Gjest Sulten... Skrevet 12. januar 2005 #1 Skrevet 12. januar 2005 Jeg har i dag fått beskjed om å holde meg unna gjær, sukker, egg, melk, ris, pasta, hvete, alle ferdigprodukter og halvfabrikata, løk, mais mm i minst tre uker fremover. Da stoppet det litt for meg. Hva i alle verden skal vi spise? Det finnes sikkert en hel masse, men min fantasi sa stopp. Har noen vært på liknende kur og (eller av andre grunner) har noen oppskrifter eller forslag til gode måltider. Både middager og annet. Eller kanskje noen vet et nettsted som har slike oppskrifter. Takknemlig for all hjelp, jeg frykter 3 sultne uker nå...
ella.P Skrevet 13. januar 2005 #2 Skrevet 13. januar 2005 Ta deg en tur på helsekostforretning - der kan du få gode tips. (men finn en forretning som selger litt matvareprodukter og ikke bare kosmetikk - noe det dessverre er blitt mye av). Helios er flinke. Salat, rent kjøtt (kylling, kalkun, svinekjøtt etc) ryvita knekkebrød??...... Det skal også finnes brød uten hvete, gjær og sukker. Her må man bare lese på innholdsfortegnelsen. Xylitol kan du bruke som erstatning for sukker. Stevia var et godt alternativ, men er dessverre ikke lovlig i salg lenger. Ellers kan du lese om slikt på CandidaClubben. Søk etter candida eller matvareallergi på nett - så finner du tips og råd til mat. Lykke til!!
Gjest GreenSky Skrevet 13. januar 2005 #3 Skrevet 13. januar 2005 Rugbrød (sånn oppskjært i boks) er uten gjær og hvete. Men les bakpå pakningen så du er sikker på at du får rett type brød.
Gjest Grooo i.i. Skrevet 13. januar 2005 #4 Skrevet 13. januar 2005 Som altid finnes det bøker om dette, ta deg en tur på biblioteket!
Gjest gjest1 Skrevet 13. januar 2005 #5 Skrevet 13. januar 2005 Hvis du marinerer kjøtt, så trenger du ikke saus Salat kan lages i utallige varianter.
Gjest gjest1 Skrevet 13. januar 2005 #6 Skrevet 13. januar 2005 Ta en kikk på kokebøker eller internettsider for cøliakere og laktose-intollerante. Der vil du sikkert finne mange tips.
Pbrina Skrevet 13. januar 2005 #7 Skrevet 13. januar 2005 Hvis du baker selv, kan du bruke speltmel istedenfor hvetemel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå