AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #1 Skrevet 13. august 2017 Siste året har jeg spart 100000,- på tross av at jeg er lavtlønnet. Jeg tenker sparing hele tiden og velger bort ferie og å være sosial hvis det innebærer kostnader så som kafe bensin og å spise ute. Før dette var jeg motsatt.Hamstret masse klær og sminke slik at jeg har for årevis fremover.Ergo blir ikke dette lenger en nødvendig utgiftspost. Jeg har fått kick av å se hvor mye det faktisk er mulig å spare og jeg finner stor trygghet i å øke sparekontoen mest mulig. Heldigvis er jeg introvert og det i seg selv er besparende, slippe å la seg påvirke av andre til å følge trendene.Vel nå har jeg uansett garderobe for flere år fremover. En periode trodde jeg at jeg måtte følge andres mønster.Det var en lettelse å skjønne at jeg ikke måtte.Tørre å velge annerledes.Tørre å ikke gjøre som alle andre gjør. Hva er ditt beste sparetips som blir en rutine som gjør at du ikke merker at du lider under det men allikevel gjør at du føler deg priviligert? Anonymkode: d57c9...d4a 6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #2 Skrevet 13. august 2017 Jeg leser tilbudsavisene og går eller sykler til hver butikk som har noe jeg trenger til en lav pris. Jeg vet hva som er en god kilopris på de fleste varer jeg bruker, så jeg kjøper ikke nødvendigvis noe selv om det f.eks. er 40% avslag på det. Jeg henger opp tøyet i stedet for å bruke tørketrommel, siden veldig mye av tøyet forsvinner som støv hver gang man bruker den. Anonymkode: 1ba5e...539 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #3 Skrevet 13. august 2017 Uff føler med deg. Jeg studerer på BI, jobber ikke ved siden av studielånet, og har likevel klart å spare opp alle skolepengene... Følger med på nettet over kiloprisen på matvarer fra uke til uke fra butikk til butikk, sykler gjerne 3 km dersom kiloprisen på bananer er 5 kr billigere på kiwi enn på rema 1000. Fører også statistikk over kiloprisen på diverse matvarer og kjøper som regel det som er sesongbasert. Har kuttet ut kjøtt, fisk, melk, egg, og all ferdigprodusert mat. Går på seminarer for gratis mat, går på besøk til eldre damer for småkaker (er jo også koselig selvsagt), sykler og løper i all slags vær fremfor treningsstudio, bunkret opp med mat, hygieneartikler og tidløse klær siden jeg var 16 slik at jeg ikke trenger å kjøpe noe, ferie er fjelltur på gratis turistforeningshytter eller familiens hytte, høster inn bær, sopp og brennesle, bruker tørkestativ fremfor tørketrommel, bruker også mye håndvask fremfor vaskemaskin, eier masse ullklær og ulltepper slik at jeg slipper å bruke ovn om vinteren, lader også opp pc og mobil på biblioteket gratis, følger nøye med på tilbud året rundt og ønsker meg nødvendige duppeditter til jul. Har også prestert å sykle fra studiestedet til hjembyen min med overnatting hos familie for å spare penger Skrue McDuck er rene amatøren i forhold Anonymkode: b70b9...ba9 9
Gjest JanHelge Skrevet 13. august 2017 #4 Skrevet 13. august 2017 Selv lever jeg livet og gir virkelig faen, som å kjøpe høyttalere nylig som kostet meg like over 20.000 inklusive henting og oppgradering. Jeg har nok av venner som sparer seg til fant, selv gjør jeg bevisst ikke det samme og om noen år tenkte jeg at jeg skal kjøpe meg en hytte og da blir det bare utlegg der også. Ikke glemme å leve livet nå mens dere er unge sier bare jeg, er for mange som sparer og sparer et helt liv og dør med masse penger på konto som dem aldri får brukt, sparingen blir for dem en besettelse og gleden blir å sjekke saldoen på penger dem aldri unner seg glede av. Uten å spare meg til fant så går jeg en ok fremtid i møte, skal snart starte å spare noe hver mnd til pensjonisttiden men trenger ikke være så mye fordi jobber jeg har hatt ha hatt greie pensjonsordninger og ting kommer til å gå greit når jeg blir gammel også tenker jeg,.
Husholdning1 Skrevet 13. august 2017 #5 Skrevet 13. august 2017 Forståelig. Som 30-åring kunne jeg kjøpe bolig til 800k og enda er det 200k å bruke på oppussing. Kun driftsutgifter å tenke på fremover
_popcorn_ Skrevet 13. august 2017 #6 Skrevet 13. august 2017 Jeg sparer litt, og bruker litt. Men fryseren min er det absolutt beste sparetipset! Jeg kjøper alltid kjøtt/fisk på tilbud pga dato, deler opp pakningene i porsjonpakker, og legger i fryser. fløte, rømme og melk kjøpes også stort sett alltid på dato-tilbud, og så lager jeg sauser selv. Kjøper frosne polarbrød fra meny, det tar noen få minutter å tine ett polarbrød, og så lenge dem ligger i fryseren så blir dem aldri dårlig, derav må jeg aldri kaste brødmat. Kjøper større pakker med ferdig skåret ost, deler opp og legger i fryser. Hele oster er billigere kilopris, men da ender det opp med å bli dårlig, derav mer svinn. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #7 Skrevet 13. august 2017 11 minutter siden, Husholdning1 skrev: Forståelig. Som 30-åring kunne jeg kjøpe bolig til 800k og enda er det 200k å bruke på oppussing. Kun driftsutgifter å tenke på fremover Hvor får man kjøpt bolig til 800K? Anonymkode: d57c9...d4a 6
_popcorn_ Skrevet 13. august 2017 #8 Skrevet 13. august 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor får man kjøpt bolig til 800K? Anonymkode: d57c9...d4a Man kan vurdere en av de nesten 800 boligene til under en million som ligger på finn, fordelt over alle 19 fylkene. 8
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #10 Skrevet 13. august 2017 For et kjipt liv. I morgen kan du være dau og i grava får du ikke glede av pengene. Anonymkode: 336a2...842 14
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #11 Skrevet 13. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: For et kjipt liv. I morgen kan du være dau og i grava får du ikke glede av pengene. Anonymkode: 336a2...842 At jeg eier min egen en viss trygghet og skulle jeg mot formodning dø vil pengene komme dem tilgode. Saken er at jeg kjeder meg ikke jeg føler ikke at jeg har et trist liv. Anonymkode: d57c9...d4a 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #12 Skrevet 13. august 2017 Som vanlig vil du få masse svar fra dem som er sure for at du får dem til å se ut som de storsløserene de er. Ikke bry deg om dem, lev heller livet slik du selv ønsker. Den økonomisk friheten du skaffer deg vil gi valgmuligheter mange av dem vil være grønne av misunnelse over om noen år. Anonymkode: 1ba5e...539 6
Husholdning1 Skrevet 13. august 2017 #13 Skrevet 13. august 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor får man kjøpt bolig til 800K? Anonymkode: d57c9...d4a Veldig mange steder.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #14 Skrevet 13. august 2017 Ikke lev i dag, i morgen kan det være slutt! Anonymkode: 50761...dc2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #15 Skrevet 13. august 2017 Når folk blir så opptatt av sparemanien at de lader mobilen på biblioteket er det bare trist. Det koster ca en femmer å lade mobilen, i året. Sparing er fint, og smart, og nødvendig. Men når det bikker over til det maniske er det faktisk på tide å stoppe litt opp å tenke seg litt om. Man skal faktisk LEVE sitt liv, ikke bare eksistere. Jeg og mannen min har solide bufferkontoer og sparekontoer. Vi er ikke fattige, men vi ødsler heller ikke ut penger. Det handler om sunn fornuft. Hva skal man med 500K på kontoen om man lever som en kirkerotte? Man skal ikke spare seg til fant. Man skal spare med fornuft. Å bruke timevis av fritiden på å spare et par kroner, å lade mobilen på biblioteket og sitte som en eremitt fordi man ikke vil bruke 20kr på en kaffe med venner er ikke fornuft. Det er sykelig. Anonymkode: 02c90...17c 38
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #16 Skrevet 13. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når folk blir så opptatt av sparemanien at de lader mobilen på biblioteket er det bare trist. Det koster ca en femmer å lade mobilen, i året. Sparing er fint, og smart, og nødvendig. Men når det bikker over til det maniske er det faktisk på tide å stoppe litt opp å tenke seg litt om. Man skal faktisk LEVE sitt liv, ikke bare eksistere. Jeg og mannen min har solide bufferkontoer og sparekontoer. Vi er ikke fattige, men vi ødsler heller ikke ut penger. Det handler om sunn fornuft. Hva skal man med 500K på kontoen om man lever som en kirkerotte? Man skal ikke spare seg til fant. Man skal spare med fornuft. Å bruke timevis av fritiden på å spare et par kroner, å lade mobilen på biblioteket og sitte som en eremitt fordi man ikke vil bruke 20kr på en kaffe med venner er ikke fornuft. Det er sykelig. Anonymkode: 02c90...17c Jeg ville levd som en kirkerotte for å spare 500 000 om det var til ek i bolig feks. Anonymkode: 7625b...4d7 4
Husholdning1 Skrevet 13. august 2017 #17 Skrevet 13. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når folk blir så opptatt av sparemanien at de lader mobilen på biblioteket er det bare trist. Det koster ca en femmer å lade mobilen, i året. Sparing er fint, og smart, og nødvendig. Men når det bikker over til det maniske er det faktisk på tide å stoppe litt opp å tenke seg litt om. Man skal faktisk LEVE sitt liv, ikke bare eksistere. Jeg og mannen min har solide bufferkontoer og sparekontoer. Vi er ikke fattige, men vi ødsler heller ikke ut penger. Det handler om sunn fornuft. Hva skal man med 500K på kontoen om man lever som en kirkerotte? Man skal ikke spare seg til fant. Man skal spare med fornuft. Å bruke timevis av fritiden på å spare et par kroner, å lade mobilen på biblioteket og sitte som en eremitt fordi man ikke vil bruke 20kr på en kaffe med venner er ikke fornuft. Det er sykelig. Anonymkode: 02c90...17c Alt med måte selvsagt. Jeg har heldigvis aldri sag nei når jeg har blitt invitert med på noe, selv om jeg har spart opp en million etter ti år i arbeid
Gjest JanHelge Skrevet 13. august 2017 #18 Skrevet 13. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når folk blir så opptatt av sparemanien at de lader mobilen på biblioteket er det bare trist. Det koster ca en femmer å lade mobilen, i året. Sparing er fint, og smart, og nødvendig. Men når det bikker over til det maniske er det faktisk på tide å stoppe litt opp å tenke seg litt om. Man skal faktisk LEVE sitt liv, ikke bare eksistere. Jeg og mannen min har solide bufferkontoer og sparekontoer. Vi er ikke fattige, men vi ødsler heller ikke ut penger. Det handler om sunn fornuft. Hva skal man med 500K på kontoen om man lever som en kirkerotte? Man skal ikke spare seg til fant. Man skal spare med fornuft. Å bruke timevis av fritiden på å spare et par kroner, å lade mobilen på biblioteket og sitte som en eremitt fordi man ikke vil bruke 20kr på en kaffe med venner er ikke fornuft. Det er sykelig. Anonymkode: 02c90...17c Enig! Selv kan jeg svi av +3000 kr på en bytur, dersom konsert så blir deg gjerne mer enn det også, og det føles herlig å kunne spandere en øl eller to også på venner etc. Og hva så om et cafebesøk koster 150 kroner for mat og kaffe, er definitivt verdt det. En bufferkonto er nok som du sier i fall bilen får problemer eller noe hender.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2017 #19 Skrevet 13. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man skal ikke spare seg til fant. Man skal spare med fornuft. Å bruke timevis av fritiden på å spare et par kroner, å lade mobilen på biblioteket og sitte som en eremitt fordi man ikke vil bruke 20kr på en kaffe med venner er ikke fornuft. Det er sykelig. Det har ingen hensikt økonomisk å gå på biblioteket for å lade mobilen, men å dra dit trenger heller ikke være en bortkastet tur. Man kan bl.a. lese aviser og bøker der gratis. Man kan ofte slå flere fluer i en smekk ved å planlegge litt. F.eks. ved å går tur til butikker for å kjøpe tilbudsvarer i stedet for å betale for å ta bussen (eller enda verre, bruke egen bil) til et treningsstudio man også må betale for å bruke. Anonymkode: 1ba5e...539 2
Morpheus Skrevet 13. august 2017 #20 Skrevet 13. august 2017 Mitt sparetips er å ta seg en Sverigetur. Kanskje hver fjerde måned og fylle fryseren. Det som egentlig koster. Er jo kjøtt. Tilbehøret kan du jo kjøpe i Norge. Firstprice osv. er vel så bra og ofte bedre enn dyre merker. Så er jo alt det andre da. Gjøre ting selv. Vaske bilen selv, bytte dekk, fikse ting, klippe håret selv og alt annet som du betaler andre for å gjøre for deg. Som du fint greier selv. Finnes så mye fine videoer på youtube om det aller meste hvis man trenger å lese seg opp på noe du skal gjøre. Det er veldig fint å ha en god buffer. Da slapper man liksom mer av og ikke bekymrer seg om det skulle skje en økonomisk smell. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå