er det tariffavtale kommer AFP i tillegg til obligatorisk OTP. 

Varelager koster også, dvs produkter en kjøper inn til videresalg.

Og så må en ikke glemme slike "småutgifter" kunder glemmer; innkjøp av kaffe/te/sjokolade/dopapir/rengjøringsmidler, blekk til printer, søppelposer...

Anonymkode: e26a4...b99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så må dere plusse på utgifter som:

Regnskapsfører, telefon, betalingsterminal, ev datakasse/onlinebookingen, forsikring på ansatte og inventar, sette penger av omsetningen til moms, feriepenger og arbeidsavgift kommer oppå bruttolønn, er det tariffavtale kommer AFP i tillegg til obligatorisk OTP. 

Varelager koster også, dvs produkter en kjøper inn til videresalg.

Og så må en ikke glemme slike "småutgifter" kunder glemmer; innkjøp av kaffe/te/sjokolade/dopapir/rengjøringsmidler, blekk til printer, søppelposer...

Anonymkode: e26a4...b99

Jeg driver mitt egent AS, jeg kan alle disse utgiftene. Likevel kunne jeg ikke drømt om å jobbe for 200 kroner timen hvis jeg fakturerte for 550 på 45 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere frisører, ingen tjener godt. I tillegg lider bransjen av "kvinnesyndromet": vi er ikke fornøyde, men vi elsker jobben og vil ikke være smålige og krangle om lønn og sånt. De fleste har drittlønn + provisjon av salg. 

I tillegg har mange ubekvem arbeidstid, dårlig arbeidsstilling og mye dødtid. Det hjelper lite med 50 kroner minuttet, om de produserer i ti minutt i timen. 

Veldig få frisører beholder yrket til de blir pensjonister, pga divere yrkesrelaterte helseplager.

Jeg har jobbet på bilverksted, kjenner lønninsstystemet, faktureringssystemet o.l. Det er IKKE sammenlignbart. Den største forskjellen er at dette er et mannsdominert yrke, og menn er flinkerer til å kreve og stå på krava... 

 

Anonymkode: 8ba9d...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber nå, har en ansatt i snitt kr 225,- pr time. Kostprisen vi bruker pr time ligger rett under kr 500,-

Da inkluderes leie av lokale, revisjon, administrasjon, otp, feriepenger, forsikringer, bilhold, verktøy, arb.klær og alt annet relatert til utførelsen. 

Anonymkode: 8ba9d...18b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

Jeg driver mitt egent AS, jeg kan alle disse utgiftene. Likevel kunne jeg ikke drømt om å jobbe for 200 kroner timen hvis jeg fakturerte for 550 på 45 minutter.

Mener du at det er for mye eller for lite?Hva ville du gjort hvis du i løpet av en 8 timers dag kun hadde 3 kunder, flere dager på rad?  Hva ville du tatt ut i lønn da?

Anonymkode: e26a4...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er utrolig lett å klippe en grei herreklipp. Hvis menn visste hvor lett det er, så burde de kjøpe hårmaskin, og en frisørsaks, så kan to klippe hverandre gratis. :)

Anonymkode: 2fa6c...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at det er for mye eller for lite?Hva ville du gjort hvis du i løpet av en 8 timers dag kun hadde 3 kunder, flere dager på rad?  Hva ville du tatt ut i lønn da?

Anonymkode: e26a4...b99

Hvis jeg har lite å gjøre en uke drar jeg på hytta eller på ferie. 

Jeg sitter ikke i bilen og tvinner tommeltotter hvis jeg ikke har en elev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er utrolig lett å klippe en grei herreklipp. Hvis menn visste hvor lett det er, så burde de kjøpe hårmaskin, og en frisørsaks, så kan to klippe hverandre gratis. :)

Anonymkode: 2fa6c...4b0

Høres alt for homoerotisk ut for meg.

Dessuten er ikke 5-600 kroner annenhver måned noe å bry seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvis jeg har lite å gjøre en uke drar jeg på hytta eller på ferie. 

Jeg sitter ikke i bilen og tvinner tommeltotter hvis jeg ikke har en elev.

Vil du svare på det første og siste spørsmålet også? ;)

Anonymkode: e26a4...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil du svare på det første og siste spørsmålet også? ;)

Anonymkode: e26a4...b99

Alt for lite. Når jeg er ferdig med jobben for dagen drar jeg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...