AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #1 Skrevet 13. august 2017 Nå har jeg nettopp vært i Kroatia og hadde noen fine uker der med sol bading god mat og lange late dager. Har stort sett vært Middelhavet rundt om sommerene på typiske bade steder. Typisk når vi er på restaurant er at kelnere chatter litt og typisk where are you from osv kommer men i Kroatia var alt det der fraværende... Virka drittlei alt av turister. Vi er typisk non alcoholics og lager ikke noe som helst av skrål eller liknende men ble ikke møtt av så mye vennlighet for det... Er det vanlig i dette landet? Anonymkode: 43258...f7e
ajarRun Skrevet 13. august 2017 #2 Skrevet 13. august 2017 Ja, Kroatia har bedriten service. Hater den plassen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #3 Skrevet 13. august 2017 Jeg syns mange i Kroatia var veldig sure. Anonymkode: 162e6...30c 1
_popcorn_ Skrevet 13. august 2017 #4 Skrevet 13. august 2017 Jeg elsker det! Jeg digger å kunne gå på restaurant å få prate med selskapet mitt istedet for de ansatte. Jeg digger å få gå i fred på butikkene når jeg shopper. Jeg har reist rundt over store deler av Kroatia, og synes det er herlig avslappende, kjempegod service, lite stress og ikke noe mas. Jeg kan ikke fordra de stedene hvor betjeningen springer etter deg på butikker, eller du nesten må jage bort servitørene fra bordet, eller der dem står å roper etter deg når du går i gatene for å få deg til å komme inn. Noe av det værste jeg vet er som på pub i Tyrkia og Hellas, hvor dem spør hvor du er fra, og så skal dem begynne lire av seg de latterlige frasene "jeg elsker deg" "jeg elsker norge"og annet bullshit. Jeg synes kroatere er enklere å forholde seg til, og dem yter service istedet for å være klengete og innpåsliten. 16
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #5 Skrevet 13. august 2017 Jeg hater den derre "where are you from? Ohhh Norge! Jeg elsker Norge"-pakka, så det passer meg utmerket at de ikke driver med det I Kroatia. Men jeg synes servicen der er treg. Hvertfall de stedene jeg har vært. Anonymkode: a5667...e7b 8
Puny Skrevet 13. august 2017 #6 Skrevet 13. august 2017 Syntes det er utrolig befriende å slippe kelnere som skal smiske seg innpå deg med å kunne et par ord på svensk og ramse opp byer i Danmark for å 'imponere' turistene. 3
Minitroll Skrevet 13. august 2017 #7 Skrevet 13. august 2017 Enig med hun over. Deilig å slippe kjøpepress og mas. Jeg synes de fleste Kroater er vennlige og søte også:) 8
Hjärtat Skrevet 13. august 2017 #8 Skrevet 13. august 2017 Kom nettopp hjem fra Kroatia og har noe av det samme inntrykket som deg. Jeg liker best å ikke måtte prate mye med personal hverken på restaurant eller i butikk, men syntes at både butikkansatte, kelnere og bussjåfører var utålmodige, sure og treige. I tillegg til noe begrenset språkforståelse. På de ti dagene vi var der kan jeg telle på én hånd hvor mange vi møtte som vi syntes var trivelige. (Og jeg er ikke spesielt "kresen" og kritisk til vanlig😳) 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #9 Skrevet 13. august 2017 Slanke, brune og pene Og ikke klengete som i andre sydenland. Anonymkode: feef1...a37 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #10 Skrevet 13. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slanke, brune og pene Og ikke klengete som i andre sydenland. Anonymkode: feef1...a37 Rett på utseende der ja. Anonymkode: 162e6...30c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #11 Skrevet 13. august 2017 De har stolthet, og er samtidig noe reserverte. Innpåslitne er de iallefall ikke. Servicen er akkurat passe. Tok litt tid å komme innpå dem, men når det først skjedde hadde vi noen artige samtaler. Og de er ærlige! 😊 Anonymkode: ae07e...2db 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #12 Skrevet 14. august 2017 19 timer siden, Hjärtat skrev: Kom nettopp hjem fra Kroatia og har noe av det samme inntrykket som deg. Jeg liker best å ikke måtte prate mye med personal hverken på restaurant eller i butikk, men syntes at både butikkansatte, kelnere og bussjåfører var utålmodige, sure og treige. I tillegg til noe begrenset språkforståelse. På de ti dagene vi var der kan jeg telle på én hånd hvor mange vi møtte som vi syntes var trivelige. (Og jeg er ikke spesielt "kresen" og kritisk til vanlig😳) ja det var spot on, akkurat slikt inntrykk jeg satt igjen med også. Nå trengte vi ikke så mye oppmerksomhet fra disse, men likevel når det skjedde så ble det liksom litt "jeezze" at det går an liksom. Anonymkode: 43258...f7e
AnonymBruker Skrevet 14. august 2017 #13 Skrevet 14. august 2017 Kanskje litt lite serviceminded, ja. Jeg er en av de som hater small-talk og falsk vennlighet, så jeg syntes det var helt greit. Bortsett fra at vi ble svindlet av en kjip kelner i Pula. Plutselig da vi skulle betale, var prisen en helt annen enn det menyen viste. Da vi spurte, sa han at det var for leie av duk og bestikk til måltidet! Det var en helt vanlig restaurant, ikke noe spesielt med borddekkingen... Jeg ble kjempesint og ville bare gå uten å betale i det hele tatt, eller i det minste kun betale for maten, men noen av den eldre garden i følget vårt var redde for represalier, så de la ut for denne ekstra beskatningen. Ble ikke noe tips på den kelneren, da.... Prøvde å finne restauranten på TripAdvisor etterpå, for å legge inn en totalslakt og advarsel, men de var såklart ikke der Opplevde forresten at de forventet tips i alle mulige settinger, og ble sure hvis de ikke fikk det. Det er veldig irriterende. Det blir fort en dyr ferie hvis du må gå rundt og tipse gud og hvermannsen... Anonymkode: f95aa...b06 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2017 #14 Skrevet 30. august 2017 Kom hjem fra vår første ferie til Kroatia nå i helgen. Etter to uker der nede kan vi med sikkerhet si at det blir den aller siste dit. Reint vann og ingen kriminalitet etter det vi kunne se, men ferie er så mye mer enn det. Sure arrogante mennesker som forventet tips uansett. Dette på tross av SKYHØYE priser. Som priseksempler, vi betalte 52 kroner for to glass vann v bassenget, uten is .. Det slår norske priser. Helt uhørt. Kroatia lever av turismen. Sesongen er veldig kort, ergo kjører de opp prisene til langt utover det vi hadde forventet da det reklameres aktivt med rimelig ferie til Kroatia. Vi har ingen problemer med å betale, men alle er ikke i samme båt, og kan få seg et kraftig sjokk. Vi reiser ofte og til langt dyrere steder, men får da som regel litt service på kjøpet. Det var en sjeldenhet i Kroatia . På strendene var det overfylt. Vi leide solsenger til 52 kr PR stk PR dag. Ikke uvanlig det, men vi ble " omringet" av kroatene med telt. Strandtelt som de presset seg ned med samme hvor en satt, brettet seg ut, helst oppå deg. Arrogante, egoistiske. Sure. Ingen smil, ingen gjestfrihet. Det minner litt om " østblokk", kaldt. Til tross for at Tallinn og estlendere er av de mest gjestfrie vi har opplevd hvor vi enn har reist. Dette var vår erfaring. Nå har vi vært der. En erfaring rikere som vi ikke kommer til å gjenta. Anonymkode: a15f1...e9d 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2017 #15 Skrevet 31. august 2017 Kommer kanskje an på hvor i Kroatia man er. Har selvsagt vært på restauranter hvor servicen godt kunne vært bedre, men det synes jeg gjelder for alle land rundt Middelhavet, og Europa generelt vel. Men jeg har også vært på flere restauranter hvor jeg synes at servicen er utrolig bra og hyggelig. Og jeg har vært en god del ganger i Kroatia. Og er man på de områdene som er mest turistifisert, så må man jo også regne med at man ikke er den eneste turisten der, og at prisene gjerne er høyere. Det samme gjelder jo for Italia, Frankrike, Spania osv osv også. Men jeg skal ikke påstå at det er det landet med mest gjestmilde og varme folk, det skal jeg ikke. Men de virker mer reservert og ikke så pågående som i mange andre land. Anonymkode: 29685...244
caroprins Skrevet 1. september 2017 #16 Skrevet 1. september 2017 Jeg trives best med kelneren som gjør jobben sin og ikke prater hull I hodet på meg om all verdens så jeg synes det var en befrielse med nøytrale kelnere som ikke maste. Dessuten om man slo av en prat med de, som min mann har en tendens til ,så var da alle de vi møtte veldig hyggelige å prate med. Opplevde ingen sure hverken kelnere eller folk i butikkene tvert imot så var da alle veldig hyggelige. og jeg var i Baska Voda, Makarska, Brac, Hvar og Dubrovnik. Var også I Mostar i Bosnia. Veldig hyggelig, folk der og. Synes de er nokså like på oss nordmenn jeg. Deilig å kunne gå rundt å kikke på varer uten at de maser. Like blide om jeg går videre uten å kjøpe noe også. Og om det skulle ha noe å si så drikker vi kun alkoholfritt.
caroprins Skrevet 1. september 2017 #17 Skrevet 1. september 2017 På Wednesday, August 30, 2017 den 15.55, AnonymBruker skrev: Kom hjem fra vår første ferie til Kroatia nå i helgen. Etter to uker der nede kan vi med sikkerhet si at det blir den aller siste dit. Reint vann og ingen kriminalitet etter det vi kunne se, men ferie er så mye mer enn det. Sure arrogante mennesker som forventet tips uansett. Dette på tross av SKYHØYE priser. Som priseksempler, vi betalte 52 kroner for to glass vann v bassenget, uten is .. Det slår norske priser. Helt uhørt. Kroatia lever av turismen. Sesongen er veldig kort, ergo kjører de opp prisene til langt utover det vi hadde forventet da det reklameres aktivt med rimelig ferie til Kroatia. Vi har ingen problemer med å betale, men alle er ikke i samme båt, og kan få seg et kraftig sjokk. Vi reiser ofte og til langt dyrere steder, men får da som regel litt service på kjøpet. Det var en sjeldenhet i Kroatia . På strendene var det overfylt. Vi leide solsenger til 52 kr PR stk PR dag. Ikke uvanlig det, men vi ble " omringet" av kroatene med telt. Strandtelt som de presset seg ned med samme hvor en satt, brettet seg ut, helst oppå deg. Arrogante, egoistiske. Sure. Ingen smil, ingen gjestfrihet. Det minner litt om " østblokk", kaldt. Til tross for at Tallinn og estlendere er av de mest gjestfrie vi har opplevd hvor vi enn har reist. Dette var vår erfaring. Nå har vi vært der. En erfaring rikere som vi ikke kommer til å gjenta. Anonymkode: a15f1...e9d Hm. Vi bodde på et fint 4 stjernes hotel og betalte 1800 kr totalt for 2 personer for frokost og middagsbuffe hver dag i 14 dager. Da var det massevis av mat med alt en kunne tenke seg og mere til. Vi hadde kjøleskap på rommet og gikk i lokalbutikken og kjøpte det vi ønsket av brus, smoothie og den slags. Vannet kan man drikke rett fra springen så vi fyllte bare på springvann på tomme , skyllte brusflasker og hadde med oss I sekken ut der vi var om dagen., inkludert ved bassenget. Lunsj spiste ute på restaurant og som regel kjøpte vi oss en stor pizza. Det holdt i massevis etter frokostbuffeten. Den kostet 60 kroner og med 2 cola så kom det hele på 80 kroner tilsammen. Noen dager kjøpte vi et større måltid a la grillede lammekoteletter og kebab pluss salat og tilbehør pluss brus. Maks jeg betalte for dette var 200 kr tilsammen for begge. Man kan også kjøpe enkel lunsj ved å benytte bakeren og de små supermarkedene rundt forbi. Solstoler. Det var gratis solstoler uten puter ved en tildelt del av stranda på vårt hotel. Skulle man ha en madrass så kostet den rundt 45 kr I leie pr. dag. Gikk man noen meter til nærmeste strandvarebutikk og kjøpte seg en madrass til 80 kroner og så brukte den på den gratis solsengen uten pute så ble det en mye billigere affære. Angående tips. Det er stor arbeidsledighet i kroatia og mange må tjene inn om sommeren for å overleve vinteren da de ikke har arbeid på den årstiden. Også timelønnen er ganske liten så at man legger igjen tips er nok noe de blir veldig glade for. Tips er jo en vanlig greie de fleste steder man ferierer så det legger jeg alltid inn som endel av feriebudsjettet når jeg drar på tur. I Usa går det mye penger til tips. Og på cruiseskipene og. Har sett mang et smil og takknemlighet fra personer rundt om I verden når jeg ga de tips. Så tenk heller at du faktisk hjelper et annet menneske som har mindre enn deg ved å legge igjen noe penger til de. Personlig synes jeg Kroatia var et flott land å feriere i og jeg kommer til å dra tilbake. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #18 Skrevet 1. september 2017 De ble forbanna fordi jeg ikke tipset nok. Jeg ga 10 % i tips hver gang og gikk på samme sted hver dag, til slutt var de drit forbanna...Tror de er vandt til nordmenn som flagrer med tusenlappene? kanskje? Anonymkode: 43258...f7e
AnonymBruker Skrevet 1. september 2017 #19 Skrevet 1. september 2017 Reis til nabolandet Slovenia, så møter du et helt annet folkeslag. Mye mer vennlige og serviceinstillt. Og ikke minst ydmyke. Fantastisk land ! Anonymkode: 07b52...519
_LanciA_ Skrevet 1. september 2017 #20 Skrevet 1. september 2017 Hadde sommerjobb i 2 mnder hvor jeg reiste rundt på hele balkan. Oppfattet kroater som hyggelige og hjelpsomme. Eneste som kan være irriterende at hvis du reiser i følge med en mann har de en tendens til å alltid hendvende seg til han. Det er nok en kultur ting. Husker ikke om de hadde det der men mange på balkan rister på hode når de mener ja og nikker når de mener nei:) brukte litt tid før jeg skjønte det, fant ut at det var best å bare unngå å riste/nikke i det heletatt når jeg snakket med dem😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå