Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er den normale temperaturen for CPU?

I løpet av en halv time med idle (jeg så på cæsar)

Så hadde den steget fra 40 til 50? :o

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hva slags prosessor du har, men en AMD xp ligger ofte på rundt 50 grader. Min har vært så høyt som nærmere 70, men det var etter noen timers spilling, og jeg tror grafikkortet sleit mer ;)

50 grader idle ville jeg ikke bekymret meg så veldig over sånn i utgangspunktet. Det er verre hvis den nærmer seg 70 på max load over en periode. Så lenge den er under 60, så burde det gå helt fint. Og jeg snakker altså om AMD.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

40-50 grader er vel ikke noe veldig varmt.

Skrevet

Når mannen spilte morovind her så gikk gradene litt over 70 her.. Gikk fint det altså..

Skrevet

Oki, takk for svar. Jeg har intel pentium 4, 2.8GHz

Problemet er at temperaturen stiger. Når jeg slo på maskinen for 1 time siden, så var den på 33, og nå er den på 46.

Jeg er redd den vil fortsette å stige til det blir riktig ille.

Skrevet

Tjaaa.. passerer den en viss grense merker du det.. er vel 60-70 grader.. Og ja, prossessoren stiger til den kommer til et viss punkt. Hvis alt er som det skal stabiliserer den seg rundt 50 tipper jeg... Kommer som sagt ann på hva slags prossessor du har..

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Viftene reguleres etter temperatur. Dersom du har veldig lav temperatur ved oppstart, som f.eks 35 grader, vil viftene ikke gå noe særlig, om noe i det hele tatt. Da vil temperaturen naturligvis raskt øke på CPU-en. Når du nærmer deg litt høyrere temperaturer økes hastigheten i viftene og vil da få en jevnere temperatur.

Gjest Anonymous
Skrevet
Oki, takk for svar. Jeg har intel pentium 4, 2.8GHz

Problemet er at temperaturen stiger. Når jeg slo på maskinen for 1 time siden, så var den på 33, og nå er den på 46.

Jeg er redd den vil fortsette å stige til det blir riktig ille.

70 grader, som ble nevnt i et annet innlegg, er litt i overkant, men innenfor grensene av hva prosessoren skal kunne tåle. 50-60 grader er derimot helt normalt.

Pentium 4 har innebygget temperatursensor, og setter ned hastigheten hvis det blir for varmt. Det er i utgangspunktet vanskelig å ødelegge en P4 med overoppheting; det må i såfall skje over tid.

På Tom's Hardware Guide la de for en tid siden ut filmer som viste hva som skjer om man rett og slett tar av hele kjøleribben og viften mens maskinen er i gang. Det ble demonstrert med en Pentium 4 og en eldre AMD Athlon, før sistnevnte fikk skikkelig temperatursensor. Athlon-prosessoren gikk rett og slett opp i røyk, mens P4-maskinen bare ble veldig treig.

Skrevet

Vil ikke anbefale å kjøre en Athlon så veldig mye over 70 grader (tror den brenner seg på litt over 90), for jeg har nemlig svidd en slik. Det var gjort på sekunder. Gikk kanskje to sekunder fra jeg skrudde på strømmen til den var brent. Helt flunka ny prosessor :(

Men hvis du har Pentium, så er det ikke så mye å bekymre seg over. Den brenner seg ikke.

Vil si 50-60 grader ikke er så veldig ille. Selv om jeg trodde Intel-prosessorer kjørte litt kjøligere enn Athlon.

Mn Athlon ligger på ca 50 grader idle (når den ikke gjør noe).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...