Gå til innhold

Barneoppdragelse, kjefting bra alternativ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er kjefting normalt når man oppdrar barn?

Jeg hører naboen skriker og huger "PETTER DU RØRER IKKE DEN EN GANG TIL NÅ HØRER DU" 

"GI FAEN MED DET DET PETTER, NÅ KOMMER DU HER" 

Hører kjefting og skriking hver eneste dag fra naboen. Hører ikke alt de sier, men høres brutalt ut. Er dette normalt? 

Hilsen ei jente på 19år. 

Anonymkode: 2ffbd...774

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ganske normalt, men likevel lite effektivt. 

Men det er jo ofte ganske slitsomt for omgivelsene. 

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er kjefting normalt når man oppdrar barn?

Jeg hører naboen skriker og huger "PETTER DU RØRER IKKE DEN EN GANG TIL NÅ HØRER DU" 

"GI FAEN MED DET DET PETTER, NÅ KOMMER DU HER" 

Hører kjefting og skriking hver eneste dag fra naboen. Hører ikke alt de sier, men høres brutalt ut. Er dette normalt? 

Hilsen ei jente på 19år. 

Kjefting er en dårlig måte å oppdra og irettesette et barn på. Det vitner om voksne som har kommet til kort mht fremgangsmåter overfor barn. Barn som kjeftes på tar ikke pointet fra foreldrene og utforsker grensene enda mer, som oftest. 

Dette er en dårlig sirkel der den voksne trenger å lære seg andre metoder for oppdragelse av barn. 

Anonymkode: d2f4c...ca8

• Liker 4
Skrevet

Det fungerer tydeligvis ikke da du hører denne kjeftingen så ofte. Kjefting er ingen god måte å oppdra barn på da det fører til at barna blir redde og usikre. 

• Liker 1
Skrevet

Når jeg vokste opp fikk vi karameller. Min erfaring er at det var langt mer effektivt enn denne norske metode med å skrike. Et barn som får en karamell lærer seg å lytte.

Anonymkode: 3c4c9...1af

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg vokste opp fikk vi karameller. Min erfaring er at det var langt mer effektivt enn denne norske metode med å skrike. Et barn som får en karamell lærer seg å lytte.

Som i godteri eller ørefik?

Anonymkode: 3e874...ef1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Karameller? Som i slag?

Kjefting er ikke en norsk metode for barneoppdragelse! Foreldre som kjefter istedenfor å snakke med barna sine og sette grenser mangler noe vesentlig; Nemlig evnen til kommunikasjon! 

• Liker 3
Skrevet

Jeg husker selv meg som barn, fikk mye kjeft. Jeg ble bare mer ubrukelig, redd og usikker på ting. Ble også frekk og kjeftete tilbake, og var slik helt til jeg flyttet fra foreldrene mine. Jeg tror iallfall det var kjefting som gjorde meg til en drittunge, før jeg fikk kjeft var jeg sjenert og ikke snakket, gjorde litt småfeil jeg fikk kjeft for, men synes jeg kan huske jeg ble brutal etter kjefting og kastet ting rundt meg hver gang jeg ble kjeftet på. Når jeg ble eldre ble jeg forbanna når faren min kjeftet.. 

Vennene mine som ikke fikk kjeft var rolige barn. 

Så har slått litt tanken det ikke er så bra å kjefte så mye på barna sine med tanke på jeg var et ubrukelig barn (fikk mye kjeft) de andre jeg kjenner var ganske rolige og de fikk ikke særlig kjeft.. 

TS

Skrevet

Det hender at jeg kjefter på barna, når jeg er forferdelig sliten, men det er ikke vanen. De gangene det skjer får jeg veldig dårlig samvittighet 😞

Anonymkode: a42ff...d9e

• Liker 6
Skrevet

Å kjefte på den måten du beskriver, er særdeles lite effektivt. Klart de fleste foreldre glipper og hever stemmen innimellom, men det bør absolutt ikke være normen.

Anonymkode: f2fdc...1b5

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er så veldig normalt lenger. Uansett er det ikke den riktige måten å oppdra barn på, man kommer mye lenger ved å snakke rolig om hva som ble gjort galt

• Liker 1
Skrevet

Nei,det er ikke ok. Men det skjer jo. Det topper seg iblant. En er ikke udyr eller dårlig forelder fordi om det skjer nå og da en sjelden gang. Men kjeft ofte gjør jo barn usikre. Det sier seg selv.

Jeg får på badet (eneste døren en låser her i huset. Jeg kan sitte å si for meg selv : jævla drittunger. (Ja,faktisk) 

Så får jeg det ut,og roer meg ned. I gen blir bedre av kjefting. Still spørsmål og snakke er det beste.

Men,det glipper iblant selv om jeg aldri sier "jævla drittunger"da!! Ett sted går grensa.

Men kjefting er lite fruktbart. Uansett.

Anonymkode: 4c043...70e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...