Gå til innhold

Leggerutiner for baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere for at babyene skal skjønne at det er natta og når legger dere h*n for kvelden.. Hvor mange ganger er h*n evt. oppe om natta og hvor gammel er babyen???

Jeg lurer litt. Maren er nå 8 1/2 uker og har ikke noen faste leggerutiner enda. Dagene hennes er forsovidt ganske like, men hun legger seg sammen med oss og gjerne i senga sammen med oss, men vil jo at hun skal lære seg og sove i sin egen seng om natta. Hun sover gjerne mellom 7 og 9 timer i strekk men dette er jo litt varierende da..

Trenger noen tips jeg til hvordan jeg skal begynne med å få litt rutiner på kvelden og når man kan forvente at Maren får en fast rytme...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi begynte med relativt faste leggerutiner fra gutten vår var ca 3 mnd. Det innebar leggetider (innenfor en times tid), og i hvilken rekkefølge vi skiftet til pysj, matet, badet, etc... Vi la han også alltid i egen seng, selv om det tidt og ofte ble til at vi måtte ta han opp og noen ganger til og med ta han over i vår seng...

Syntes likevel det tok lang tid før han ble vant med rutinene... men et sted skal man jo starte. Nå for tida holder vi på med å avslutte et vellykket Ferber-forsøk... så nå blir det enda bedre for oss... :)

Lykke til!

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet

Vet ikke om jeg er den rette til å svare, for vi har en baby med et sinnsykt stort sovehjerte, men vi har i alle fall etablert veldig faste leggerutiner. Nå er Plonkeliten fire måneder. Døgnrytmen hennes kom vel ordentlig i lage da hun var ca 2 1/2 måned, tror jeg.

Helt fra hun ble født har vi vært nøye med å ha det lyst om dagen og mørkt og stille om natten. Om kvelden tar vi på henne pyjamas, demper lyset på badet mens vi skifter, og tar henne inn på et nesten mørkt soverom, synger for henne og har en varmeflaske i sengen sånn at den er litt varm når vi legger henne ned. Har aldri hatt henne i vår seng annet enn et par netter helt i begynnelsen, tror du bør venne Maren av med dette så snart som mulig, for det vil bare bli vanskeligere jo mer bevisst hun blir på omgivelsene sine.

Plonkeliten spiser stort sett én gang hver natt og har gjort det lenge, men det der varierer veldig og så lenge babyen er veldig liten vil den stort sett ha mat hver tredje time døgnet rundt.

Skrevet

Vi begyndte med faste leggetider når han var ca 3mnd.

Då var det bading og mat- så la vi han rundt kl.20.

La han i senga, satte på speledåsen og gikk ut.

Det gikk stort sett greit- sjøl om det var noken kvelda han absolutt IKKJE ville sove. Då byssa vi litt, klappa litt på ryggen, sang litt osv..

Han våkna stort sett 2 ganga på natta.. Etter et par mnd. våkna han 1 gang- og når han va 7mnd slutta vi med mat i det heile tatt. Vi kunne heilt sikkert slutta før- men det vart ikkje.. :roll:

Vi passa og på at han ikkje sov seinare enn til 17.30- sånn at han vart trøtt om kvelden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jenta vår er også 8 1/2 uke gammel nå. Vi legger henne i sengen sin, og etter en stund så sovner hun av seg selv. Hun ligger å putrer litt for seg selv, og så sovner hun. Hun våkner en gang pr natt, eller så sover hun hele natta, det varierer litt.

Tror du bare må prøve deg frem, men det er veldig viktig at hun blir vant til å ligge i sin egen seng.

-lidia-

Skrevet

Vi begynte med faste leggerutiner når guttungen var tre mnd. Babyer har veldig godt av faste rutiner,så vi hadde faste kveldsritualer når det gjaldt mating,vasking,skifting av bleie,pysj ol. når han som sagt var tre mnd la vi han inn på eget rom og det fungerte kjempegreit. Han voknet skjeldnere om natta og skulle ha mat. hvis han var veldig urolig en natt,tok jeg en t-skjorte som jeg hadde brukt en gang,og lot han ligge oppå den. Da roet han seg. (pga lukten av meg).

Skrevet

Vi begynte med faste leggerutiner da gutten var 3 mnd gammel. Han får kveldens siste stell i 20.30 tiden, da med pysj og ny tørr bleie. Han får så mat - grøt og mme senest klokka 21, og er i seng i 21.30 tiden. Da legger pappa'n han i sin egen seng, og som regel går det godt å sovne. Han har ikke vært våken på natta siden han var 6 uker gammel, men om han våkner nå får han vann for å skille at på dagen får vi mat, men på natta får vi vann. Dette gjør til at han sover natta gjennom, for det er ikke noen motivasjon for å våkne for å få "bare" vann. Han våkner som regel klokka 06.30 og da får han en liten flaske mme (125 ml) i senga si, for vi tar han ikke opp. Deretter sover han til klokka 9. Da er det grøt og mme til frokost.

Skrevet

Takk for mange svar.

Har nå begynt å legge henne i sengen. Første natten gikk det ikke særlig bra, men i natt har det gått veldig bra. Et sted må man jo begynne. Vet at hun må lære seg å ligge i egen seng. Syns bare det er litt trist selv. Da er liksom nyfødt perioden over.. Men, vet det er det beste for oss alle at hun lærer seg å sove i egen seng. Må jo innrømme at det er godt å ha senga for seg selv og ligge i hvilke stilling man ønsker :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...