Gå til innhold

Hva ville du gjort? Mor har drukket opp min arv fra far.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 20 år siden skiltes mine foreldre pga min mors drikking og stadige sidesprang. Min mor hadde dårlig råd og sutret over at hun bodde dårlig med meg og mitt søsken i en liten leilighet. Min far bodde da alene i huset han hadde bygget mens de fortsatt var gift. I stedet for å betale henne hennes andel i huset så ga han henne huset som arv til meg og mitt søsken. Huset var nedbetaling. Om det ble gjort en skriftlig avtale på dette er fortsatt uklart for meg da jeg akkurat har fått vite alt dette. 

Det gikk akkurat ett års før mor solgte huset og vi flyttet til en annen kant av landet. Hun brukte en del av overskuddet til å kjøpe en liten leilighet og levde på resten av pengene en god stund, blant annet mens hun gikk på skole. Det var mye festing og drikking og jeg som barn stusset allerede da på hvordan hun hadde råd til dette.

Jeg flyttet hjemmefra som 16 åring for å slippe å bo i en liten leilighet sammen med min alkoholiserte mor når hennes kjæreste også flyttet inn der. Etterhvert ble også denne leiligheten solgt og jeg fikk da plutselig overført 20 000 kroner med melding om forskudd på arv. 

Hun og samboeren sin var da begge arbeidsledige i 2 år og bare drakk og reiste på ferier. De har siden dette kun hatt leide boliger.

Nå har jeg fått høre om dette fra min far. Jeg har også sjekket og det stemmer at huset ble overført til min mor for kroner null det året han hevder. Han sier huset var mitt og mitt søsken sitt hus, dvs arv fra han. Jeg har som sagt fått 20 000 av disse pengene, mitt søsken fikk ingen ting. Jeg har ingen kontakt med min mor pga hennes alkoholisme.

Spørsmålet er om jeg burde gjøre noe mer med dette eller bare la det fare? Huset ble solgt for 2 millioner for 20 år siden så det var snakk om en del penger den gangen

Anonymkode: 69224...5b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingenting du kan gjøre med det annet enn å akseptere det.

Anonymkode: 48423...cea

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting du kan gjøre med det annet enn å akseptere det.

Pfft. Basert på hva?

Jeg hadde lett snakket med advokat om dette.

• Liker 5
Skrevet

Så lenge han har overført huset til henne og ikke dere så er det ikke så mye å gjøre. Rimelig idiotisk av ham å stole på henne når han visste hvordan hun var.

Anonymkode: d0bcd...d9e

• Liker 20
Skrevet
2 minutter siden, herremann skrev:

Pfft. Basert på hva?

Jeg hadde lett snakket med advokat om dette.

Javel, men det er faktisk ingenting TS kan gjøre med dette. Beklager.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Javel, men det er faktisk ingenting TS kan gjøre med dette. Beklager.

Prøver igjen, hvorfor er det ingenting TS kan gjøre?

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, herremann skrev:

Hvis ingenting er skriftlig, kan det være en hard nøtt. Muntlig avtale er jo bindende, men vanskelig å bevise.

Ta kontakt med en advokat og be om råd. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, herremann skrev:

Huset ble gitt til moren, derfor.

Dette er ikke så veldig komplisert.

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huset ble gitt til moren, derfor.

Dette er ikke så veldig komplisert.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

gav han henne huset som arv til meg og mitt søsken. 

Er du sikker?

Skrevet
Akkurat nå, herremann skrev:

Er du sikker?

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 20 år siden skiltes mine foreldre pga min mors drikking og stadige sidesprang. Min mor hadde dårlig råd og sutret over at hun bodde dårlig med meg og mitt søsken i en liten leilighet. Min far bodde da alene i huset han hadde bygget mens de fortsatt var gift. I stedet for å betale henne hennes andel i huset så ga han henne huset som arv til meg og mitt søsken. Huset var nedbetaling. Om det ble gjort en skriftlig avtale på dette er fortsatt uklart for meg da jeg akkurat har fått vite alt dette. 

Det gikk akkurat ett års før mor solgte huset og vi flyttet til en annen kant av landet. Hun brukte en del av overskuddet til å kjøpe en liten leilighet og levde på resten av pengene en god stund, blant annet mens hun gikk på skole. Det var mye festing og drikking og jeg som barn stusset allerede da på hvordan hun hadde råd til dette.

Jeg flyttet hjemmefra som 16 åring for å slippe å bo i en liten leilighet sammen med min alkoholiserte mor når hennes kjæreste også flyttet inn der. Etterhvert ble også denne leiligheten solgt og jeg fikk da plutselig overført 20 000 kroner med melding om forskudd på arv. 

Hun og samboeren sin var da begge arbeidsledige i 2 år og bare drakk og reiste på ferier. De har siden dette kun hatt leide boliger.

Nå har jeg fått høre om dette fra min far. Jeg har også sjekket og det stemmer at huset ble overført til min mor for kroner null det året han hevder. Han sier huset var mitt og mitt søsken sitt hus, dvs arv fra han. Jeg har som sagt fått 20 000 av disse pengene, mitt søsken fikk ingen ting. Jeg har ingen kontakt med min mor pga hennes alkoholisme.

Spørsmålet er om jeg burde gjøre noe mer med dette eller bare la det fare? Huset ble solgt for 2 millioner for 20 år siden så det var snakk om en del penger den gangen

Moren hadde heller ikke kunnet selge huset hvis det ikke hadde stått på henne.

Anonymkode: d0bcd...d9e

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, herremann skrev:

Er du sikker?

Huset ble nok gitt til moren og tinglyst i hennes navn. Hvis ikke så hadde hun ikke fått solgt fet videre uten samtykke fra ts og/eller overformynderiet.  

Anonymkode: 8b33c...c47

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva menerr du du skal kunne gjøre da? 

Du kan saksøke din mor, men har hun ikke penger så er der ikke noe å hente uansett om du vinner frem eller ikke. 

Anonymkode: e2701...2fa

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan saksøke din mor, men har hun ikke penger så er der ikke noe å hente uansett om du vinner frem eller ikke. 

Dette. Der intet er, har selv keiseren tapt sin rett.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke at jeg skal gjøre noen ting, det er jo derfor jeg spør her. Jeg er veldig sjokkert og overasket over å følge høre at moren min har holdt disse pengene fra meg og mitt søsken.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke at jeg skal gjøre noen ting, det er jo derfor jeg spør her. Jeg er veldig sjokkert og overasket over å følge høre at moren min har holdt disse pengene fra meg og mitt søsken.

Bare lat som det aldri var noen penger, så glemmer du det fort.

Anonymkode: 9b6c4...58f

• Liker 2
Skrevet

Drikke opp for 2 mill? Hva var det mora di drakk? Cognac av fineste sort?

Anonymkode: 78949...ebc

Skrevet

Huset ble solgt for så mange år siden, og gjort er gjort. Moren din har ødslet vekk hele arven deres. Strengt tatt har hun vel rett til det. Det er ingen som kan bestemme at foreldre ikke får bruke sine verdier som de vil mens de lever. De er ikke NØDT til å spare opp en arv til sine barn.

Din far visste jo hvordan hun var, og at hun som alkoholiker var totalt upålitelig. Jeg fatter ikke hvordan han kunne overføre en så verdifull eiendom som et hus til et slikt menneske? Det er uforståelig for meg. Men gjort er gjort, som sagt, og det er ingenting dere kan gjøre med det nå. Faren din overførte et hus til en kvinne som drikker alkohol hver dag og som hele tiden leter etter penger til neste drink. Ufattelig at han kunne gjøre det.

Du får bare regne med å arve mindre når den tid kommer. Sånn er det.

Anonymkode: f53f5...243

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drikke opp for 2 mill? Hva var det mora di drakk? Cognac av fineste sort?

Anonymkode: 78949...ebc

Det står også at hun reiste for pengene. I tillegg kan det vel godt hende at hun som alkoholiker ikke hadde jobb, og kanskje ingen god inntekt og i tillegg levde av hus-pengene i det daglige. Dermed er det veldig lett å feste bort noen hundretusener på noen år.

Anonymkode: f53f5...243

Skrevet

I forhold til din mor er det neppe noe å gjøre. 

Men du har fortsatt arverett fra din far. 

Hvis huset formelt var din arv skulle overformynderiet forvaltet din del av arven til du ble myndig. 

Jeg tror ikke det ble gjort, og dermed har du ikke fått forskudd på arv. Jeg ville sjekke med en juridisk ekspert. Sjekk om det er jushjelp eller tilsvarende der du bor. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde blitt sur på min far som var så korttenkt. Utover det er det vel lite å gjøre..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...