Gå til innhold

Jeg er besatt av sparing

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det ville jo være krise om det skulle være litt arv igjen til evt. barn så de slipper å betale på lån til de er 60, eller man ender opp med å testamentere pengene til en god sak.

Anonymkode: 1ba5e...539

Vel, vi er mange som ikke liker barn så det er heldigvis ingen problemstilling :)

Anonymkode: 82bff...854

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, vi er mange som ikke liker barn så det er heldigvis ingen problemstilling :)

Arv var ikke det eneste alternativet jeg nevnte.

• Liker 1
Skrevet
På 13.8.2017 den 14.37, AnonymBruker skrev:

Uff føler med deg.

Jeg studerer på BI, jobber ikke ved siden av studielånet, og har likevel klart å spare opp alle skolepengene... 

Følger med på nettet over kiloprisen på matvarer fra uke til uke fra butikk til butikk, sykler gjerne 3 km dersom kiloprisen på bananer er 5 kr billigere på kiwi enn på rema 1000. Fører også statistikk over kiloprisen på diverse matvarer og kjøper som regel det som er sesongbasert. Har kuttet ut kjøtt, fisk, melk, egg, og all ferdigprodusert mat. Går på seminarer for gratis mat, går på besøk til eldre damer for småkaker (er jo også koselig selvsagt), sykler og løper i all slags vær fremfor treningsstudio, bunkret opp med mat, hygieneartikler og tidløse klær siden jeg var 16 slik at jeg ikke trenger å kjøpe noe, ferie er fjelltur på gratis turistforeningshytter eller familiens hytte, høster inn bær, sopp og brennesle, bruker tørkestativ fremfor tørketrommel, bruker også mye håndvask fremfor vaskemaskin, eier masse ullklær og ulltepper slik at jeg slipper å bruke ovn om vinteren, lader også opp pc og mobil på biblioteket gratis, følger nøye med på tilbud året rundt og ønsker meg nødvendige duppeditter til jul. Har også prestert å sykle fra studiestedet til hjembyen min med overnatting hos familie for å spare penger 

Skrue McDuck er rene amatøren i forhold :) 

Anonymkode: b70b9...ba9

Hvor på nett finner du dette? 😀

Anonymkode: 81ebd...d3e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor på nett finner du dette? 😀

http://enhver.no/priser/

:) 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Supert, takk👍🏻😀

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Arv var ikke det eneste alternativet jeg nevnte.

Nei men er ikke alle som har behov for å gi bort penger vettu. 

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vel ikke 539 skrevet det heller.

Endret av Husholdning1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, er ikke alle som har behov for å maksimere egotrippingen heller.

Skrevet

Som mange sier, lurt å spare men man skal jo leve og! Jeg selv sparer til USA tur men jeg har jo valgt frem et fast beløp jeg plasserer på høyrentekonto som ligger nå på vell 30 000 kroner (rundt 2000) hver måned. Du vil jo ha mer kontroll om du gjør det slikt og da vet du hva du har på brukskontoen som du kan sløse litt på ting du har lyst på. 

Anonymkode: 72df9...50d

Skrevet

Tråen er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov.
/lillesky (mod)

• Liker 1
Skrevet
På 13.8.2017 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Når folk blir så opptatt av sparemanien at de lader mobilen på biblioteket er det bare trist. Det koster ca en femmer å lade mobilen, i året.

Anonymkode: 02c90...17c

Faktisk er det enda billigere. Leste en artikkel der det sto at det koster ca 3 kr i året å lade en mobil...! Å sitte på biblioteket og vente for at mobilen skal lade gratis blir da temmeiig unødvendig, ja.

Anonymkode: cd972...ccf

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker også å spare. Sparer noen tusenlapper hver måned.

Det er stor trygghet i å vite at jeg har sparepenger på konto, hvis noe uforutsett skulle skje. I nettbanken har jeg opprettet diverse kontoer for ulike formål. En for sparing til vaskemaskin. En for sparing til oppussing. En for bufferkonto. En for regninger, og så den vanlige brukskontoen med bankkort tilknyttet.

Gir meg god oversikt over hva jeg har på de ulike postene, og hvor langt jeg har igjen til målet, f.eks. på sparingen til oppussing.

Tilsammen har jeg rundt 280.000 på bankkontoene nå. Og mer skal det bli. På oppussingskontoen alene skal det stå 300.000 før jeg begynner oppussingen.

Anonymkode: cd972...ccf

• Liker 1
Skrevet

Smart å spare! Greit man skal leve livet når man er ung, men livet kan jo leves temmelig billig i den alderen. Det er når man blir eldre og skal etablere seg at det koster - kjempelurt å ha spart som ung da!!

Jeg er ikke flink til å spare lenger, men jeg trenger det ikke heller da jeg har ganske bra økonomi nå, men sparte masse som ung og i 30-årene, beste sparetipset mitt var å bo hjemme mens jeg studerte og også et par år etter at jeg begynte å jobbe, for da kunne jeg spare store deler av lønna. Ikke noe alle har mulighet til, og en ganske lettvin måte å gjøre det på, ja,  men jeg sparte 400 000 kr som jeg brukte som egenkapital i bolig. 

Sparte også på å ikke ha bil før jeg ble 29, drakk nesten ikke alkohol før jeg ble 28 (var redd for å bli feit som ung, men det var bra for da gikk ikke pengene med i festesluket), bodde og jobbet på steder der det ikke var butikker, hvilket førte til at det ble automatisk mindre shopping, hadde aldri mye duppeditter, fikk ikke smarttelefon før i 2015 da jobben betalte det, og mine hobbyer har vært lesing og løping, og det er gratis. Ja, jeg bruker biblioteket mye. 

Anonymkode: 1bddd...c8b

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo over to måneder siden denne ble oppdatert? Uke 23 var vel i juni

Anonymkode: 1ff88...b39

Skrevet
På 13.8.2017 den 23.09, AnonymBruker skrev:

Tryggheten ved å ha noe i bakhand er uvurderlig. Friheten ved å slippe å være prisgitt andre i enhver ting man gjør . 

Jeg har vært en som brukte og brukte hovedsakelig for å bli likt av andre.Slik jeg tenker nå har jeg fått en ny og større frihet som kjennes så bra.Jeg kan være nøktern for jeg gir blaffen i hva andre tenker og mener om meg.

Og endelig tør jeg vise verden at jeg er introvert uten å skamme meg over det. Pengene jeg i sin tid brukte på psykolog er spart inn for lengst og vel så det.Hadde aldri funnet fram til meg selv igjen uten henne.Før henne var jeg en vannvittig sløser.Så fant jeg meg selv og min indre ro.Og kjøpemanien  min ble en saga blott.

Ts

Anonymkode: d57c9...d4a

Kjøpemanien din har blitt omgjort til en sparemani. 

Etter min mening er ingen av delene særlig optimalt. En mellomting der man sparer og samtidig lever er å foretrekke. 

Anonymkode: 4f92f...7b5

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg er misunnelig på dere/ beundrer dere! Ønsker så gjerne å bli flink til å spare!! 

Anonymkode: c2499...801

• Liker 1
Skrevet
På 2017-08-13 den 15.08, _popcorn_ skrev:

Kjøper større pakker med ferdig skåret ost, deler opp og legger i fryser. 
Hele oster er billigere kilopris, men da ender det opp med å bli dårlig, derav mer svinn. 

Du kan jo kjøpe en hel ost og skjære den opp selv..

Anonymkode: 26b1b...489

• Liker 3
Skrevet
På 13.8.2017 den 14.17, AnonymBruker skrev:

Siste året har jeg spart 100000,-  på tross av at jeg er lavtlønnet.

Jeg tenker sparing hele tiden og velger bort ferie og å være sosial hvis det innebærer kostnader så som kafe bensin og å spise ute.

Før dette var jeg motsatt.Hamstret masse klær og sminke slik at jeg har for årevis fremover.Ergo blir ikke dette lenger en nødvendig utgiftspost.

Jeg har fått kick av å se hvor mye det faktisk er mulig å spare og jeg finner stor trygghet i å øke sparekontoen mest mulig.

Heldigvis er jeg introvert og det i seg selv er besparende,  slippe å la seg påvirke av andre til å følge trendene.Vel nå har jeg uansett garderobe for flere år fremover.

En periode trodde jeg at jeg måtte følge andres mønster.Det var en lettelse å skjønne at jeg ikke måtte.Tørre å velge annerledes.Tørre å ikke gjøre som alle andre gjør. 

Hva er ditt beste sparetips som blir en rutine som gjør at du ikke merker at du lider under det men allikevel gjør at du føler deg priviligert?

Anonymkode: d57c9...d4a

Du er skitflink. Honør!!

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg er misunnelig på dere/ beundrer dere! Ønsker så gjerne å bli flink til å spare!! 

Anonymkode: c2499...801

Det er egentlig bare å begynne.

Les tilbudsaviser og fyll opp skapene når ting er på tilbud. Når du holder en liten sjokolade, brus eller drikke på hutikken, tenk over om denne egentlig er verdt 25-50 kr for deg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...