Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter en del med menstruasjonssmerter, de er såpass kraftige at jeg er nødt til å ta ut egenmelding/sykemelding. Smertene er verst de 2 første dagene. Kan ikke huske at jeg har hatt slike sterke smerter tidligere, har eskalert det siste året. Kan jeg ha endometriose? Eller høyt progesteronnivå? Har regelmessig syklus på 27 dager, spotter alltid rosa på dag 26.

Venter på å få komme inn til gynekolog time, så ønsker i mellomtiden å høre om noen andre prøvere" har kjennskap til endometriose. Jeg har prøvd å bli gravid siden desember uten hell. Er redd for at det er noe galt med meg.

Anonymkode: 80245...8da

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter en del med menstruasjonssmerter, de er såpass kraftige at jeg er nødt til å ta ut egenmelding/sykemelding.

Prøvd smertestillende?

Anonymkode: f66e3...1fa

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Prøvd smertestillende?

Anonymkode: f66e3...1fa

Ja har ila det siste året prøvd ut paraceptamol, naproxen, ibux og kodein preparater. Ingen av disse har tatt knekken på smertene. En 200 g Ibux pleide å fungere for meg før, men nå er smertene slik at jeg blir kvalm å kaster opp. Skal utredes snart, er livredd for at det feiler meg noe. Er til vanlig forsiktig med medisiner, har sensitiv mave, men har selfølgelig prøvd alt av smertelindring som finnes mor mens smerter.

Ts

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter en del med menstruasjonssmerter, de er såpass kraftige at jeg er nødt til å ta ut egenmelding/sykemelding. Smertene er verst de 2 første dagene. Kan ikke huske at jeg har hatt slike sterke smerter tidligere, har eskalert det siste året. Kan jeg ha endometriose? Eller høyt progesteronnivå? Har regelmessig syklus på 27 dager, spotter alltid rosa på dag 26.

Venter på å få komme inn til gynekolog time, så ønsker i mellomtiden å høre om noen andre prøvere" har kjennskap til endometriose. Jeg har prøvd å bli gravid siden desember uten hell. Er redd for at det er noe galt med meg.

Det du beskriver er nok typissk ved endometriose. Finnes masse nyere info på kropp og helse om endometriose. Bruk google. 

Anonymkode: 21d69...8cb

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har ila det siste året prøvd ut paraceptamol, naproxen, ibux og kodein preparater. Ingen av disse har tatt knekken på smertene. En 200 g Ibux pleide å fungere for meg før, men nå er smertene slik at jeg blir kvalm å kaster opp. Skal utredes snart, er livredd for at det feiler meg noe. Er til vanlig forsiktig med medisiner, har sensitiv mave, men har selfølgelig prøvd alt av smertelindring som finnes mor mens smerter.

Ts

Du må begynne å ta smertestillende før du får vondt. Vet du at du får vondt noen timer etter eller før første bloddråpe, så må du ta smertestillende før du vet smertene kommer. Ellers får du ikke full effekt. Når du er prøver er det anbefalt å bruke paracet preperater og ikke NSAIDs. 

Anonymkode: 21d69...8cb

Skrevet

Hadde det slik før jeg fikk første, men ingen endometriose. Måtte dog da 600 mg Ibux eller den sterkeste naproxen. Borte etter fødsel. 

Lykke til!

Skrevet

Hei, kjenner meg igjen i det du beskriver :) 

Jeg har påvist endometriose. Jeg har sterke menssmerter, og smertene (og blødningen) er verst de 2-3 første dagene. Jeg heller hadde ikke disse smertene før, men de har kommet gradvis de siste 4-5 årene. Det ble påvist tilfeldig under kontroll. Jeg er også prøver, men har ikke prøvd så veldig lenge. Som du kanskje vet har enkelte med endometriose problem med å bli gravid, men der er mye hjelp å få så der er så absolutt håp. Mange klarer det også fint uten å få medisinsk hjelp. Det at du har regelmessige sykluser er kjempe bra, da har du sannsynligvis nokså regelmessig eggløsning også. Du skal ikke miste motet fordi du har prøvd å bli gravid siden desember, mange må prøve lenger selv om de ikke har endometriose, av og til tar det rett og slett litt tid. :) 

Syns uansett ikke at du ska bekymre deg for om det feiler deg noe alvorlig. Symptomene på endometriose varierer fra person til person, men om du har sterke smerter og blør mye under menstruasjon, i tillegg til at du kanskje har smerter i forbindelse med samleie, og/eller smerter i forbindelse med eggløsning, og/eller er ofte oppblåst, eller forstoppelse/diarè. Det varierer veldig fra kvinne til kvinne. Når du er til gynekolog kan vekdommende raskt se om der er vev på områder der dette ikke skal være, og evt. se om du har cyste(r). 

Uansett; ikke bekymre deg! Tenker dette går fint :) 

Skrevet

Jeg har påvist endometriose, fikk det påvist ved ved utredende laparoskopi for infertilitet. Ikke overraskende, så mye menssmerter jeg har.

Den ENESTE sikre måten å påvise endometriose er ved laparoskopi.

Normalt sett vil du ikke få utredning for barnløshet før etter ett år, men har du plager lik de du beskriver, kan det være du kan få laparoskopi for å se  om det er endometriose du har. Har du mulighet, så søk deg til Ullevål eller Stavanger, siden det er der ekspertisen på endometriose er.

Send meg gjerne en melding hvis det er noe du lurer på 😉

Skrevet

Siden det har kommet så plutselig så er det ikke umulig at det er endometriose.

Jeg har alltid hatt sterke menssmerter. Fikk p-piller og Naproxen (den gang var den på resept) som 13 åring, men det hjalp lite. 

Jeg har ikke endometriose, har tatt lap. Jeg har også innimellom mye menssmerter utenom mens (fikk nesten kjeft av gynekologen fordi jeg da kalte det menssmerter, vel det er helt lik smerte). Men ingen finner noe galt. Skikkelig dritt å gå og ha vondt uten noen diagnose. 

Håper de finner det ut for deg. 

Anonymkode: fd03c...748

Skrevet

Takk for svar alle, setter stor pris på å få høre deres erfaringer rundt endometriose! Jeg er spent på gynekolog timen, fordi jeg aldri har vært hos en før. Jeg burde skamme meg med tanke på at jeg er 30 om noen få år.

Ts

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle, setter stor pris på å få høre deres erfaringer rundt endometriose! Jeg er spent på gynekolog timen, fordi jeg aldri har vært hos en før. Jeg burde skamme meg med tanke på at jeg er 30 om noen få år.

Ts

Se å få tatt celleprøve samtidig da... :)

Anonymkode: 0df37...145

• Liker 1
Skrevet
På 13/08/2017 den 1.57, AnonymBruker skrev:

Er selv anti-barn så har absolutt ikke prøvd på å bli gravid, men har selv hatt mensensmerter som resulterte noen ganger i ambulansehenting.

Eneste som har fungert på meg er de største pinex forte tablettene( 500) tror jeg, samt en vegansk diett uten hel-og halvfabrikat, hvetemel og sukker.

Som kjøtteter hadde jeg mensen i 5-7 dager.

Som vegetarianer ( lakto-ovo) i 4

Som veganer blødende i 1-2 dager

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...